Gå til innhold

Hvordan få fast jobb i vikariatet?

Anbefalte innlegg

Gjest en som ønsker fast jobb
Skrevet

Jobber som vernepleier på en rehabiliteringsavdeling. Har jobber i ett vikariat i 1 år for en person som nå er kommet tilbake. Jeg har ikke fått fast jobb, noe jeg nå ønsker hvis jeg skal jobbe videre. Avdelingslederen spurte meg om jeg ønsket å fortsette i vikariat (ett år til i første omgang), noe jeg ikke enda har svart på. En vpl jeg jobber med har gått over tre år i vikariat her. De lapper sammen vikariater for oss vpl, ikke nødvendigvis for en navngitt person. Vi er 4 vpl på avd, 2 har fast jobb.

Det jeg opplever er at det er flere ledige stillinger på denne avdelingen, men de ønsker kun ansette sykepleiere i fast stilling, ikke vernepleiere, noe jeg finner merkelig. Vi vernepleiere har en god del om rehabilitering i vår utdanning, og føler meg så absolutt kvalifisert for dette. Ledelsen ser ut til å ha en formening om at det er kun spl som duger.

Jeg føler meg faktisk litt utnyttet, i og med at jeg som vpl bare er her til de får sykepleiere, derfor vikariat. Det er stor utskiftning på denne avdelingen, folk begynner og slutter. Kommer det en spl hit får vedkommende fast stilling med en gang.

Jeg trives i jobben min, og ønsker yte maksimalt for pasientene, men føler jeg blir litt tilsidesatt siden jeg bare er her på ubestemt tid. Jeg vet de kan omgjøre en spl-stilling til vpl-stilling hvis ledelsen vil. Slik har jeg fått jobb ved en annen avd tidligere.

Har noen ett råd om hvordan jeg kan argumentere meg frem til å få fast stilling? jeg orker ikke tanken på å bli "utnyttet".

Jeg er voksen og ansvarsbevist, og ønsker fast jobb da jeg har familie å forsørge. Jeg er gla i jobben på denne avd, og ser mange muligheter.

Gjest Føler med deg
Skrevet

Er det ikke en regel om at om en har jobbet i vikariat så og så lenge har man rett på fast jobb? 5 år eller noe? Husker ikke helt.