Gå til innhold

Nhd: Adhd,s-stimulerende og rusproblematikk

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner til flere som har adhd som også har et rusproblem, amfetamin inkludert. Hvordan er det med medisinering hos disse? Får de sentralstimulerede som, racemisk-amfetamin og metylfendiat? Dette må jo være en vannskelig problemstilling, adhd er jo kanskje årsaken til rusproblemet- men å medisinere en rusmisbruker med s-stimulerende er det mulig?

Fortsetter under...

Gjest minamia

I følge en tidligere psykiater jeg gikk hos, som også jobbet noe med medisinering av mennesker med rusproblematikk og ADHD, var det ofte veldig vellykket å medisinere. Men skepsisen kan være ganske stor mot å gi sentralstimulerende, om enn i terapeutiske doser, til mennesker som har hatt et rusproblem. Dette opplevdes som frustrerende.

Etter avrusing vil jeg tro at riktig medisinering motvirker selvmedisinering.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er et krav om rusfrihet på 3-6 mnd før en rusmisbruker kan få sentralstimulerende.

Forskning fra vårt senter viser at for de som har begynt å injisere amfetamin er toget gått (intet håp om bedring).

For de som har selvmedisinert seg uten å injisere, ser en oftest betydelig fremgang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...