Gå til innhold

Om adferdsproblemer

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I følge de barnepsykiaterne jeg har snakket med, må alvorlige adferdsproblemer av typen som utvikler seg til antisosial pf, behandles før 12 år dersom en skal ha moen mulighet til å endre skjevutviklingen.

Jeg har tenkt litt i etterkant, og jeg tror at jeg skjønner hva det ligger i 'alvorlige adferdsproblemer': Det er vel åpenbart om en tenker etter og leser seg frem til det, bl.a;

''Antisosiale personer har problemer med å forholde seg til andre menneskers rettigheter, følelser og grenser. Disse personene klarer ikke å forholde seg til lov og rett, har problemer med å holde løfter, og vil lyve og svikte andre for å oppnå fordeler eller egen tilfredshet. Tidligere ble slike personer benevnt psykopater. De kan ha problemer med å planlegge og ha dårlig impulskontroll. På grunn av problemer med å føle sympati for andre og manglende ansvarsfølelse samt betydelig aggressivitet, havner slike personer ofte i problemer med rus og vold og kan komme i hyppig kontakt med politi- og rettssystemet.''

Igjen; tusen takk for svar, dette er godt å vite for en mor som har et barn med adferdsproblemer.

Gjest hemmeleg

''Ifølge Berg Nilsen er et samlet fagmiljø enige om at for å forebygge at adferdsproblemer skal utvikle seg, er det viktig å sette i gang tiltak så tidlig som mulig. ''

Kan ikke bli mer enig. Og jeg håper at det vil skje.

Men når adferdsproblemer først har fått utviklet seg:

Hvor stor er sjansen for at man kan hindre en skjev utvikling og kriminaltiet ved å igangsette tiltak _etter_ at adferdsproblemer har utviklet seg? Vet man noe om det?

Dette er min største bekymring..

"Hvor stor er sjansen for at man kan hindre en skjev utvikling og kriminaltiet ved å igangsette tiltak _etter_ at adferdsproblemer har utviklet seg? Vet man noe om det?

Hvor gammelt er barnet?

Det kan være mange årsaker til atfersproblemer. Alt fra usunt kosthold, til feil motorisk utvikling det første året kan ligge i forklaringen. F.eks kan strekk i nakken under en fødsel være hele forklaringen. Andre forklaronger kan være at barnet spiser noe det ikke tåler eller ikke får i seg nok av de riktige næringsstoffene. Andre årsaker kan være genetiske eller dårlig oppvekstvilkår.

Jeg synes det er flott at du sender inn mange spørsmål men husk også sunn mat, frisk luft og en god latter innimellom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...