Gå til innhold

Lavterskel tilbud= lavkvalitet tilbud

Anbefalte innlegg

Gjest lavterskeltarliv
Skrevet

Vår helse og sosialminister skryter av lavterskel tilbudet i psykiatrien. Men hva er det egentlig? DPS`r med såkalte psykiatriske sykepleiere? Kan ikke få sagt det nok hvor utrolig dårlig psykiatrien er i distriktene. Jeg stemmer for å legge ned alle DPS og satse på større institusjoner med kvalietet framfor dette lavterskel tøvet.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg og alle de kollegene jeg har nytte av å høre på, er langt på vei enig med deg :-)

Skrevet

Jeg og alle de kollegene jeg har nytte av å høre på, er langt på vei enig med deg :-)

Jeg kjenner til et aktivitetshus som er et såkalt lavterskeltilbud. Riktignok ikke knyttet til DPS. De har mye aktiviteter på gang og mange brukere, inkludert mennesker som har flyttet hjem etter lange institusjonsopphold. Dette tilbudet er med på å hindre sosial isolasjon, og et sted hvor mennesker knytter kontakt med andre, slik at de også møtes på andre arenar.

Legg dette ned og jeg er sikker på at man får tilført en del nye mennesker i køen for institusjonplass...

Sikkert mange dårlige lavterskeltilbud rundt omkring...men at det er konsekvent er jeg helt uenig i...:-)

Gjest xbellax
Skrevet

Er det ikke litt drøyt å kalle en psykiatrisk sykepleier med 5 års utdanning,et lavterskel tilbud?

Skrevet

Ganske enig. Jeg gikk i årevis i samtaler med sykepleieree og sosionom på poliklinikken. Kan ikke si det hjalp en dritt, tvert imot. Slet med storee traumer... men det som var tema under samtalene var å lete etter ting jeg gjorde feil, for så servere meg moral. Kunne sitte å prate om hester, blomster og volleyball. Var som å prate med en venninne.

Først etter ti år tok jeg selv kontakt med en privatpraktiserende psykolog. da ble det andre boller ja!

Gjest xbellax
Skrevet

Ganske enig. Jeg gikk i årevis i samtaler med sykepleieree og sosionom på poliklinikken. Kan ikke si det hjalp en dritt, tvert imot. Slet med storee traumer... men det som var tema under samtalene var å lete etter ting jeg gjorde feil, for så servere meg moral. Kunne sitte å prate om hester, blomster og volleyball. Var som å prate med en venninne.

Først etter ti år tok jeg selv kontakt med en privatpraktiserende psykolog. da ble det andre boller ja!

Slike ting kan like gjerne skje hos en erfaren psykolog, dette har ikke noe med sykepleiere vs psykologer/psyiatere å gjøre men arbeidsmoral (og den er slevsagt forkastelig i ditt tilfelle).

Skrevet

Er det ikke litt drøyt å kalle en psykiatrisk sykepleier med 5 års utdanning,et lavterskel tilbud?

Jeg har ulik erfaring med psykiatriske sykepleiere.

Jeg har hatt endel opplevelser hvor det har vært som å prate med en venninne og ikke gitt meg særlig utbytte.

Men så har jeg også møtt noen slike som jeg virkelig føler har skjønt meg og hatt stort utbytte og jobbet godt med meg selv.

Bedre med noe behandling enn ingenting.Grøss og gru om det skal bli endelig vanskeligere å få psykiatrisk behandling. Med mer spesialiserte senter er jeg redd det ville blitt slik.

Det er jo litt merkerlig at på en legevakt feks selv om jeg har skadet beinet mitt så må alltid en lege se på det.Sykepleieren som nok har mye kompetanse og erfaring har likevel en noe perifer rolle og legen må se på det.

Men i psykiatrien er det vanlig at en psykiatrisk sykepleier eller sosionom kan være den eneste en pasient ser og forholder seg til.Som utreder og diagnostiserer og endog gir info om medisiner.

Det er et ganske så stort ansvar i forhold til den utdannelsen de faktisk har.

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg har ulik erfaring med psykiatriske sykepleiere.

Jeg har hatt endel opplevelser hvor det har vært som å prate med en venninne og ikke gitt meg særlig utbytte.

Men så har jeg også møtt noen slike som jeg virkelig føler har skjønt meg og hatt stort utbytte og jobbet godt med meg selv.

Bedre med noe behandling enn ingenting.Grøss og gru om det skal bli endelig vanskeligere å få psykiatrisk behandling. Med mer spesialiserte senter er jeg redd det ville blitt slik.

Det er jo litt merkerlig at på en legevakt feks selv om jeg har skadet beinet mitt så må alltid en lege se på det.Sykepleieren som nok har mye kompetanse og erfaring har likevel en noe perifer rolle og legen må se på det.

Men i psykiatrien er det vanlig at en psykiatrisk sykepleier eller sosionom kan være den eneste en pasient ser og forholder seg til.Som utreder og diagnostiserer og endog gir info om medisiner.

Det er et ganske så stort ansvar i forhold til den utdannelsen de faktisk har.

Mja, enig til en viss grad, men jeg vet ikke om en psykepleier i det hele tatt kan diagnostisere, jeg trodde det måtte en psykiater til det, jeg vet faktisk ikke. En sosionom derimot, ville jeg helt klart kalt et lavterskeltilbud.

