Gå til innhold

NHD - Fysisk, psykisk, fibromyalgi.

Anbefalte innlegg

Gjest Fibromyalgi?

Etter en del år med posttraumatiske plager, synes jeg det har gått langt bedre de siste par årene. Kanskje klarer jeg ikke å gjenvinne den psykiske helsen og styrken jeg en gang hadde. Men synes det nå er på et "akseptabelt nivå".

Medisiner har ikke fungert for meg. Har fortsatt nytte av begrenset oppfølging fra psykolog.

Det frustrerende er at min fysiske utholdenhet likevel er langt lavere nå enn den var da ting svingte som verst. Jeg er "alltid" trøtt og sliten. Selv ting som jeg liker godt å gjøre sliter meg så ut at jeg blir nærmest apatisk i dager.

Jeg har hodepine/migrene som tidvis (flere ganger i uken) virker invalidiserende. Jeg får kraftige "søvninghetsanfall" flere ganger om dagen, ofte etterfulgt av hodepine.

Har diverse muskel og leddsmerter. Mest i overkroppen. Blir fort nummen i hender og armer. Har generelt svekket finmotorikk.

Symptomene avtar når jeg ikke jobber. (Jobber ca 50%.)

Har ingen rus- eller missbruksproblemer. Grei familiesituasjon. Er tidlig i 40-årene. I utgangspuktet var jeg en gangske aktiv person med god arbeidskapasitet.

Får det ikke helt til å stemme at alt dette skal skyldes psyken all den tid min psykiske fungering har blitt bedre.

Spørsmål:

1: Kan dette være fibromyalgi?

2: Har du andre forslag til mulige diagnoser?

3: Er det undersøkelser / utredninger som kan være nyttige?

4: Kan du evt. si noe om viktigheten / rekkefølgen av undersøkelser, da slikt virker svært belastende og ikke bør gjøres unødig?

5: Finnes det evt. private klinikker å vende seg til om det er lang ventetid i det offentlige?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312279-nhd-fysisk-psykisk-fibromyalgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...