Gå til innhold

Min sønn og lydene.

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith

Sønnen min som har flere diagnoser blir fort stresset,merker når han blir stresset begynner han å snakke om at han hører lyder og tåler ingen lyder som andre lager.

Virker som han er overfølsom for lyder,selv om lydene er lave..."hysj,hysj" sier han.

Han har vært stresset i sommer da vi har reist litt rundt,så det har blitt mange lyder og mange utbrudd fra hans side,han klyper og dytter til meg også når han blir stresset. Blir sint gjør han også,og knurrer som en hund.

Er dette en del av ADHD,autisme eller OCD,eller er det noe annet?

Selv har jeg også hørt lyder/stemmer,kan det være noe han har arvet etter meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/311884-min-s%C3%B8nn-og-lydene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som de samme problemene min sønn har hatt med overømfintelig hørsel, men han har fått behandling, og blitt mye bedre. Denne lyttetreningen utføres hos PPF i Oslo (kanskje også andre steder). Les mer på www.ppf.no (se under Auditiv persepsjon/hørsel). Leser du litt av det andre som står der så finner du kanskje svar på mye av de andre problemene sønnen din sliter med også. Lykke til.

Gjest D*lilith

Høres ut som de samme problemene min sønn har hatt med overømfintelig hørsel, men han har fått behandling, og blitt mye bedre. Denne lyttetreningen utføres hos PPF i Oslo (kanskje også andre steder). Les mer på www.ppf.no (se under Auditiv persepsjon/hørsel). Leser du litt av det andre som står der så finner du kanskje svar på mye av de andre problemene sønnen din sliter med også. Lykke til.

Ok,takk for det : )

Skal lese om det.

Gjest D*lilith

Men fant ikke den siden....

Gjest D*lilith

Kan nok iallfall være en del av autisme, såvidt jeg vet. Har en i familien som reagerer veldig på lyder. (Bedre som voksen enn barn)

Åja,tror det med at han er overfølsom for lyder henger sammen med autisme,men at han hører lyder?

Blir redd det er noe psykosegreier.

Annonse

Gjest minamia

Dette er nok hyperakusi, overønfindtighet for lyder. Det er vanlig hos de med en autismespekterforstyrrelse, og mange med ADHD sliter også. Jeg har dette og det er veldig slitsomt i perioder. Jeg har PTSD og mange av oss sliter med dette. Hos meg varierer det veldig. Jeg skjermer meg når det blir for ille. Jeg har ikke noe annet valg. Jeg hadde blitt gal om jeg ikke gjorde dette. Det er fint om de rundt meg tar noe hensyn i perioder da jeg er dårlig, og ikke spiller musikk osv. Den minste lyd kan være veldig smertefull. Det er derfor ikke bare å sette ned lyden litt. Det er som å få en overdose av smertelig lyd ved den miste lille lyd. Dette har ikke noe med stemmene du blir plaget av etter mitt skjønn.

Det er viktig for meg at om de rundt meg ikke kan ta hensyn eller velger å ta hensyn, så respekterer de i hvertfall lidelsen min og at det ikke er noe jeg overdriver eller er sær på. Det er vanskelig å beskrive hvor smerten sitter, men det er ikke bare i øret, det er som en smerte i hele systemet, nervesystemet.

Google hyperakusi, hyperakusia, så kan du lese litt om det der.

Gjest D*lilith

Dette er nok hyperakusi, overønfindtighet for lyder. Det er vanlig hos de med en autismespekterforstyrrelse, og mange med ADHD sliter også. Jeg har dette og det er veldig slitsomt i perioder. Jeg har PTSD og mange av oss sliter med dette. Hos meg varierer det veldig. Jeg skjermer meg når det blir for ille. Jeg har ikke noe annet valg. Jeg hadde blitt gal om jeg ikke gjorde dette. Det er fint om de rundt meg tar noe hensyn i perioder da jeg er dårlig, og ikke spiller musikk osv. Den minste lyd kan være veldig smertefull. Det er derfor ikke bare å sette ned lyden litt. Det er som å få en overdose av smertelig lyd ved den miste lille lyd. Dette har ikke noe med stemmene du blir plaget av etter mitt skjønn.

Det er viktig for meg at om de rundt meg ikke kan ta hensyn eller velger å ta hensyn, så respekterer de i hvertfall lidelsen min og at det ikke er noe jeg overdriver eller er sær på. Det er vanskelig å beskrive hvor smerten sitter, men det er ikke bare i øret, det er som en smerte i hele systemet, nervesystemet.

Takk,det skal jeg gjøre.

''Jeg har dette og det er veldig slitsomt i perioder. Jeg har PTSD og mange av oss sliter med dette.''

Så bra at du sa det. Jeg satt nettopp og lurte på om jeg har ADHD eller autisme nå, siden jeg har det slik som deg. Men så var det "bare" PTSD'en, som vanlig ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...