Skrevet

Mja, enig til en viss grad, men jeg vet ikke om en psykepleier i det hele tatt kan diagnostisere, jeg trodde det måtte en psykiater til det, jeg vet faktisk ikke. En sosionom derimot, ville jeg helt klart kalt et lavterskeltilbud.

En psykepleier kan diagnostisere dersom hun er diplomert til det..

Skrevet

De har jo ikke lov å diagnostisere og de samarbeider som regel i team slik at psykiateren setter diagnosen formelt.

Men i praksis kan altså en psykiater sette en diagnose uten å engang ha møtt pasient. Det er altså disse psykiatriske sykepleierne som i praksis får et alfor stort ansvar i forhold til det de faktisk er utdannet som.

Gjest xbellax
Skrevet

De har jo ikke lov å diagnostisere og de samarbeider som regel i team slik at psykiateren setter diagnosen formelt.

Men i praksis kan altså en psykiater sette en diagnose uten å engang ha møtt pasient. Det er altså disse psykiatriske sykepleierne som i praksis får et alfor stort ansvar i forhold til det de faktisk er utdannet som.

"Men i praksis kan altså en psykiater sette en diagnose uten å engang ha møtt pasient". Enig, galskap i mine ører. Hvorvidt oppfølging av en pasient med en psykiater/lege i bakhånd er galskap, det er jeg mer usikker på.

Skrevet

Jeg kjenner til et aktivitetshus som er et såkalt lavterskeltilbud. Riktignok ikke knyttet til DPS. De har mye aktiviteter på gang og mange brukere, inkludert mennesker som har flyttet hjem etter lange institusjonsopphold. Dette tilbudet er med på å hindre sosial isolasjon, og et sted hvor mennesker knytter kontakt med andre, slik at de også møtes på andre arenar.

Legg dette ned og jeg er sikker på at man får tilført en del nye mennesker i køen for institusjonplass...

Sikkert mange dårlige lavterskeltilbud rundt omkring...men at det er konsekvent er jeg helt uenig i...:-)

Jeg liker ikke overskriften.

Det at DPSene ikke fungerer mange steder etter intensjonene er trist. Men mange andre lavterskeltilbud kan ha en høy kvalitet.

Den DPSen som er nærmest meg fungerer heller ikke. De har hatt gjenntatte problemer med samarbeidet internt. Dette gir et dårligere tilbud til pasientene.

Men hvordan skal psykiatrien i distriktene organiseres?

Psykepleiere og sosionomene gjør jobben sin, de kan ikke noe for at resten av systemet ikke virker. De reiser rundt til pasientene og driver mye oppsøkende arbeide. Det er deres jobb og deres kompetanse.

Sosionomene jobber mye med rus i polilkinikkene. Der har de mye kompetanse.

Dersom vi får store psykehus og stor avstand til der pasientene bor, blir tilbudene bedre da?

Det var slik før da de store psykehusene hadde sin glansperiode.

Mennesker ble der store deler av livet sitt og kom ikke videre... Asylene...

Spørsmålet blir:

Hvordan skal vi organsisere tjenestene? Slik at vi når de som trenger det.

Skrevet

Jeg har vært innlagt flere ganger på psyk. sykehus og nå i det siste på DPS. Hos oss fungerer det bra, så lenge det ikke er akutt, og det skal jo heller ikke DPS ta seg av. Vårt DPS er døgnbemannet og har alle yrkesgrupper, som psykiatere, psykologer, sosionomer og pleiepersonell. De er absolutt dyktige og et godt alternativ til en åpen avdeling. Man får ikke følelsen av å være innlagt på psykehuset, og det virker ikke så dramatisk. Mange av pasientene kommer fra psykehuset og bruker DPS som en myk overgang til hjemmet. Vi har også egne poliklinkker i kommunen, men også de har tverrfaglig bemanning.

Etter hva jeg ser, er nok vi i vår kommune heldige...

Gjest efexorus
Skrevet

Distriktspsykiatriske sentre med dårlig attest

S Opjordsmoen

Myndighetene har satset på desentralisering av psykisk helsevern. Det er delte meninger om det har vært vellykket.

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1449258

Fastlegene ga best vurdering av fagkompetansen ved de distriktspsykiatriske sentrene. Gjennomsnittet var 55 på kompetansedimensjonen (skala 0 - 100 hvor 100 er best). Fastlegene vurderte veiledningen fra sentrene og bemanningssituasjonen som dårligst, med en gjennomsnittskår på henholdsvis 30 og 45. Det var stor forskjell i gjennomsnittsskårer mellom de distriktspsykiatriske sentrene på alle dimensjoner. Størst forskjell var det på veiledningsdimensjonen; beste gjennomsnittsskår var 58 og dårligste 8. Det var mange signifikante forskjeller mellom sentrene og landsgjennomsnittet, og på veiledningsdimensjonen var gjennomsnittsskåren til 20 sentre signifikant ulik gjennomsnittet til de andre sentrene.

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1445910

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Lavterskel betyr at det er tilgjengelig og lett å komme inn til.

Gjest xbellax
Skrevet

Lavterskel betyr at det er tilgjengelig og lett å komme inn til.

Jeg skjønner det, men nå ble det snakket om psyk. sykepleiere i hovedinnlegget, derfor jeg spurte. At DPS trengs en skikkelig opprustning er selvsagt helt korrekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...