Gå til innhold

Noen matematikere der ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De positive tallene a, b, c og d er slik at 4a + b = 4c + d og 2a - b = 4c - d.

Hva er det største tallet?

Gjest høgskolestudenten
Skrevet

utfra det jeg har av mattekunnskaper er det ikke mulig å finne tallet da det er for mange ukjente i forhold til ligninger.

fire ukjente krever minst fire ligninger. Det nærmeste jeg kommer et svar ved å trikse er at a = 0.25b+c+0,25d, b=-4a+4c+d, c=a+0,25b-0,25d og d=4a+b-4c

men å løse de resterende slik at du får ut reelle tall er ikke mulig slik jeg ser det da det ikke er gitt nok opplysninger.

Gjest tillyfilly
Skrevet

Dette funket tror jeg a=2 b=1 c=1,5 og d=3

Gjest tillyfilly
Skrevet

Ja, det er én løsning. =)

Da er d dermed størst.

Men hvis du ser etter kan du likegodt ha a = 4, b = 2, c = 3 og d = 6.

Jepp hvis du ganger opp alle tallene med det samme tallet vil ligningen gå opp. Men "d" vil alltid være størst.:-)

Gjest tillyfilly
Skrevet

Du har litt rett, for systemet har jo uendelig mange løsninger (som altså kommer av for få ligninger i forhold til ukjente).

Men hvilken variabel som er størst kan man imidlertid resonnere seg frem til, for det blir et annet spørsmål...

Det var noe av det første jeg resonerte meg til men det er ikke like lett å forklare det med ord.

Gjest tillyfilly
Skrevet

Du har litt rett, for systemet har jo uendelig mange løsninger (som altså kommer av for få ligninger i forhold til ukjente).

Men hvilken variabel som er størst kan man imidlertid resonnere seg frem til, for det blir et annet spørsmål...

Det var noe av det første jeg resonerte meg til men det er ikke like lett å forklare det med ord.

Skrevet

Hvis jeg ikke har gjort dumme feil undervegs her nå, så har jeg kommet fram til at D er størst.

Regnet ut at D=4/3C+B.........Dvs. at D>C, og at D>B

Regnet så ut at A=D-B...........Dvs. at A A,B,C

Skrevet

Hvis jeg ikke har gjort dumme feil undervegs her nå, så har jeg kommet fram til at D er størst.

Regnet så ut at A=D-B...........Dvs. at A A,B,C

Her ble det mye feil i innlegget, prøver på nytt:

Regnet så ut at A=D-B...........Dvs. at A

Konklusjon: D> A, B, C

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...