Gå til innhold

Nhd, hva tror du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror ikke. Spør behandleren din - han vet.

Hei, Jeg har tenkt litt, etter svaret ditt. Og jeg vil bare si.. jeg har litt dårlig samvittighet på min behandlers vegne (noe jeg skal ta konsekvensen av selv). Jeg skulle selvsagt tatt dette opp med han, og ikke spurt deg. Han kjenner meg helt klart best, og kan som du tidligere har sagt fatte beslutninger på et helt annet grunnlag.

Dette har ingenting med "pleasing"/smisking el.l å gjøre. Men den tiden jeg har disponibelt til utredning er svært viktig for meg, fordi jeg vil komme til bunns i ting, slik at jeg på den måten kan gjøre noe med mine problemer. For jeg vil utav dette her. Dessuten skjønner jeg også om det er vanskelig for deg siden det er din kollega.

Jeg klarte bare ikke la være å vente,- jeg har grubla mye på dette etter alt som har kommet frem her på dol etter at jeg var hos han sist. Men jeg skjønner at jeg må smøre meg med mer tålmodighet.. Derfor skal jeg ikke gruble mer på dette nå, her på nettet.

Men jeg må likevel spørre (våget ikke det i går); hvorfor oppga du navn?

(Kansje har det ingen betydning. Men vet ikke om jeg likte det helt..).

Tusen takk for at du svarte så direkte, det fikk meg til å tenke litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542602
Del på andre sider

Hei, Jeg har tenkt litt, etter svaret ditt. Og jeg vil bare si.. jeg har litt dårlig samvittighet på min behandlers vegne (noe jeg skal ta konsekvensen av selv). Jeg skulle selvsagt tatt dette opp med han, og ikke spurt deg. Han kjenner meg helt klart best, og kan som du tidligere har sagt fatte beslutninger på et helt annet grunnlag.

Dette har ingenting med "pleasing"/smisking el.l å gjøre. Men den tiden jeg har disponibelt til utredning er svært viktig for meg, fordi jeg vil komme til bunns i ting, slik at jeg på den måten kan gjøre noe med mine problemer. For jeg vil utav dette her. Dessuten skjønner jeg også om det er vanskelig for deg siden det er din kollega.

Jeg klarte bare ikke la være å vente,- jeg har grubla mye på dette etter alt som har kommet frem her på dol etter at jeg var hos han sist. Men jeg skjønner at jeg må smøre meg med mer tålmodighet.. Derfor skal jeg ikke gruble mer på dette nå, her på nettet.

Men jeg må likevel spørre (våget ikke det i går); hvorfor oppga du navn?

(Kansje har det ingen betydning. Men vet ikke om jeg likte det helt..).

Tusen takk for at du svarte så direkte, det fikk meg til å tenke litt.

Hvis de er kollegaer, kan det være at det du skriver her blir tatt med i vurderingen. Hvis nhd har noen tanker om diagnose, blir det kanskje videreformidlet til behandleren din.

Tror du bare skal stole på at du får riktig diagnose.

Må bare fortelle deg at jeg var i Levanger i ferien på vei hjem i fra Nord-Norge. Jeg tenkte på deg da vi var der.:-) Vi bodde der i nesten 2 år første halvdel av 90-tallet. Mellomste er født og døpt der. Kjørte og så på huset vi bodde i. Kjørte litt rundt i byen. Så stedet hvor eldstejenta gikk i barnehage 2 ganger i uka. Hun husker det enda hun bare var mellom 2 og 3 år da hun gikk der. Hun husker spesielt godt melkekartonghuset:-)

Jeg husker spesielt godt mine daglige gåturer med barnevogn ned til bakeriet. Noe måtte jeg jo finne på. Rart jeg ikke ble feit på den tiden.

Magneten der vi spiste taco en gang i uka og Domus var der akkurat som før:-) Vi spiste middag på restauranten nede ved brygga. Var så koselig å være der igjen. Levanger er en koselig by:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542648
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

Hei snupp :-)

Ikke tenk så mye på om navnet på katten er det ene eller det andre du. Du er ute på en reise i det følelsesmessige landskapet ditt hvor mye endrer seg underveis på turen. Den ene måneden ligner det du opplever mye på noe som kjennetegner en diagnose. Den andre måneden en annen.

Det viktige med deg - tror jeg da - er at du er i endring. Du utvikler deg, lærer, vokser, går på en smell, gråter, men reiser deg igjen og går videre på reisen din. Hvor målet er og hvordan det ser ut vet vi ikke enda - men du søker intenst etter den reiseruten som er best for deg og for de du er glad i.

Slik jeg tror begrepet med pf funker så er det noe grunnleggende i en person som de ikke kan komme ut av. Med din endringsvillighet og lærevillighet tror jeg vi skal vente lenge før vi sier at du er der hvor du ikke kan komme videre. Kanskje er du det ene eller det andre i dag, som et stopp på veien. Men om en stund er du et stykke videre og da er det enda et problem som er løst og som er blitt bedre.

