Gå til innhold

Er dette akseptabel oppførsel av en lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ringte legevakten i ettermiddag etter å ha fått store smerter i underlivet og pissing av blod. Jeg får beskjed om å møte opp på legesenteret 2 timer senere. Da jeg endelig kommer dit er køen laaaang. Jeg vrir meg av smerter, meen andre som nærmest jogger i gangene slipper inn før meg. Så kommer det en gamling en time etteer meg som slipper inn før meg. Jeg greier ikke sitte lengre. Legger meg ned på en benkesofa. Etter nok en halvtime er smertene så store at jeg begynner å skrike. Kunne like gjerne hatt en kniv i meg. Så mens legen skal til å skjenke vann til den siste pasienten sre hun meg. Jeg jamrer at jeg har vondt i magen, og hun begynner straks å kjefte om at hun ikke har fått beskjed om at jeg skulle komme. Jeg sa at jeg har ringt legeevakten som ba meg komme to timer tidligere. Inne på kontoret får jeg penecelin mot urinveisinfeksjon. Buksen min er rød av rennende blod. Etter at jeg har sluttet å gråte sier jeg "Det va kjempelenge å vente". Da får jeg så ørende flagrer. Hun sier at visst jeg har bedre tilbud kan jeg benytte dem, og bretter videre ut om alt hun må gjøre og hvor lenge hun har hatt og skal ha vakt. Jeg ble bare sittendes å gape. Sa at det ikke var ment som kritikk. Men siden hun er utenlandsk trodde hun jeg beskyldte henne for å kritisere meg, og da ble det enda mere kjeft.

Ååååååååå ... ikke en eneste norsk lege ved legesenteret vårt. Hun er den som snakker best norsk av alle, men fortjener jeg dette når jeg har dødsvondt? Når jeg klaget på smertene understreket hun at hun selv hadde gått gjennom det samme selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest sahoda
Skrevet

Huff og stakkars deg :( Det der er smertefullt - god bedring. Jeg har selv tilbragt 2 timer på legevakten med urinveisinfeksjon og det var første og siste gang. Nå har jeg resept på medisin liggende og kan hente ut når jeg kjenner på at symptomene betyr at det er en infeksjon jeg ikke selv kan drikke av meg eller få bukt med ved hjelp av c-vitaminer og tranebær.

At du måtte vente er jo i for seg ikke unormalt. Legevakten har et køsystem som fungerer slik at man blir tatt i den rekkefølgen man kommer - så lenge det ikke anses å være noe livstruende.

Men legens oppførsel er uakseptabel i mine øyne - men dessverre hører man av og til om slike tilfeller. Og selv ble jeg utrolig dårlig behandlet av en en lege som ble vekket pga meg en gang. Jeg følte meg rett og slett krenket i flere dager etterpå :(

Skrevet

Nei, det er ikke akseptabelt av en lege å si slikt, men til hennes forsvar hadde hun sikkert hatt en laaang vakt som ennå ikke var ferdig (dobbeltvakt kanskje?) og masse sytete pasienter som sikkert kunne ventet til deres egen lege kom på jobb igjen.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Nei, de skal ikke oppføre seg slik. Dessverre skjer det, spesielt nå på sommeren, lite folk, lange vakter. Jeg sier ikke nå at du ble behandlet rett altså! Men det er det erfaringen jeg har gjort meg etter å ha vært syk i noen år nå.

Jeg har noen historier på lager jeg også, hvor den ene kunne blitt ganske alvorlig utfall av. Heldigvis har jeg også mange gode historier og komme med.

Trist at du fikk slik behandling!

Er du bedre nå? Om ikke du merker bedring innen noen dager må du vurdere og få ny antibiotika. Husk og drikke mye vann.

God bedring!

Gjest Valnøtt
Skrevet

Det var en kjip opplevelse. Men at en med urinveisinfeksjon ikke går foran i køen synes jeg stort sett er greit. Og jeg har hatt det selv - akkurat slik du beskriver. Det er ikke farlig vet du, det er bare veldig ubehagelig.

De andre pasientene kan ha hatt andre ting som du ikke vet noe om.

Skrevet

Det var en kjip opplevelse. Men at en med urinveisinfeksjon ikke går foran i køen synes jeg stort sett er greit. Og jeg har hatt det selv - akkurat slik du beskriver. Det er ikke farlig vet du, det er bare veldig ubehagelig.

De andre pasientene kan ha hatt andre ting som du ikke vet noe om.

Farlig er det ikke, men inni gamperæva vondt! Jeg satt selv på do på legevakta og pissa blod på glass og dunket hodet i veggen fordi det var så vondt! Og jeg måtte på do hele tiden omtrent... Så jeg var veldig glad da jeg omsider fikk tabletter og kunne hive innpå et par stykker ja!

Gjest Valnøtt
Skrevet

Farlig er det ikke, men inni gamperæva vondt! Jeg satt selv på do på legevakta og pissa blod på glass og dunket hodet i veggen fordi det var så vondt! Og jeg måtte på do hele tiden omtrent... Så jeg var veldig glad da jeg omsider fikk tabletter og kunne hive innpå et par stykker ja!

Enig i det - det er heltforjævlig vondt. Jeg har ingen vansker med å skjønne at den turen på legevakta tok på for henne.

Skrevet

Huff og stakkars deg :( Det der er smertefullt - god bedring. Jeg har selv tilbragt 2 timer på legevakten med urinveisinfeksjon og det var første og siste gang. Nå har jeg resept på medisin liggende og kan hente ut når jeg kjenner på at symptomene betyr at det er en infeksjon jeg ikke selv kan drikke av meg eller få bukt med ved hjelp av c-vitaminer og tranebær.

At du måtte vente er jo i for seg ikke unormalt. Legevakten har et køsystem som fungerer slik at man blir tatt i den rekkefølgen man kommer - så lenge det ikke anses å være noe livstruende.

Men legens oppførsel er uakseptabel i mine øyne - men dessverre hører man av og til om slike tilfeller. Og selv ble jeg utrolig dårlig behandlet av en en lege som ble vekket pga meg en gang. Jeg følte meg rett og slett krenket i flere dager etterpå :(

Det jeg reagerte mest på var all kjeften jeg fikk. Ikke første gang hun kjefter løs. Har inntrykk av at hun tror hun kan behandle meg som dritt fordi jeg sliter psykisk. Hun har stort sett sett meg i forbindelse med selvskading og overdose. En gang jeg ble kjørt med drosje til legevakta, brettet hun ut om at jeg var godt kjent på legevakta til taxisjåføren. Jeg klaget til kommunelegen etterpå som holdt foredrag om taushetsplikt etterpå uten å nevne meg.

Helsetjenestene her i kommunen gjør meg ikke trygg akkurat. Den nåværende vikar-fastlegen min er enda dårligere i norsk. Jeg forstår det meste av hva han sier, men han forstår ikke dialekten min. Å når jeg skulle på apoteket lørdag morgen for å hente ut medisiner, så var apoteket stengt p.g.a mangel på personale. Men heldigvis hadde hjemmesykepleien medisiner på lager så jeg slapp å pine meg med en lang kjøretur til nærmeste by. Ikke rette plassen å bli alvorlig syk på akkurat!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...