Gå til innhold

Arealavvik - klage fra kjøper

Anbefalte innlegg

Gjest uffffffffffffffffffff
Skrevet

I følge takst da jeg kjøpte leiligheten var den 70 kvadrat.

3 år senere solgte jeg leiligheten, hadde fått ny takst, og fortsatt ble den målt til 70 kvadrat, men av samme takstmann.

Nå har jeg fått klage fra kjøper da han mener at leiligheten ikke er 70 kvadrat men 67 kvadrat! Han har fått en annen takstmann til å ta ny oppmåling og klaget til eierskifteforsikringen.

Hvordan stiller da saken seg?

Er det jeg som selger som er ansvarlig for dette, eller takstmannen som ikke gjorde jobben sin, eierskifteforsikringen eller forrige eieren før meg?

Om den nye kjøperen får tilbakebetalt pga verditap når leiligheten er mindre, så bør vel jeg og få det fra forrige eieren før meg? Men i forhold til hva jeg ga og han som kjøpte leiligheten? Leiligheten har steget med ca.- 200 tusen i verdi siden jeg kjøpte, så om jeg får igjen får jeg vel igjen mindre enn hva den nye kjøperen fikk?

Driver og venter på svar fra forsikringen, men lurer på om noen der ute har litt peiling? Det er jo litt surt om jeg må være ansvarlig for feil arealoppmåling når en takstmann faktisk har målt opp! I så fall burde takstmannen blitt stilt ansvarlig? Og om det stemmer at arealet avviker, bør vel jeg og klage?

Gjest ToneVe
Skrevet

Har vel egentlig ikke peilig på dette, men prøver med det jeg mener er sunn fornuft, og det er at dette må da være takstmanns ansvar. Som selger stoler man på at takstmannen evt sjekker sånt. Det kan vel ikke forventes at man løper fra rom til rom med målebånd? Forøvrig er dette ikke noe du burde visst om, så uansett vil vel dette gå på forsikringen ? Eller...?

Misunner deg forøvrig ikke den situasjonen du er i, styr nok bare å kjøpe og selge bolig syns jeg :-)

Skrevet

Har vel egentlig ikke peilig på dette, men prøver med det jeg mener er sunn fornuft, og det er at dette må da være takstmanns ansvar. Som selger stoler man på at takstmannen evt sjekker sånt. Det kan vel ikke forventes at man løper fra rom til rom med målebånd? Forøvrig er dette ikke noe du burde visst om, så uansett vil vel dette gå på forsikringen ? Eller...?

Misunner deg forøvrig ikke den situasjonen du er i, styr nok bare å kjøpe og selge bolig syns jeg :-)

Høres ut som takstmannen har gjort en dårlig jobb. Tidligere målte nøyaktig med målebånd, i dag bruker de fleste en slags laser-måler som man bare holder mot veggene og så måler den avstanden nøyaktig på millimeteren. Uansett så er det takstmannen du må gå på. Men håper du har tegnet eieskifteforsikring, for da burde vel mesteparten dekkes derfra. I så fall kan du ringe forsikringsselskaået ditt og spørre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...