Gjest enesteråd Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Takk for et fint innlegg. Det er så godt å lese at de har det godt på sånne plasser,det er det jeg er redd for....at han ikke skal ha det godt. Det er jo det eneste jeg ønsker,at han skal ha det best mulig. Ja kanskje han får det best her hjemme,med oss som kjenner han og er så glad i han,det er i grunn det jeg tror. Er redd for å sende han på institusjon,håper bare at den store avgjørelsen er det vi som foreldre som må ta og ingen andre. Men det er jo en vanskelig avgjørelse,men må innrømme at jeg helst vil ha han hjemme. Når dere tenker gjennom hva som er best for ham, så forsøk å tenk i gjennom både hva som vil være det beste for ham nå, og hva som vil være det beste for ham på lengre sikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Det er vondt å måtte gi fra seg barnet sitt, og uansett hva som blir resultatet er det ikke godt, det vil alltid være en smerte der tror jeg. Håper dere finner ut av det. Selv om det blir bolig, så vil dere jo ha masse muligheter til å være sammen med ham, ha ham hjemme og vise ham kjærlighet. Om han blir hjemme kan dere jo søke om avlastning på fast basis. Det kan jo være en mellomting. Uansett håper jeg dere finner ut av det. Ikke lett. Mvh Vi har avlastning til han,håper det ordner seg til det beste for han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 La gutten din få hjelp, før det er for sent! Han trenger profesjonell hjelp! Om noen få år er det kanskje fengselsetaten som "hjelper" han. Det er ikke alltid vi foreldre som makter å gi den beste hjelpen til barna våre når de har store problemer, selvom det er vi som elsker dem høyest. Selv om han får hjelp på institusjon er du fortsatt moren hans, og kommer du til å ha mye kontakt med han. Tenk også på din yngre sønn. Husker du skrev før ferien at han begynte å ta negativ adferd etter sin bror. Hjelp er det vi har prøvd å skaffe han i alle år,bare synd hjelpeappatatet svikter. Når han er innlagt skal han jo få hjelp der,men jeg har mine tvil på den hjelpen der,ikke mye de gjør...for han vil jo ikke,så tror ikke de takler han der heller. Kriminell tror jeg ikke han blir,han er i bunn og grunn en snill gutt som ikke vet hvordan han skal oppføre seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Når dere tenker gjennom hva som er best for ham, så forsøk å tenk i gjennom både hva som vil være det beste for ham nå, og hva som vil være det beste for ham på lengre sikt. Det skal vi gjøre,på ansvarsmøter tenkes det også langsiktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest la han få hjelp Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Hjelp er det vi har prøvd å skaffe han i alle år,bare synd hjelpeappatatet svikter. Når han er innlagt skal han jo få hjelp der,men jeg har mine tvil på den hjelpen der,ikke mye de gjør...for han vil jo ikke,så tror ikke de takler han der heller. Kriminell tror jeg ikke han blir,han er i bunn og grunn en snill gutt som ikke vet hvordan han skal oppføre seg. Jeg skjønner at dere har forsøkt å skaffe hjelp til han i alle år, uten å lykkes. Det er synd at det skal være sånn! Men ettersom jeg forstår har dere nå fått tilbud om hjelp. Og da syns jeg dere skal ta i mot den hjelpen, selvom det er sårt å vondt at det blir i en institusjon. Hva er hovedproblemet til sønnen deres? Det må jo være ganske alvorlig siden det foreslås hjelp i institusjon. Det må vel være litt mer enn at han ikke klarer å oppføre seg, selvom det sikkert ikke er vondt ment fra hans side. På hvilken måte er det han ikke klarer å oppføre seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Jeg skjønner at dere har forsøkt å skaffe hjelp til han i alle år, uten å lykkes. Det er synd at det skal være sånn! Men ettersom jeg forstår har dere nå fått tilbud om hjelp. Og da syns jeg dere skal ta