Gå til innhold

Allergisk mot veps?

Anbefalte innlegg

Gjest Fred Peder
Skrevet

Jeg tror ikke jeg har blitt stukket siden ungdomsskolen(20 år siden), og lurer på om man kan man utvikle allergi mot veps opp gjennom årene?

Gjest I dunno..
Skrevet

Det vet jeg ikke, men har hørt det er en sammenheng mellom pollenallergi og vepsestikk.

PS! Blir du stukket er et godt råd å ha en løkskive over, den trekker ut giften og får hevelsen til å gå over raskere og lindrer kløen :)

Dette har jeg erfart selv .)

Gjest hallosann
Skrevet

Ja det kan man - i likhet med andre ting man tidligere har tålt, men plutselig ikke tåler lengre. Jeg hadde ikke vepseallergi som barn/ungdom, men ble stukket for 5 år siden og fikk en kraftig allergisk reaksjon.

Gjest Lea Lett
Skrevet

Noen reagerer kraftigere på vepsestik enn andre. Men hvis du tenker allergisk reaksjon = anafylaktisk sjokk, så tror jeg det er liten sjanse for at man plutselig utvikler dette. Men sikker er jeg ikke. De menneskene jeg kjenner til som får anafylaktisk sjokk etter vepsestikk har hatt denne alvorlige allergien fra de var små barn.

Er du av dem som får store hevelser etter vepsestikk er det anbefalt å klmme ut en evt brodd og deretter litt blod. Har du en antihistamintablett tilgjengelig kan du med fordel ta denne (allergitablett eller Prednisolontablett). Deretter smøre med Xylocain salve (reseptfritt på apoteket). Får du pustevansker/besvimer/respirasjonsstans/sirkulasjonssvikt håper jeg inderlig du har noen som kringe 113 for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...