Gå til innhold

Hva kalles dette, og kan man bli kvitt det?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg skal kalle det angst eller uro eller hva.

Det starter med en tanke eller et bilde. Oftest fra når jeg trodde jeg skulle dø. Kveling. Der og da er det et sterkt ubehag, og så fortvilelse. Ofte kommer det noen tårer.

Føler jeg ikke får puste, men får alltid kontroll på pusten igjen. Prøver som oftest, som i dag, å gjøre ting, avlede oppmerksomheten.

Har gått rask tur, vasket huset, jobbet litt. ver gan jeg blir litt sliten eller hviler litt kommer kvalmen og "uroen". Hjertebank? Altså at pulsen kjennes hard og fort.

Jeg er klossete, hele dagen. Mister ting, skjelver på hendene. Mister lett konsentrasjonen. Ofte, som i dag, kjenner jeg meg trist og.

Er det et slags utdradd angstanfall?

Er ofte lange perioder uten, så blir det tettere mellom sånne dager, og så lange perioder uten igjen. Eneste fellesnevneren jeg kan finne er at det ofte kommer etter store anstrengelser, sykdom eller lite søvn.

Blir så godt som alltid satt igang av en tanke eller "bilde" eller fysisk følelse fra disse kvelningsepisodene.

Trodde jeg hadde gjort meg "ferdig" med det. Har både snakket om og skrevet ned. Men ikke "grundig og detljert i rekkefølge" tror jeg var ordene psykologen brukte.

Er det den veien jeg må likevel - snakke om det grundig og detaljert?

Bruker cipralex 15 mg, mot depresjon egentlig. Vet de skal kunne hjelpe mot angst og, men er usikker på om det er det dette er. De har og dempet de verste minnebildene. Vil det kunne hjelpe å øke dosen?

Fortsetter under...

Hei du. I mine ører låter dette som angst og angstanfall som følge av trolige det som er flashbacks. Kognetivterapi kan hjelpe, men og bearbeiding av selve traumene.

Klok behandler du har forøvrig.

Varm tanke sendes ut i mandagsnatten

Åssen jobber man med det i kognitiv terapi?

Gjest xbellax

Åssen jobber man med det i kognitiv terapi?

Veldig enkelt sagt går det mye på ren kartlegging. Du lærer deg å bli mer bevisst på hva konkret som forårsaker anfallene/angsten, og får hjelp til å takle det. Kunnskap om hva og hvorfor dette skjer gir deg makt til å mestre og overvinne. I samme åndedrag vil jeg og si at jeg tror du vet mye av årsaken til hvorfor dette skjer, du har alltid hatt en enorm innsikt. Disse angstanfallene er symptom på at noe er i ubalanse og trolig ikke helt ferdig bearbeidet, mulig du må åpne noen skuffer og skap igjen.

Veldig enkelt sagt går det mye på ren kartlegging. Du lærer deg å bli mer bevisst på hva konkret som forårsaker anfallene/angsten, og får hjelp til å takle det. Kunnskap om hva og hvorfor dette skjer gir deg makt til å mestre og overvinne. I samme åndedrag vil jeg og si at jeg tror du vet mye av årsaken til hvorfor dette skjer, du har alltid hatt en enorm innsikt. Disse angstanfallene er symptom på at noe er i ubalanse og trolig ikke helt ferdig bearbeidet, mulig du må åpne noen skuffer og skap igjen.

Da har vi vel igrunnen gjort det ja... *vil ikke*

Gjest xbellax

Da har vi vel igrunnen gjort det ja... *vil ikke*

I know. Problemet er skal, at det lett kan vokse seg større og sterkere. Angst er farlig, før man vet ordet av det er man helt fanget. Du skal vinne dette, men da må du åpne skuffen og slippe trollene frem,.. for i lys sprekker dem.

Annonse

Gjest Grågrønn

I know. Problemet er skal, at det lett kan vokse seg større og sterkere. Angst er farlig, før man vet ordet av det er man helt fanget. Du skal vinne dette, men da må du åpne skuffen og slippe trollene frem,.. for i lys sprekker dem.

Enig! :-)

Så mye og så detaljert og så jævlig og så lenge at....: etterhvert så blir det ikke så stort, og så jævlig. Det blir en liten del av fortiden. En fortid som heldigvis er over, og så får det ikke styre fremtiden i samme grad.

Og så får det ikke styre at det kommer når man blir sliten og kjørt.

Det er en måte å gjøre det på....

En annen og litt mildere måte er jo å ta det litt om litt og i porsjoner.

Tror begge deler kan fungere.

Ellers er det noe som heter prolonged exposure for ptsd. En metode som jeg tror er veldig god. de har ihvertfall gode resultater, men den er hard da. Må snakke detaljert, og lytte på bånd i flere terapisesjoner.

