Gå til innhold

Pengesamfunnet

Anbefalte innlegg

Gjest Lakrisbåt

Hei er det andre som sliter med pengesamfunnet, når lån og regninger er betalt er man alltid i minus på kontoen når måneden er slutt, foreldre vil at man skal spare mest mulig og kjefter og vil at man skal spare mest mulig og være mest mulig gjerrig, samboeren vil bruke mest mulig penger og øse ut og reise på ferie helst 6-8 ganger per år og bruke mye penger, svigers er veldig opptatt av gjerrighet i det små, (blant annet må man unngå å bruke elektrisk strøm) og samtidig er det ivrige etter att man skal bygge på huset. Sjefen og kollegene vil at man skal jobbe mest mulig overtid og klager og kjefter over at man jobber for lite og man trenger overtidspengene og sjefen karakteriserer det som ordrenekt og oppsigelsesgrunn, svigers er mistenksomme hver gang man jobber overtid selv om det bare er en halvtime eller time, svigerfar som antakelig lider av paranoid pf kryssforhører og kryssforhører opp og ned og i mente hver bidige gang man har jobbet en halvtime eller time lenger. Det forstår ikke at det er nødvendig i det hele, det mener det må være unødvendig, det er jo de på gølvet som jobber overtid, ikke de på kontoret, de har jo aldri hørt at kontorfolk jobber overtid, det er jo de med ekte jobber som jobber overtid, dessuten så er jo arbeidsuken 37,5 timer, DET STÅR JO I LOVEN, og det kan de vise meg, det er jo LOVFESTET, så har man det gående fra alle kanter, jobb mer mer mer, mer overtid, nei jobb mindre mindre mindre, ta mer fri, bruk mindre penger, mindre penger, mindre penger, nei bruk mer penger, bruk mer penger, bruk mer penger, så blir man dradd mellom masse personer som har masse motstridene krav til en, og sterke meninger om hva man bør gjøre, andre som har det slik, blir dradd mellom masse sterke motstridene meninger? og det er aldri nok penger og nok tid....skulle ønske jeg var en lykkelig regnskog indianer med en lykkelig familie langt utenfor pengesamfunnet og tidsklemmas tyrrani. Andre som har det slik? Gode råd? Hvorfor er alle så opptatt av penger? -Nicky

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mandolina

La alle andre beholde sine meninger om ditt pengeforbruk for seg selv, for det er dine penger, og dem kan du skalte og valte med akkurart som du selv vil.

Hadde du vært en indianer, så hadde svigers'ene sikkert også villet bestemme over ditt liv.

Nei, si til deg selv at det er dine penger og ditt liv, og det betemmer du over selv.

Ikke la andre tyrannisere deg.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2540248
Del på andre sider

Jeg er en av de du snakker om og jeg kaller det omsorg.

Når man kjenner noen som alltid har dårlig råd og ikke evner overhodet å tenke fremover så er jeg bare nødt til og si ifra. Jeg kan rett og slett ikke la være så lenge jeg ser den manglende evnen til å planlegge økonomien og så lenge jeg ser hvor store konsekvenser det får.

Ikke bare for en selv, men også for andre.

For meg er det en stor påkjenning og se hva slags uføre denne personen setter seg i og ikke minst det at personen aldri lærer heller.

Kommer det inn noen tusenlapper på kontoen tror vedkommende at h*n er rik, men det er h*n jo ikke så lenge h*n alltid lever på minussiden og aldri kommer ovenpå igjen.

Slike personer må bare finne seg i at andre blander seg, ihverfall så lenge det går ut over andre og det gjør det jo gjerne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2540253
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg er en av de du snakker om og jeg kaller det omsorg.

Når man kjenner noen som alltid har dårlig råd og ikke evner overhodet å tenke fremover så er jeg bare nødt til og si ifra. Jeg kan rett og slett ikke la være så lenge jeg ser den manglende evnen til å planlegge økonomien og så lenge jeg ser hvor store konsekvenser det får.

Ikke bare for en selv, men også for andre.

For meg er det en stor påkjenning og se hva slags uføre denne personen setter seg i og ikke minst det at personen aldri lærer heller.

Kommer det inn noen tusenlapper på kontoen tror vedkommende at h*n er rik, men det er h*n jo ikke så lenge h*n alltid lever på minussiden og aldri kommer ovenpå igjen.

Slike personer må bare finne seg i at andre blander seg, ihverfall så lenge det går ut over andre og det gjør det jo gjerne.

Jeg er forresten ikke helt enig. Voksne mennesker har ansvar for seg selv - og i det ligger også retten til å kjøre egen skute på grunn hvis de mener det er verdt gleden av å hodeløst svi av penger som ikke er disponible selvom de står på kontoen.

Jeg gir folk råd når de ber om det - og lar de ordne sine egne saker inntil da. Det er ikke min rett å diktere andre selvom jeg ser at de gjør ting jeg aldri kunne funnet på :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2540318
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er forresten ikke helt enig. Voksne mennesker har ansvar for seg selv - og i det ligger også retten til å kjøre egen skute på grunn hvis de mener det er verdt gleden av å hodeløst svi av penger som ikke er disponible selvom de står på kontoen.

