Arden Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 I dag fikk jeg en henvisning til psykolog av fastlegen. Han sier at jeg må selv ringe rundt, noe som for meg fortoner seg som veldig skummelt. :-( Hvordan gjør man dette da? Hva spør man om? Ringer man først rundt for å forhøre seg om ventetid, for deretter å kontakte h*n igjen? Jeg er opptatt av å finne en med kortest mulig ventetid, men det er også viktig for meg å finne en som helst har erfaring med det jeg sliter med. Leser at mange skriver brev til de ulike psykologene. Er det ikke egentlig bedre å ringe? Huff, jeg er så usikker og grønn på området, og blir veldig glad for tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311841-trenger-r%C3%A5d-ang-%C3%A5-skaffe-psykolog/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grågrønn Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det kommer litt an på hvor du bor, bor du i Oslo, ønsker de fleste brev.....det er litt arbeidssomt, men. Så får du skriftlig svar fra de fleste, men ikke alle. Jeg fikk svar fra ca 11 av de 15 jeg sendte til. Noen med avslag, noen med venteliste, og noen ringte meg for å si at de hadde ledig time. Et kort brev på ca en side, der det står litt om problematikk og hvem du er, hva du ønsker hjelp til... Bruk litt tid på å utforme brevet, for desverre er det slik at de selv velger ut hvem de ønsker å ta inn, på samme måte som vi velger hvem vi ønsker å gå til. Så, et godt brev, er viktig. Det er lurt å fokusere på at du virkelig ønsker å jobbe for å bli bedre, også at du har selvinnsikt. De leser jo brevet, og vil dermed ikke svare hvis de selv ikke mener at de har kompetanse på det du behøver hjelp til. Nettsiden helse øst (hvis du tilhører her) har oversikt over psykologer med avtale. :-) Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311841-trenger-r%C3%A5d-ang-%C3%A5-skaffe-psykolog/#findComment-2542330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arden Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Det kommer litt an på hvor du bor, bor du i Oslo, ønsker de fleste brev.....det er litt arbeidssomt, men. Så får du skriftlig svar fra de fleste, men ikke alle. Jeg fikk svar fra ca 11 av de 15 jeg sendte til. Noen med avslag, noen med venteliste, og noen ringte meg for å si at de hadde ledig time. Et kort brev på ca en side, der det står litt om problematikk og hvem du er, hva du ønsker hjelp til... Bruk litt tid på å utforme brevet, for desverre er det slik at de selv velger ut hvem de ønsker å ta inn, på samme måte som vi velger hvem vi ønsker å gå til. Så, et godt brev, er viktig. Det er lurt å fokusere på at du virkelig ønsker å jobbe for å bli bedre, også at du har selvinnsikt. De leser jo brevet, og vil dermed ikke svare hvis de selv ikke mener at de har kompetanse på det du behøver hjelp til. Nettsiden helse øst (hvis du tilhører her) har oversikt over psykologer med avtale. :-) Lykke til. Takk for svar! Jeg bor ikke i Oslo, og legen min mente at det beste var å ringe. Så jeg må vel gjøre det da.. Men fy søren, da må jeg manne meg opp kraftig på forhånd. :-( Må vel sette av en hel dag til dette, tenker jeg.. Er det ok å presentere seg, høre om kapasiteten, ventetida, fortelle om problematikken min, i den rekkefølgen? Dæven, så usikker jeg er på dette... Og så fælt å utlevere seg slik i telefonen til ukjente mennesker som man kanskje aldri ser igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311841-trenger-r%C3%A5d-ang-%C3%A5-skaffe-psykolog/#findComment-2542413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Takk for svar! Jeg bor ikke i Oslo, og legen min mente at det beste var å ringe. Så jeg må vel gjøre det da.. Men fy søren, da må jeg manne meg opp kraftig på forhånd. :-( Må vel sette av en hel dag til dette, tenker jeg.. Er det ok å presentere seg, høre om kapasiteten, ventetida, fortelle om problematikken min, i den rekkefølgen? Dæven, så usikker jeg er på dette... Og så fælt å utlevere seg slik i telefonen til ukjente mennesker som man kanskje aldri ser igjen. Hvis du skal ringe rundt, så må du være forberedt på å møte mange telefonsvarere. Ofte har behandlerne en kort telefontid noen ganger pr uke, så hvis du skal få tak i dem så må du ringe i denne telefontiden. Jeg har hørt flere anbefale den metoden Grågrønn skisserer, evt. i kombinasjon med at man ringer vedkommende noen dager etter at brevet er sendt hvis man ikke har fått svar. Det er også mest effektivt å skrive til flere samtidig, da du på den måten vil kunne komme til raskere siden det er vanskelig å vite hvem som har ledig kapasitet. En del behandlere vil ikke ha ventelister, så de avviser alle når de ikke har ledig kapasitet og tar inn de som ringer når de har ledig time. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311841-trenger-r%C3%A5d-ang-%C3%A5-skaffe-psykolog/#findComment-2542419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grågrønn Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Takk for svar! Jeg bor ikke i Oslo, og legen min mente at det beste var å ringe. Så jeg må vel gjøre det da.. Men fy søren, da må jeg manne meg opp kraftig på forhånd. :-( Må vel sette av en hel dag til dette, tenker jeg.. Er det ok å presentere seg, høre om kapasiteten, ventetida, fortelle om problematikken min, i den rekkefølgen? Dæven, så usikker jeg er på dette... Og så fælt å utlevere seg slik i telefonen til ukjente mennesker som man kanskje aldri ser igjen. Ja, da kan du jo forsøke å ringe, de ringer deg sannsynligvis tilbake. Den første gangen jeg søkte om psykolog var det ikke i Oslo, og da bare ringte jeg. Det er jo ikke sikkert du trenger å si så mye, kanskje de spør selv. Eller du kan jo forberede deg litt med å lage en liten liste.... :-) De er helt ufarlige og vil jo vårt beste som oftest, så det går nok bra! Lykke til da. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311841-trenger-r%C3%A5d-ang-%C3%A5-skaffe-psykolog/#findComment-2542440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Huff Vært i samme situasjon - jeg endte med å kaste hele lista i søpla jeg da. Med min angst på det tidspunktet var det umulig å sette seg ned med noen tlf og ringe rundt på denne måten. Så det ble ordnet av fastlegen til slutt. Jeg mener jeg hørte at denne praksisen med tlflister til pasienter skulle opphøre fra 1.1-08 og håper det er faktum. Det er jo tragisk at syke pasienter skal behøve å ringe rundt. Men det er langt til 1.1-08, så du får hoppe ut i det. Selv hadde jeg foretrukket og skrevet et brev. Da får vedkommende et lite innblikk i din historie og kan avgjøre om de kan bidra til det beste for deg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311841-trenger-r%C3%A5d-ang-%C3%A5-skaffe-psykolog/#findComment-2542527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Eh - jeg mente selvsagt 1.1-09 - leggetid - zzzzzzz 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/311841-trenger-r%C3%A5d-ang-%C3%A5-skaffe-psykolog/#findComment-2542530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.