Enig! :-)

Så mye og så detaljert og så jævlig og så lenge at....: etterhvert så blir det ikke så stort, og så jævlig. Det blir en liten del av fortiden. En fortid som heldigvis er over, og så får det ikke styre fremtiden i samme grad.

Og så får det ikke styre at det kommer når man blir sliten og kjørt.

Det er en måte å gjøre det på....

En annen og litt mildere måte er jo å ta det litt om litt og i porsjoner.

Tror begge deler kan fungere.

Ellers er det noe som heter prolonged exposure for ptsd. En metode som jeg tror er veldig god. de har ihvertfall gode resultater, men den er hard da. Må snakke detaljert, og lytte på bånd i flere terapisesjoner.

Det var ikke de svarene jeg ville ha, men takk for at dere sier det likevel.

Gjest Grågrønn

Det var ikke de svarene jeg ville ha, men takk for at dere sier det likevel.

Uff nei....jeg vet det....:-( Hele denne møkka burde være totalt unødvendig. Røske opp i møkk....men det blir mindre da, etterhvert.......

Jeg tror jeg kan høres litt "hard" ut når jeg skriver, det er ikke meningen altså. Har jobbet med ting sånn jeg og, og klarer ikke snakke om det, bare skrive. Men det skal visstnok være det beste.....på lang sikt.

Det er jo viktig at det ikke skjer på en måte som er så hard at du ikke klarer det.

Sender deg noen gode tanker, det er dritt å ha det sånn.

Uff nei....jeg vet det....:-( Hele denne møkka burde være totalt unødvendig. Røske opp i møkk....men det blir mindre da, etterhvert.......

Jeg tror jeg kan høres litt "hard" ut når jeg skriver, det er ikke meningen altså. Har jobbet med ting sånn jeg og, og klarer ikke snakke om det, bare skrive. Men det skal visstnok være det beste.....på lang sikt.

Det er jo viktig at det ikke skjer på en måte som er så hard at du ikke klarer det.

Sender deg noen gode tanker, det er dritt å ha det sånn.

Takk! Vil kaste meg etter drømmene mine, ikke grave i mareritt mer.

Gjest Grågrønn

Takk! Vil kaste meg etter drømmene mine, ikke grave i mareritt mer.

Kast deg etter drømmene dine du, hvis det er det du har lyst til :-)

Så lenge det kommer bare aaav og til så er det kanskje levelig at det kommer, verre hvis det er hver dag og hver natt. Det er liksom noe med graden av ubehag veid opp i mot graden av ubehag i terapi....synes jeg.

Kjenner veldig godt igjen det du beskriver, fra før psykosen. Hadde det sånn hele tiden da. Nå er det borte.

Ha en fin fin dag.

Gjest minamia

Hei skal. Uansett hva en bruker som terapi tror jeg på å finne balanse. Balanse mellom å dykke ned i ting og å gå etter drømmene sine. Helt hvor balansen går er ikke lett å si, og den finner man vel aldri helt, men jeg tror på å etterstrebe dette for å ha det best muliig i livet. Best mulig her og nå og best mulig på sikt.

Og jeg synes det virker som om du har jobbet godt lenge. Du har hatt veldig store utfordringer, mer enn de aller fleste.

Mvh

Kast deg etter drømmene dine du, hvis det er det du har lyst til :-)

Så lenge det kommer bare aaav og til så er det kanskje levelig at det kommer, verre hvis det er hver dag og hver natt. Det er liksom noe med graden av ubehag veid opp i mot graden av ubehag i terapi....synes jeg.

Kjenner veldig godt igjen det du beskriver, fra før psykosen. Hadde det sånn hele tiden da. Nå er det borte.

Ha en fin fin dag.

Får prøve å finne ut av det. Ble en tøff runde, gav seg ikke før i ettermiddag. Blir det med denne ene, så får det vente tror jeg. Satt pris på svarene dine!

Annonse

Takk Bellusken! Får se det litt an nå. Ble en tøff runde, men blir det med den får det vente.

Hei skal. Uansett hva en bruker som terapi tror jeg på å finne balanse. Balanse mellom å dykke ned i ting og å gå etter drømmene sine. Helt hvor balansen går er ikke lett å si, og den finner man vel aldri helt, men jeg tror på å etterstrebe dette for å ha det best muliig i livet. Best mulig her og nå og best mulig på sikt.

Og jeg synes det virker som om du har jobbet godt lenge. Du har hatt veldig store utfordringer, mer enn de aller fleste.

Mvh

Takk skal du ha! Skal vel ikke være lett å finne balansen nei, men et viktig poeng! Er jo det det handler om.

Jeg åpnet.. Og de begynner å bli litt skjoldete. Og de spiser meg ikke, selvom de ikke har sprukket enda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...