Jeg gir folk råd når de ber om det - og lar de ordne sine egne saker inntil da. Det er ikke min rett å diktere andre selvom jeg ser at de gjør ting jeg aldri kunne funnet på :-)

Enig forusatt 3 ting: Det går ikke ut over andre. De spør ikke stadig om lån. De snakker/klager ikke over dårlig råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2540322
Del på andre sider

Jeg vil ikke bruke ordet diktere, men ja jeg blander meg og bekymrer meg på vedkommendes vegne. Vedkommende kan sikkert synes det er slitsomt at vi blander oss, men vi må jo ellers må vi sette verge på vedkommende.

Jeg synes faktisk at jeg er i min fulle rett til å gjøre det, så lenge det går utover meg og andre i familien.

Jeg er grei å ha noen ganger skjønner du. Det er bedre å bo hjemme hos oss enn ute på gata. Dessuten vil jeg ikke at vedkommende skal være husløs heller og jeg vil at han skal ha penger til mat.

Jeg vil ikke at han skal 3-4 kredittkort.

Jeg ønsker ikke at vedkommende skal ha psykiske problemer pga. dårlig økonomi som bare ble verre og verre og til slutt så ille at han ikke hadde oversikt og aldri gikk til postkassa.

Synes du da ikke at vi skal blande oss når vi ser at psyken hans/hennes er en helt annen etter at alt ble rullet opp og ryddet opp i?

Synes du da ikke at jeg har rett til å blande meg, når jeg ser tendenser til at det samme kan skje igjen og det er han/hennes egen skyld?

Jeg kaller det fortsatt omsorg. Du får være uenig så mye du bare vil:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2540349
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Jeg vil ikke bruke ordet diktere, men ja jeg blander meg og bekymrer meg på vedkommendes vegne. Vedkommende kan sikkert synes det er slitsomt at vi blander oss, men vi må jo ellers må vi sette verge på vedkommende.

Jeg synes faktisk at jeg er i min fulle rett til å gjøre det, så lenge det går utover meg og andre i familien.

Jeg er grei å ha noen ganger skjønner du. Det er bedre å bo hjemme hos oss enn ute på gata. Dessuten vil jeg ikke at vedkommende skal være husløs heller og jeg vil at han skal ha penger til mat.

Jeg vil ikke at han skal 3-4 kredittkort.

Jeg ønsker ikke at vedkommende skal ha psykiske problemer pga. dårlig økonomi som bare ble verre og verre og til slutt så ille at han ikke hadde oversikt og aldri gikk til postkassa.

Synes du da ikke at vi skal blande oss når vi ser at psyken hans/hennes er en helt annen etter at alt ble rullet opp og ryddet opp i?

Synes du da ikke at jeg har rett til å blande meg, når jeg ser tendenser til at det samme kan skje igjen og det er han/hennes egen skyld?

Jeg kaller det fortsatt omsorg. Du får være uenig så mye du bare vil:-)

Det blir noe annet hvis det er noen du står så nær - det er klart. Skal noen sove på min stue så vil jeg også ha et ord med i laget ja. (Jeg er ikke så snill jeg - jeg hverken låner bort penger eller hjelper folk så mye som det der) :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2540390
Del på andre sider

Det blir noe annet hvis det er noen du står så nær - det er klart. Skal noen sove på min stue så vil jeg også ha et ord med i laget ja. (Jeg er ikke så snill jeg - jeg hverken låner bort penger eller hjelper folk så mye som det der) :-)

Men om det var barn med i bildet ville du sikkert vært like snill du også?

Nå skal det sies at det ikke har gått så mye ut over meg økonomisk, da det er foreldrene som har ryddet opp i de problemene, men det er jeg som bor nærmest og har mest med dem å gjøre og det er jeg som ser.

Jeg greier ikke å la være bry meg. Man setter ikke nære personer på gata. Det hadde nok ikke du gjort heller:-)

Jeg spør og graver og er sikkert slitsom, men det er enda mer slitsomt når alt går rett vest.

Det skal sies at jeg har fått mye hjelp tilbake da. Vedkommende er en fantastisk tegner og "snekker" og det har jeg hatt stor glede av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2540406
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Men om det var barn med i bildet ville du sikkert vært like snill du også?

Nå skal det sies at det ikke har gått så mye ut over meg økonomisk, da det er foreldrene som har ryddet opp i de problemene, men det er jeg som bor nærmest og har mest med dem å gjøre og det er jeg som ser.

Jeg greier ikke å la være bry meg. Man setter ikke nære personer på gata. Det hadde nok ikke du gjort heller:-)

Jeg spør og graver og er sikkert slitsom, men det er enda mer slitsomt når alt går rett vest.

Det skal sies at jeg har fått mye hjelp tilbake da. Vedkommende er en fantastisk tegner og "snekker" og det har jeg hatt stor glede av.

Nei - er det noen som står meg nær så hjelper jeg med alle kluter :-) Men hvis de fortsetter en destruktiv adferd uansett og ikke bidrar noen gang til å bedre sin egen situasjon enda de har muligheter til det, så trekker jeg meg etterhvert unna ift å la dem overlate skadene etter egne gjentatte feil på meg.

Med ett unntak - unger. Unger er jeg glad i og de har jeg et hjerterom til uansett :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311616-pengesamfunnet/#findComment-2542765
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...