i mot den hjelpen, selvom det er sårt å vondt at det blir i en institusjon. Hva er hovedproblemet til sønnen deres? Det må jo være ganske alvorlig siden det foreslås hjelp i institusjon. Det må vel være litt mer enn at han ikke klarer å oppføre seg, selvom det sikkert ikke er vondt ment fra hans side. På hvilken måte er det han ikke klarer å oppføre seg? Ja det har blitt foreslått institusjon,men jeg vet ikke om det er det beste for han. Han har ADHD,autisme, OCD og kanskje lettere psykisk utviklingshemning,de er usikker på den. Han klarer ikke forholde seg til de sosiale spillereglene,han oppfatter ting helt annerledes enn folk flest. Når det er noe han ikke liker freser han og blir veldig sint og stressa. Det er "ting" med han hele tiden selv hvor vi er,han blir ikke flau over sin oppførsel selv hvor mange folk som står og ser på han. Det er så mye hele tiden at det er vanskelig å forklare. Han er også veldig redd for å spise på cafeer osv,i redsel for at bestikket ikke er rent,så det blir et styr der også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ja det har blitt foreslått institusjon,men jeg vet ikke om det er det beste for han. Han har ADHD,autisme, OCD og kanskje lettere psykisk utviklingshemning,de er usikker på den. Han klarer ikke forholde seg til de sosiale spillereglene,han oppfatter ting helt annerledes enn folk flest. Når det er noe han ikke liker freser han og blir veldig sint og stressa. Det er "ting" med han hele tiden selv hvor vi er,han blir ikke flau over sin oppførsel selv hvor mange folk som står og ser på han. Det er så mye hele tiden at det er vanskelig å forklare. Han er også veldig redd for å spise på cafeer osv,i redsel for at bestikket ikke er rent,så det blir et styr der også. Den gutten jeg skrev om tidligere i denne tråden har også en form for autisme. Det er kanskje særlig problematikken knyttete til autismen som gjør at det kan være nødvendig med svært kompetent hjelp over lengre tid. Hvis han blir altfor rigid og har mye destruktiv atferd, så kan det gi ham svært dårlige forutsetninger for en ok livskvalitet som voksen. Det kan gjøre ham lite tilgjengelig for bistand fra andre enn familien, og på ett eller annet tidspunkt vil han komme til å trenge andre enn bare dere. Når dette er sagt, så mener jeg ikke at det er gitt at institusjon nødvendigvis vil være det beste for ham. I tillegg til mange andre faktorer, så vil det også komme an på hvilket tilbud han vil få på institusjon. For ikke lenge siden leste jeg et par bøker av Per Lorentzen som jeg synes var svært gode mht hvordan hjelpepersonell kan møte mennesker med andre forutsetninger på en god måte. Kanskje du ville hatt glede av å lese "Fra tilskuer til deltaker". Den er lettlest og formidler sannsynligvis holdninger du vil like. Tror at du vil kunne ha utbytte av å ha lest denne boken når du senere deltar på diskusjoner om hva som skal være innholdet din sønns hverdag. Antar at du vil kunne føle deg trygg på at fagfolk som forsøker å etterleve Loretzen sine råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Den gutten jeg skrev om tidligere i denne tråden har også en form for autisme. Det er kanskje særlig problematikken knyttete til autismen som gjør at det kan være nødvendig med svært kompetent hjelp over lengre tid. Hvis han blir altfor rigid og har mye destruktiv atferd, så kan det gi ham svært dårlige forutsetninger for en ok livskvalitet som voksen. Det kan gjøre ham lite tilgjengelig for bistand fra andre enn familien, og på ett eller annet tidspunkt vil han komme til å trenge andre enn bare dere. Når dette er sagt, så mener jeg ikke at det er gitt at institusjon nødvendigvis vil være det beste for ham. I tillegg til mange andre faktorer, så vil det også komme an på hvilket tilbud han vil få på institusjon. For ikke lenge siden leste jeg et par bøker av Per