Gå til innhold

Hvordan få fast jobb i vikariatet?

Anbefalte innlegg

Gjest en som ønsker fast jobb
Skrevet

Jobber som vernepleier på en rehabiliteringsavdeling. Har jobber i ett vikariat i 1 år for en person som nå er kommet tilbake. Jeg har ikke fått fast jobb, noe jeg nå ønsker hvis jeg skal jobbe videre. Avdelingslederen spurte meg om jeg ønsket å fortsette i vikariat (ett år til i første omgang), noe jeg ikke enda har svart på. En vpl jeg jobber med har gått over tre år i vikariat her. De lapper sammen vikariater for oss vpl, ikke nødvendigvis for en navngitt person. Vi er 4 vpl på avd, 2 har fast jobb.

Det jeg opplever er at det er flere ledige stillinger på denne avdelingen, men de ønsker kun ansette sykepleiere i fast stilling, ikke vernepleiere, noe jeg finner merkelig. Vi vernepleiere har en god del om rehabilitering i vår utdanning, og føler meg så absolutt kvalifisert for dette. Ledelsen ser ut til å ha en formening om at det er kun spl som duger.

Jeg føler meg faktisk litt utnyttet, i og med at jeg som vpl bare er her til de får sykepleiere, derfor vikariat. Det er stor utskiftning på denne avdelingen, folk begynner og slutter. Kommer det en spl hit får vedkommende fast stilling med en gang.

Jeg trives i jobben min, og ønsker yte maksimalt for pasientene, men føler jeg blir litt tilsidesatt siden jeg bare er her på ubestemt tid. Jeg vet de kan omgjøre en spl-stilling til vpl-stilling hvis ledelsen vil. Slik har jeg fått jobb ved en annen avd tidligere.

Har noen ett råd om hvordan jeg kan argumentere meg frem til å få fast stilling? jeg orker ikke tanken på å bli "utnyttet".

Jeg er voksen og ansvarsbevist, og ønsker fast jobb da jeg har familie å forsørge. Jeg er gla i jobben på denne avd, og ser mange muligheter.

Gjest Føler med deg
Skrevet

Er det ikke en regel om at om en har jobbet i vikariat så og så lenge har man rett på fast jobb? 5 år eller noe? Husker ikke helt.

Moren min arbeidet som hjemmehjelp i mange år som vikar, men fant ut at hun hadde rett på fast pga sin ansiennitet og gikk til høyere hold med dette i kommunen, husker ikke helt saksgangen da, men det resulterte i alle fall i at hun fikk fast stilling :)

Jeg syns man bør prioritere vernepleiere og hjelpepleiere også og ikke bare sykepleiere. Men sånn er det når en sykepleier er sjefen, de verner om sine.

Økonomisk sett vil det lønne seg å ha en vernepleier i fast stilling fremfor en sykepleier da sykepleiere pga den noe lengre utdannelsen skal ha høyere lønn.

Greit nok så er sykepleierne viktig, rent fagmessig, selv om hjelpepleiere og vernepleiere kan mye, så er det mest forsvarlig å ha mest sykepleiere, for vet av egen erfaring fra sykehus at det blir ekstra travelt - og krise, om mange sykepleiere er vekke og de kun har fått innleid hjelpepleiere... da er det f.eks. kun en sykepleier som har ansvaret for medisinering osv, noe som blir en stor belastning på denne sykepleieren.

Men vernepleiere og hjelpepleiere er viktige de og, uten de går ikke hjulene rundt, så det bør settes av plass til noen faste stillinger der og.

Skrevet

Er det ikke en regel om at om en har jobbet i vikariat så og så lenge har man rett på fast jobb? 5 år eller noe? Husker ikke helt.

Moren min arbeidet som hjemmehjelp i mange år som vikar, men fant ut at hun hadde rett på fast pga sin ansiennitet og gikk til høyere hold med dette i kommunen, husker ikke helt saksgangen da, men det resulterte i alle fall i at hun fikk fast stilling :)

Jeg syns man bør prioritere vernepleiere og hjelpepleiere også og ikke bare sykepleiere. Men sånn er det når en sykepleier er sjefen, de verner om sine.

Økonomisk sett vil det lønne seg å ha en vernepleier i fast stilling fremfor en sykepleier da sykepleiere pga den noe lengre utdannelsen skal ha høyere lønn.

Greit nok så er sykepleierne viktig, rent fagmessig, selv om hjelpepleiere og vernepleiere kan mye, så er det mest forsvarlig å ha mest sykepleiere, for vet av egen erfaring fra sykehus at det blir ekstra travelt - og krise, om mange sykepleiere er vekke og de kun har fått innleid hjelpepleiere... da er det f.eks. kun en sykepleier som har ansvaret for medisinering osv, noe som blir en stor belastning på denne sykepleieren.

Men vernepleiere og hjelpepleiere er viktige de og, uten de går ikke hjulene rundt, så det bør settes av plass til noen faste stillinger der og.

Jeg trodde vernepleie og sykepleie var like lange utdanninger nå?

Skrevet

Jeg er vernepleier og du har rett. Vpl og spl har like lang utdanning og samme lønn. Vpl har også medisinkompetanse.

Gjest så vidt jeg vet da
Skrevet

Nei vernepleierutdanning er så vidt jeg vet ikke noe høyskoleutdanning med videregående skole?

Man må ha 3 år videregående skole for å komme inn på sykepleieskolen, og der går man på skole i 3 år?

Vernepleiere og hjelpepleiere tar yrkesutdannelse, 1. året er helse og sosialfag, og 2. og evnt. 3 året går de hjelpepleien eller vernepleien.

3. året er ofte mest praksis.

Gjest Vernepleien er et spennende studie
Skrevet

Nei vernepleierutdanning er så vidt jeg vet ikke noe høyskoleutdanning med videregående skole?

Man må ha 3 år videregående skole for å komme inn på sykepleieskolen, og der går man på skole i 3 år?

Vernepleiere og hjelpepleiere tar yrkesutdannelse, 1. året er helse og sosialfag, og 2. og evnt. 3 året går de hjelpepleien eller vernepleien.

Vernepleie er 3 år på høyskole. Og de har myyye kompetanse på rehabilitering og handlingsplaner og slikt.

Skrevet

Du tar feil. Vernepleierutdannelsen er en høyskoleutdanning på linje med sykepleierutdanning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...