Gå til innhold

Psykose-medisiner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 spørsmål:

1: Hvor lang tid etter at en har sluttet med medisiner kan psykosen blusse opp igjen?

2: Hvis psykosen er en følge av en alvorlig depresjon kan det da være nok å behandle depresjonen?

3: Virker antipsykotiske medisiner også mot overdreven mistenksomhet? Som f.eks. at en tror alle/noen er ute etter å skade en? At alle hater en og lignende?

Videoannonse
Annonse
Gjest i_infidel
Skrevet

1 det kan gå måneder.

3 ja, antipsykotiske medisiner virker mot paranoia.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det tar typisk 3-4 måneder, men noen gang opp til et år.

2. Ja, men det er bedre å behandle begge samtidig. Kortere behandlingstid og sikrere effekt.

3. Ja, helt klart.

Gjest Grågrønn
Skrevet

1. Det tar typisk 3-4 måneder, men noen gang opp til et år.

2. Ja, men det er bedre å behandle begge samtidig. Kortere behandlingstid og sikrere effekt.

3. Ja, helt klart.

Måten du skriver dette på får det til å virke som om det er "normalt" -at- det skjer, ikke at det -kan- skje. Jeg har tenkt på dette før, fordi jeg synes det kan være misvisende?

Men, jeg lurer også på hvorfor du skriver 3-4 måneder, fordi jeg spurte psykiateren jeg gikk til om nettopp dette, om det var vanlig at det tok 3 mnd før det kom igjen, og han sa at det var ingen slik tid på dette. Den kunne komme med en gang eller senere sa han....har du noen artikler på dette?

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Måten du skriver dette på får det til å virke som om det er "normalt" -at- det skjer, ikke at det -kan- skje. Jeg har tenkt på dette før, fordi jeg synes det kan være misvisende?

Men, jeg lurer også på hvorfor du skriver 3-4 måneder, fordi jeg spurte psykiateren jeg gikk til om nettopp dette, om det var vanlig at det tok 3 mnd før det kom igjen, og han sa at det var ingen slik tid på dette. Den kunne komme med en gang eller senere sa han....har du noen artikler på dette?

Mvh

Når jeg svarer, forutsetter jeg at leserne forstår at f.eks. i en sak som dette kan en ikke gi eksakte svar. I svaret forutsatte jeg at det var en godt stabilisert person som i lengre tid har vært så godt som upsykotisk.Om en som nettopp har hatt en psykose seponerer medisiner, kan psykosen komme tilbake etter få dager.

Særlig to ting forutsier tilbakefall etter seponering:

1. Jo flere tidligere psykoseepisoder, jo større tilbakefallsrisiko.

2. Jo mindre traume som skulle til for å utløse de tidligere episoder, jo større tilbakefallsrisiko.

I tillegg vil innsikt/forståelse av egen sykdom ha betydning. De med innsikt har bedre prognose.

For personer med 3 eller flere tidligere psykoseepisoder vil seponering så godt som alltid føre til tilbakefall.

For literatur anbefaler jeg søk på Pubmed og Google Scholar.

Gjest Grågrønn
Skrevet

Når jeg svarer, forutsetter jeg at leserne forstår at f.eks. i en sak som dette kan en ikke gi eksakte svar. I svaret forutsatte jeg at det var en godt stabilisert person som i lengre tid har vært så godt som upsykotisk.Om en som nettopp har hatt en psykose seponerer medisiner, kan psykosen komme tilbake etter få dager.

Særlig to ting forutsier tilbakefall etter seponering:

1. Jo flere tidligere psykoseepisoder, jo større tilbakefallsrisiko.

2. Jo mindre traume som skulle til for å utløse de tidligere episoder, jo større tilbakefallsrisiko.

I tillegg vil innsikt/forståelse av egen sykdom ha betydning. De med innsikt har bedre prognose.

For personer med 3 eller flere tidligere psykoseepisoder vil seponering så godt som alltid føre til tilbakefall.

For literatur anbefaler jeg søk på Pubmed og Google Scholar.

Takk for utdypende svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...