Lorentzen som jeg synes var svært gode mht hvordan hjelpepersonell kan møte mennesker med andre forutsetninger på en god måte. Kanskje du ville hatt glede av å lese "Fra tilskuer til deltaker". Den er lettlest og formidler sannsynligvis holdninger du vil like. Tror at du vil kunne ha utbytte av å ha lest denne boken når du senere deltar på diskusjoner om hva som skal være innholdet din sønns hverdag. Antar at du vil kunne føle deg trygg på at fagfolk som forsøker å etterleve Loretzen sine råd. Ja det er nok særlig i forhold til autismen,de ville kontakte autismeteamet der han er innlagt nå,så jeg vet ikke om autisme kommer inn under psykiatri,virker ikke som om de har så mye peiling på det der. Kan godt hende jeg leser den boken,så takk for tips : ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Ja det er nok særlig i forhold til autismen,de ville kontakte autismeteamet der han er innlagt nå,så jeg vet ikke om autisme kommer inn under psykiatri,virker ikke som om de har så mye peiling på det der. Kan godt hende jeg leser den boken,så takk for tips : ) Autisme krever ganske spesialisert kompetanse, og det har de senere årene blitt vektlagt å bygge ut kompetanseteam. Mange med autisme har i tillegg mer vanlige psykiske lidelser, som f.eks. ocd som du sier gutten din sliter med. Det er viktig at man tar tak i flere sider ved hans problematikk. Enkelte steder i landet er det vel nå blitt spesialavdelinger hvor nettopp folk med autisme og/eller psykisk utviklingshemming skal kunne få høyspesialisert hjelp for sine øvrige psykiske lidelser. Men den enheten jeg leste om var beregnet på voksne. Uansett, det er bra at spesialisthelsetjenesten nå har kommet mer på banen, da han har store utfordringer i livet sitt som han bør gis best mulig hjelp med i årene som kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grågrønn Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Autisme krever ganske spesialisert kompetanse, og det har de senere årene blitt vektlagt å bygge ut kompetanseteam. Mange med autisme har i tillegg mer vanlige psykiske lidelser, som f.eks. ocd som du sier gutten din sliter med. Det er viktig at man tar tak i flere sider ved hans problematikk. Enkelte steder i landet er det vel nå blitt spesialavdelinger hvor nettopp folk med autisme og/eller psykisk utviklingshemming skal kunne få høyspesialisert hjelp for sine øvrige psykiske lidelser. Men den enheten jeg leste om var beregnet på voksne. Uansett, det er bra at spesialisthelsetjenesten nå har kommet mer på banen, da han har store utfordringer i livet sitt som han bør gis best mulig hjelp med i årene som kommer. Du har meldinger på meldingsforumet. Tenkte bare å si fra, i tilfelle du ikke har sett det. Vet du hvor den enheten ligger forresten, den som er spesialisert på autisme og psykiske ting? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Autisme krever ganske spesialisert kompetanse, og det har de senere årene blitt vektlagt å bygge ut kompetanseteam. Mange med autisme har i tillegg mer vanlige psykiske lidelser, som f.eks. ocd som du sier gutten din sliter med. Det er viktig at man tar tak i flere sider ved hans problematikk. Enkelte steder i landet er det vel nå blitt spesialavdelinger hvor nettopp folk med autisme og/eller psykisk utviklingshemming skal kunne få høyspesialisert hjelp for sine øvrige psykiske lidelser. Men den enheten jeg leste om var beregnet på voksne. Uansett, det er bra at spesialisthelsetjenesten nå har kommet mer på banen, da han har store utfordringer i livet sitt som han bør gis best mulig hjelp med i årene som kommer. Bra de blir flinkere og flinkere da,det trengs... Takk for dine ører,du har peiling på mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312249-fortvilet-situasjon/page/2/#findComment-2546631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.