Vi skal heie deg videre hele veien - heia, mor! Stå på! Du har vært kjempetøff i hele sommer - du har vist oss alle sammen at du har klart å reise igjen og igjen og igjen. Tungt som juling er det - men du gir ikke opp og det er en bragd det også.

Nå står jeg på neste holdeplass på reisen din og venter på deg med en toddy, også trekker du pusten og konsentrerer deg i dag om å legge merke til én ting som du har fått til i løpet av dagen. Samme hva :-)

Klem :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542768
Del på andre sider

Gjest hitmaker

Ikke tenk så mye på om navnet på katten er det ene eller det andre du. Du er ute på en reise i det følelsesmessige landskapet ditt hvor mye endrer seg underveis på turen. Den ene måneden ligner det du opplever mye på noe som kjennetegner en diagnose. Den andre måneden en annen.

Det viktige med deg - tror jeg da - er at du er i endring. Du utvikler deg, lærer, vokser, går på en smell, gråter, men reiser deg igjen og går videre på reisen din. Hvor målet er og hvordan det ser ut vet vi ikke enda - men du søker intenst etter den reiseruten som er best for deg og for de du er glad i.

Slik jeg tror begrepet med pf funker så er det noe grunnleggende i en person som de ikke kan komme ut av. Med din endringsvillighet og lærevillighet tror jeg vi skal vente lenge før vi sier at du er der hvor du ikke kan komme videre. Kanskje er du det ene eller det andre i dag, som et stopp på veien. Men om en stund er du et stykke videre og da er det enda et problem som er løst og som er blitt bedre.

Vi skal heie deg videre hele veien - heia, mor! Stå på! Du har vært kjempetøff i hele sommer - du har vist oss alle sammen at du har klart å reise igjen og igjen og igjen. Tungt som juling er det - men du gir ikke opp og det er en bragd det også.

Nå står jeg på neste holdeplass på reisen din og venter på deg med en toddy, også trekker du pusten og konsentrerer deg i dag om å legge merke til én ting som du har fått til i løpet av dagen. Samme hva :-)

''Slik jeg tror begrepet med pf funker så er det noe grunnleggende i en person som de ikke kan komme ut av. ''

Dette er helt feil. Å ha en PF innebærer å ha utviklet en del uhensiktsmessige personlighetstrekk som går på hvordan en reagerer og fungerer i hovedsak sammen med andre. De fleste PFer er fullt mulig å komme seg ut av og bli frisk fra. Ved hjelp av kognitiv terapi kan en komme langt selv om en har en PF. En psykiater sa til meg en gang at mange blir friske av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542888
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

''Slik jeg tror begrepet med pf funker så er det noe grunnleggende i en person som de ikke kan komme ut av. ''

Dette er helt feil. Å ha en PF innebærer å ha utviklet en del uhensiktsmessige personlighetstrekk som går på hvordan en reagerer og fungerer i hovedsak sammen med andre. De fleste PFer er fullt mulig å komme seg ut av og bli frisk fra. Ved hjelp av kognitiv terapi kan en komme langt selv om en har en PF. En psykiater sa til meg en gang at mange blir friske av det.

Ok - da innrømmer jeg at jeg snakker om noe jeg ikke har greie på. (Forsøkte å få det frem opprinnelig også)

Men for vår j31, tror jeg det er viktig kanskje å heller fokusere på veien hun går og ikke hva holdeplassene heter, men kan jo hende jeg tar feil på det også.

Uansett synes jeg hun har en vilje av stål til å stå på og lete etter veien til landet hun har det bedre i inni seg, og kommer til å fortsette å prøve å heie videre, selvom det hender det blir bare feil det jeg skriver da :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542889
Del på andre sider

Gjest hitmaker

Ok - da innrømmer jeg at jeg snakker om noe jeg ikke har greie på. (Forsøkte å få det frem opprinnelig også)

Men for vår j31, tror jeg det er viktig kanskje å heller fokusere på veien hun går og ikke hva holdeplassene heter, men kan jo hende jeg tar feil på det også.

Uansett synes jeg hun har en vilje av stål til å stå på og lete etter veien til landet hun har det bedre i inni seg, og kommer til å fortsette å prøve å heie videre, selvom det hender det blir bare feil det jeg skriver da :-)

Det er bra. MÅTTE bare påpeke det - at det er fullt mulig å komme seg ut av en PF, dersom det er det hun har. God helg:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542891
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det er bra. MÅTTE bare påpeke det - at det er fullt mulig å komme seg ut av en PF, dersom det er det hun har. God helg:)

Kjempefint det - jeg lærte noe jeg ikke visste, som kan komme til nytte en gang, og jenta vår leser at både valnøtter kan ta totalt feil, og at det ikke er verdens undergang om hun får en sånn diagnose på veien :-)

God helg til deg også :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542894
Del på andre sider

