Gå til innhold

Spm om elektrisk spenning

Anbefalte innlegg

Gjest Trine J
Skrevet

Jeg hadde et innlegg tidligere om US-POLET STØPSEL og fant etterhvert en liten adapter som passet til strømforsyningen til produktet jeg kjøpte på nettet fra USA. Denne ser slik ut:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3529

På den lille adapteren står det "before using make sure the voltage GA 125V - 250V". På strømforsyningen jeg kjøpte står det bl.a. AC 100 - 240 V....

Kan disse brukes sammen, eller går produktet i stykker dersom jeg kombinerer dem?

Skrevet

Dette er ikke være noe problem, så dette går så det suser. Nå fikk jeg ikke opp linken din så jeg fikk ikke sett den.

Den høyste spenningen er mellom fasene . I Norge er dette 230 Volt pluss/minus 5 % (noen e-verk brukte 10 % før).

Den laveste oppgitte spenningen er spenningen mot jord.

Fra hver av fasene og mot jord skal det være ca. 130 V. Men denne spenningen kan variere mye, avhengig av om det er såkalt jordfeil eller ikke i anlegget.

Dette kunne jeg ha utbrodert litt, men det spørs hvor godt du kjenner dette emnet.

Gjest Trine J
Skrevet

Dette er ikke være noe problem, så dette går så det suser. Nå fikk jeg ikke opp linken din så jeg fikk ikke sett den.

Den høyste spenningen er mellom fasene . I Norge er dette 230 Volt pluss/minus 5 % (noen e-verk brukte 10 % før).

Den laveste oppgitte spenningen er spenningen mot jord.

Fra hver av fasene og mot jord skal det være ca. 130 V. Men denne spenningen kan variere mye, avhengig av om det er såkalt jordfeil eller ikke i anlegget.

Dette kunne jeg ha utbrodert litt, men det spørs hvor godt du kjenner dette emnet.

For å si det enkelt, jeg null greie på spenning ;)

Så det adapteren og strømforsyningen kan brukes sammen selv om det står forskjellig volt på de to forskjellige produktene (adapteren: 125V - 250V, og strømforsyningen 100 - 240 V).

Har ikke lyst til å ødelegge den spilleren da det blir umulig å reparere den her i Norge(som nevnt kjøpt i USA).

Takk for svar forresten, MRXX :)

Skrevet

For å si det enkelt, jeg null greie på spenning ;)

Så det adapteren og strømforsyningen kan brukes sammen selv om det står forskjellig volt på de to forskjellige produktene (adapteren: 125V - 250V, og strømforsyningen 100 - 240 V).

Har ikke lyst til å ødelegge den spilleren da det blir umulig å reparere den her i Norge(som nevnt kjøpt i USA).

Takk for svar forresten, MRXX :)

Ja, mener det kan brukes fordi datene ligger innenfor grensene for vårt nett.

Gjest Trine J
Skrevet

Ja, mener det kan brukes fordi datene ligger innenfor grensene for vårt nett.

Oki...fortsatt litt nevøs med å ta den i bruk. Noen andre som kan bekrefte om disse to kan brukes på vårt strømnett?

Takk for svar igjen, MRXX!

Skrevet

''På den lille adapteren står det "before using make sure the voltage GA 125V - 250V". På strømforsyningen jeg kjøpte står det bl.a. AC 100 - 240 V....''

Den "adapteren" som du viste link til er rett og slett bare en overgang fra "flatpinnsstøpsel" til "rundpinnsstøpsel", så _den_ er det ingen problemer med å bruke (det er bare en mekanisk overgang).

Men ut i fra strømforsyningen din kommer det en spenning (sekunddær spenning) og det er sikkert en lav likespenning (DC), står det noe om det på strømforsyningen fks. 9 V DC ?

I USA har strømnettet 120 V AC (med en frekvens på 60 herz), i Norge har vi 230 V AC (med en frekvens på 50 herz), så om strømforsyningen din er berekna på 120 V AC (primær spenning) og du kobler den til 230 V AC så vil normalt spenningen på sekundær siden også øke.

Men det _kan_ hende strømforsyningen og "duppeditten" du skal koble til er berekna for en spenningsvariasjon mellom 100 og 240 Volt, hvem vet? :-)

Gjest Trine J
Skrevet

''På den lille adapteren står det "before using make sure the voltage GA 125V - 250V". På strømforsyningen jeg kjøpte står det bl.a. AC 100 - 240 V....''

Den "adapteren" som du viste link til er rett og slett bare en overgang fra "flatpinnsstøpsel" til "rundpinnsstøpsel", så _den_ er det ingen problemer med å bruke (det er bare en mekanisk overgang).

Men ut i fra strømforsyningen din kommer det en spenning (sekunddær spenning) og det er sikkert en lav likespenning (DC), står det noe om det på strømforsyningen fks. 9 V DC ?

I USA har strømnettet 120 V AC (med en frekvens på 60 herz), i Norge har vi 230 V AC (med en frekvens på 50 herz), så om strømforsyningen din er berekna på 120 V AC (primær spenning) og du kobler den til 230 V AC så vil normalt spenningen på sekundær siden også øke.

Men det _kan_ hende strømforsyningen og "duppeditten" du skal koble til er berekna for en spenningsvariasjon mellom 100 og 240 Volt, hvem vet? :-)

På strømforsyningen står det følgende:

I/P: AC 100-240V 50/60 Hz 0.4A

O/P: DC 5V 2.5A

Greier du å skjønne noe av dette da?

Skrevet

På strømforsyningen står det følgende:

I/P: AC 100-240V 50/60 Hz 0.4A

O/P: DC 5V 2.5A

Greier du å skjønne noe av dette da?

''I/P: AC 100-240V 50/60 Hz 0.4A O/P: DC 5V 2.5A''

Det der I/P og O/P er eg litt usikker på men er rimelig sikker på at I = In og at O = Out, P er normalt symbolet for effekt (Watt).

Så slik eg tolker det så kan strømforsyningen kobles til en spenning (Vekselspenning AC som vi har i Norge og i USA) på mellom 100 og 240 Volt og en frekvens på enten 50 eller 60 Hertz, og gir en spenning ut på 5 Volt uansett (Likespenning DC).

0,4A og 2,5A er strømforbruket den kan belastes med (tror eg).

Så poenget er at du trygt kan bruke både adapter, strømforsyning og "duppeditten" du skal koble til så lenge den er beregna på 5 V DC (5 Volt likespenning).

Kjør i vei! :-)

Gjest Trine J
Skrevet

''I/P: AC 100-240V 50/60 Hz 0.4A O/P: DC 5V 2.5A''

Det der I/P og O/P er eg litt usikker på men er rimelig sikker på at I = In og at O = Out, P er normalt symbolet for effekt (Watt).

Så slik eg tolker det så kan strømforsyningen kobles til en spenning (Vekselspenning AC som vi har i Norge og i USA) på mellom 100 og 240 Volt og en frekvens på enten 50 eller 60 Hertz, og gir en spenning ut på 5 Volt uansett (Likespenning DC).

0,4A og 2,5A er strømforbruket den kan belastes med (tror eg).

Så poenget er at du trygt kan bruke både adapter, strømforsyning og "duppeditten" du skal koble til så lenge den er beregna på 5 V DC (5 Volt likespenning).

Kjør i vei! :-)

Flotters! Jeg tar sjansen her.

Takk for hjelpen gutter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...