Gå til innhold

Livslyst

Gjest evigsøken

Anbefalte innlegg

Gjest evigsøken

Jeg er en gutt i 20 års alderen og har store humørsvingninger i løpet av hverdagen, men det er mest nedturer. Helt tilbake til jeg kan huske som liten har jeg hatt problemer med meg selv etter å ha blitt mobbet under oppveksten og egentlig ikke fått ekte venner før jeg begynte på videregående. Jeg ble operert som barn for hjertefeil(hull i hjertet) og ett par år senere holdt jeg på å dø av el.sjokk. Og tilbake til da har jeg egentlig hele tiden slitt med å tenke at jeg burde ha dødd og jeg kanskje bare er en byrde for de rundt meg og samfunnet. Men jeg "forstår" at jeg samtidig ikke er det,for det er bare depresjoner. Problemet er at jeg har hatt det i flere år nå. Jeg har aldri hatt noen angstanfall, annet enn en natt der jeg våknet opp og gråt ukontrollerbart og var utrolig redd for alt det måtte være. Jeg hadde ett forhold som varte i nesten 3 år, og følte jeg at tilstanden kanskje bedret seg litt,men samtidig var det noe der som plaget meg. Etter det ble slutt,så har det vært en tilbakegang på depresjonene etc. Men noe som alltid får meg i godt humør er når jeg er blandt jenter og har en tendens til å flørte vilt, og dersom jeg innleder en liten romanse,så har jeg interessen for henne i kanskje en måned, eller to. Så svinner det hen. Og jeg føler jeg har problemer med å åpne meg for jenta, og der kommer jeg i grunn frem til det største problemet : Jeg føler ingen grunn til å begynne på noe. Selv om jeg har interessen for å begynne på ting mens jeg feks er sammen med venner som holder på med vannsport,motorcross osv.Eller å blandt annet begynne på videre utdannelse. Jeg hadde en plan om livet mitt når jeg var yngre,men nå har jeg "oppfylt" den, og jeg ble faktisk 20 år,noe som jeg aldri trodde jeg kom til å bli. Jeg har aldri oppsøkt lege for jeg er redd for å få "lykkepiller". Har problemer med temperamentet mitt også,dersom jeg blir utsatt for stress på jobb,så har jeg lett for å bli høylydt og latent til å banne en god del. Har jeg en mulighet for "selvhjelp" der, eller er jeg nødt å oppsøke lege? Jeg føler jeg er så "klar" over hva som feiler meg, at det ikke burde være ett problem,men jeg klarer ikke ordne opp i det,som du skjønner,siden jeg skriver hit. Finnes det noe psykiske problemer relatert til dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312207-livslyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest retinia

Du har jo tydelig tegn på depresjon og har åpenbart hatt dette lenge. Og desverre går ikke langvarige depresjoner over av seg selv, det er det vi har psykiatrien til. Siden du selv er klar over at alt ikke er som det burde, er du nok innerst inne åpen for hjelp selv om det er vannskelig for de fleste å ta skrittet. Frykt for "lykkepiller" tror jeg er helt ubegrunnet mye av det skapt av tabloidene som dagbladet som elsker å omtale de som "lykkepiller" Det får de jo til å høres ut som en "ecstasy light" og ingen ting selger bedre enn frykt! SSRI(lykkepiller) har sjelden varige bivirkninger og er nesten alltid milde(vanligst i 2/3 uke) Depresjon, Angst og OCD skyldes ofte en biologisk mangel på følelseshormonet serotonin. SSRI betyr selektiv serotonin reoptak hemmer og det betyr at det hemmer reopptaket av serotonin i synapsen(kløfta mellom to nerveceller) det betyr at tilgjengeligheten av serotonin øker og følgelig vil humøret bedres og angst/ocd dempes. Psykiske lidelser kan sammenlingenes med fysiske lidelser og kan følgelig trenge medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312207-livslyst/#findComment-2545437
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...