Gå til innhold

God, mager og lettvint lunsj (matpakke)

Anbefalte innlegg

Gjest matpakke

Jeg både ønsker og trenger å ta av adskillige kilo (165/84), men sliter deriblant med å klare å spise sunt og magert til lunsj.

Eneste mulighet for lunsj på jobb, er matpakke - og her er problemet: Jeg HATER matpakke med brød og pålegg...

Er sikker på at noen her inne kan gi meg forslag på kalorifattig, mettende og god lunsj som kan ligge fram til spisetid uten å bli svett og utrivelig, så vær så snill og inspirer meg!

Hvis det kan gjøre det enklere, så har vi kjøleskap på jobb :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311578-god-mager-og-lettvint-lunsj-matpakke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste du kan spise om du ønsker å gå ned i vekt uten å sulte deg, er proteiner - mye proteiner.

Lag deg gjerne en salat, men husk å ha i mye proteiner. Kutt ut pastaen i salaten, den bare øker blodsukkeret.

Bruk kylling, skinke, tunfisk, laks, egg og masse gode grønnsaker. Ha på en liten dæsj med olje/sitrondressing og gjerne litt godt krydder. Nam, nam.

Ellers kan du lage deg matpakke med 1 skive kjempegrovt brød med MYE kjøtt, egg, fisk osv og noe grønnsaker ved siden av.

Spis mellommåltid mellom lunsj og middag. Ta gjerne 1 yoghurt og en frukt/grønnsak. Eller litt mandler og en frukt/grønnsak.

Drikk mye vann mellom måltidene.

Gjest ToneVe

Bland deg en fresh salat på morran som du tar med og setter i kjøleskapet

Havreknekkebrød på kontoret, Philadelphia light ost, kalkunpålegg og tomater i kjøleskapet

Go'morgen yoghurt i kjøleskapet

Kylling og frisk salat er godt til lunch. Du kan jo ta med deg friske råvarer, tomat, salat osv, og ha dette liggende i kjøleskapet. Så bare kutter du det opp rett før det skal spises, så slipper du at salaten evt blir blaut...evt kan du ha med litt mager dressing hvis du trenger det. Kyllingen kan også byttes ut med reker, skinke, laks e.l....syns jeg er godt iallefall :-)

Annonse

Gjest ToneVe

Kylling og frisk salat er godt til lunch. Du kan jo ta med deg friske råvarer, tomat, salat osv, og ha dette liggende i kjøleskapet. Så bare kutter du det opp rett før det skal spises, så slipper du at salaten evt blir blaut...evt kan du ha med litt mager dressing hvis du trenger det. Kyllingen kan også byttes ut med reker, skinke, laks e.l....syns jeg er godt iallefall :-)

Gjest Valnøtt

Jeg har med matpakke hver dag - aldri brød :-)

Jeg har alltid salat, og til den noe av følgende:

Kokte egg, hjemmelaget karbonade, 1/2 kylling, en pakke påleggskjøtt fra butikken, noen skiver røkelaks og et egg, tacorester (ikke tortilla eller tacoshell da men kjøtt, rømme og salsa), pizzabiter fra lavkarb-pizza, omelett med skinke eller bacon eller sopp eller noe annet rart, generelt: middagsrester.

Noen ganger tar jeg med meg noen lavkarbolapper med kanel på til mellommåltid, noen ganger ikke noe mellommåltid, noen ganger cottage cheese med noen bringebær osv osv.

Gjest Valnøtt

Kokte egg, hjemmelaget karbonade, 1/2 kylling, en pakke påleggskjøtt fra butikken, noen skiver røkelaks og et egg, tacorester (ikke tortilla eller tacoshell da men kjøtt, rømme og salsa), pizzabiter fra lavkarb-pizza, omelett med skinke eller bacon eller sopp eller noe annet rart, generelt: middagsrester.

Noen ganger tar jeg med meg noen lavkarbolapper med kanel på til mellommåltid, noen ganger ikke noe mellommåltid, noen ganger cottage cheese med noen bringebær osv osv.

Ikke pasta i salaten og ikke pitabrød til da... Det blir gæli :-)

Gjest Valnøtt

Nå om dagen finnes det fullkornspasta å få kjøpt, så da går det jo an også, i moderate mengder ;-)

Er nok best å holde seg unna fullkornsvarianten også hvia man skal mye ned i vekt er jeg redd. Hvis ikke må man være så forsiktig med fettet og da blir man ikke mett like lett.

Jeg vet selvsagt ikke noe om trådstarter da - men for min egen del er det veldig viktig for meg å slippe å være sulten. Og fett metter bedre enn karbohydrater, så da holder jeg meg til proteiner og fett og er veldig forsiktig med karbohydrater.

De lavkarbolappene dine, har du lagt ut oppskrift på dem før?

Hvis ikke - gidder du?

Gjest Valnøtt

De lavkarbolappene dine, har du lagt ut oppskrift på dem før?

Hvis ikke - gidder du?

Klabert :-)

Her er den - jeg lager den som mange små lapper, ellers får jeg ikke til å snu dem.

Superdupergod Frokostpannekake.Totalt 6 kbh

2 egg,

4 ss cottage cheese

2 ss rømme

2 ss rapsolje

1 ss kruskakli

2 ss ketolyse bakemix

en klype salt

en klype bakepulver

2ts natreen pulver

Mikses sammen med stavmikser. Stekes som en stor pannekake eller som 2-3 små i smør på begge sider. Middels varme

Kan være vanskelig å snu, litt porøs.

Jeg spiser dem varme eller kalde, med kanel på - masse kanel... mmmm... :-)

Annonse

Her er den - jeg lager den som mange små lapper, ellers får jeg ikke til å snu dem.

2 egg,

4 ss cottage cheese

2 ss rømme

2 ss rapsolje

1 ss kruskakli

2 ss ketolyse bakemix

en klype salt

en klype bakepulver

2ts natreen pulver

Mikses sammen med stavmikser. Stekes som en stor pannekake eller som 2-3 små i smør på begge sider. Middels varme

Kan jeg få spørre om den bakemixen? Hva den inneholder og om den er dyr? Har begynt å eksperimentere med å bake med soyaprotein, men tenker at den mixen kanskje er lettere å få til?

2 egg,

4 ss cottage cheese

2 ss rømme

2 ss rapsolje

1 ss kruskakli

2 ss ketolyse bakemix

en klype salt

en klype bakepulver

2ts natreen pulver

Pulver og mix, hvor får du tak i det da?

Gjest Valnøtt

Kan jeg få spørre om den bakemixen? Hva den inneholder og om den er dyr? Har begynt å eksperimentere med å bake med soyaprotein, men tenker at den mixen kanskje er lettere å få til?

Den inneholder melkeprotein og hvetegluten. Den er dyr, men veldig drøy, du får den på ketolyse.no eller på en haug forhandlere som du også finner der. Får du ikke tak i den, ville jeg prøvd med johannesbrødkjernemel isteden - det funker i det meste.

Den inneholder melkeprotein og hvetegluten. Den er dyr, men veldig drøy, du får den på ketolyse.no eller på en haug forhandlere som du også finner der. Får du ikke tak i den, ville jeg prøvd med johannesbrødkjernemel isteden - det funker i det meste.

Oki! Takk for både oppskrift og info! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...