Gjest hitmaker

Kjempefint det - jeg lærte noe jeg ikke visste, som kan komme til nytte en gang, og jenta vår leser at både valnøtter kan ta totalt feil, og at det ikke er verdens undergang om hun får en sånn diagnose på veien :-)

God helg til deg også :-)

Nei det er ikke verdens undergang. Hvis motivasjonen er stor nok, er det fullt mulig å komme ut av dette. Og her er det mye motivasjon ute og går, slik jeg tolker det ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2542920
Del på andre sider

Jeg har forstått det helt motsatt...At det er en del personlightestrekk som ikke er utviklet. At det kan minne om en "haug med uutviklede dverger" i et menneskes sjel som lengter etter å "bli fullvoksne/utviklede". Ifg. en psykiater jeg kjenner, i hvert fall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2543089
Del på andre sider

Annonse

Gjest hitmaker

Jeg har forstått det helt motsatt...At det er en del personlightestrekk som ikke er utviklet. At det kan minne om en "haug med uutviklede dverger" i et menneskes sjel som lengter etter å "bli fullvoksne/utviklede". Ifg. en psykiater jeg kjenner, i hvert fall.

Det jeg mente var at en har utviklet uhensiktsmessige måter å fungere på pga umodne personlighetstrekk... Gjennom denne prosessen kan en få en skjevutvikling og en kan ende i et feil spor. En eller annen utvikling har jo det, selv om personlighetstrekkene er umodne..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2543107
Del på andre sider

Gjest hitmaker

Vil også legge til at en person med PF er ikke BARE umoden. Personligheten er sammensatt og det finnes utrolige mange ulike grader. Noen trekk kan være umodne pga feil utvikling, traumer i barndom osv, mens andre kan være helt inntakt. Bildet avhenger av hvor stor fungeringen er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2543111
Del på andre sider

Takk for denne herlige beskrivelsen av en reise som også vil bli svært så spennende, tror jeg ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2543196
Del på andre sider

Hvis de er kollegaer, kan det være at det du skriver her blir tatt med i vurderingen. Hvis nhd har noen tanker om diagnose, blir det kanskje videreformidlet til behandleren din.

Tror du bare skal stole på at du får riktig diagnose.

Må bare fortelle deg at jeg var i Levanger i ferien på vei hjem i fra Nord-Norge. Jeg tenkte på deg da vi var der.:-) Vi bodde der i nesten 2 år første halvdel av 90-tallet. Mellomste er født og døpt der. Kjørte og så på huset vi bodde i. Kjørte litt rundt i byen. Så stedet hvor eldstejenta gikk i barnehage 2 ganger i uka. Hun husker det enda hun bare var mellom 2 og 3 år da hun gikk der. Hun husker spesielt godt melkekartonghuset:-)

Jeg husker spesielt godt mine daglige gåturer med barnevogn ned til bakeriet. Noe måtte jeg jo finne på. Rart jeg ikke ble feit på den tiden.

Magneten der vi spiste taco en gang i uka og Domus var der akkurat som før:-) Vi spiste middag på restauranten nede ved brygga. Var så koselig å være der igjen. Levanger er en koselig by:-)

Har du bodd der altså? Rart å tenke på ;o) Det er en kjempekoselig by, ja. Det er utrolig fint der. Kunne tenkt meg å bodd der selv, men tror det vile blitt ensomt, siden jeg ikke kjenner noen der. Har et tantebarn som skal studere der men.. det blir liksom ikke helt det samme.

Hvorfor flyttet du derfra, var det i forbindelse med jobb dere bodde der? Det var sikkert rart for deg å komme dit i sommer, tenker jeg.

Du skriver;

''Hvis de er kollegaer, kan det være at det du skriver her blir tatt med i vurderingen. Hvis nhd har noen tanker om diagnose, blir det kanskje videreformidlet til behandleren din. Tror du bare skal stole på at du får riktig diagnose.''

Joda, jeg stoler på at diagnosen vil bli korrekt. Min behandler er svært dyktig, og jeg er heldig som har fått han. For han tar meg på alvor, han går grundig til verks, samtidig som han også gir meg noen velmente spark i baken og får meg til å forstå. Jeg har allerede kommet langt med hans hjelp, og jeg får mye utav timene. Men jeg ser frem til å ta opp alt som har skjedd i sommer, og er spent på å høre hva han vil si til dette.

Men jeg vil ikke utnytte nhd på denne måten. Han har mer enn nok å gjøre, og han har allerede hjelpa meg mer enn nok. Kansje er det takket være han at jeg har et tilbud i rl også. Det er jeg svært takknemlig for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2543206
Del på andre sider

''At det kan minne om en "haug med uutviklede dverger" i et menneskes sjel som lengter etter å "bli fullvoksne/utviklede". ''

Den måten å si det på har jeg ikke hørt før. Det var anderledes og jeg likte bildet:-) i det hele tatt at det ble sagt som et bilde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311854-nhd-hva-tror-du/#findComment-2543493
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...