Gjest må ta av noen kilo ja Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Kan noen hjelpe meg med formel for å regne ut kaloribehovet? På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Her er et svar jeg har gitt i en annen tråd tidligere: ''Denne måten bruker Grete Roede for å finne ut kaloribehovet: Start med din vekt x 10 (noter vekt x 10). Så legger du til din høyde x 6,25 (noter høyde x 6,25). Så trekker du fra din alder x 5 (noter alder x 5). Trekk så fra 161, og da har du hvilestoffskifte. Så skal du gange hvilestoffskifte ditt med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (f.eks. hvis du har kontorjobb), med 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (f.eks. kontorjobb, men raser rundt i hagen/i huset etter jobb) og 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivtet (f.eks. er sykepleier, har tungt fysisk arbeid som tømmerhogger eller noe slikt). NB! Trim er ikke tatt i betraktning her. Når du har ganget hvilestoffskiftet med ett av disse tallene, får du energiforbruk _før_ trim. Så er det trim. I Grete Roede-sammenheng tenker man trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 forbrukte kalorier. 200 kalorier forbruker man f.eks. ved 30 minutters "power-walk", 20 minutter jogging i litt tempo osv. Hvis du f.eks. vet at du går 1 time rask gåtur 3 ganger i uka, så har du 6 trimpoeng. Man tar så antall trimpoeng og ganger med 28,58. Tallet man da får legges til energiforbruket før trim, og svaret man da får tilsvarer det daglige energiforbruket. For å gå ned, bør man altså ligge 5-800 kalorier _under_ det tallet. Forresten - er du mann? I såfall skal du få noen andre gange-tall av meg hvis du er interessert.'' Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må ta av noen kilo ja Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Her er et svar jeg har gitt i en annen tråd tidligere: ''Denne måten bruker Grete Roede for å finne ut kaloribehovet: Start med din vekt x 10 (noter vekt x 10). Så legger du til din høyde x 6,25 (noter høyde x 6,25). Så trekker du fra din alder x 5 (noter alder x 5). Trekk så fra 161, og da har du hvilestoffskifte. Så skal du gange hvilestoffskifte ditt med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (f.eks. hvis du har kontorjobb), med 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (f.eks. kontorjobb, men raser rundt i hagen/i huset etter jobb) og 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivtet (f.eks. er sykepleier, har tungt fysisk arbeid som tømmerhogger eller noe slikt). NB! Trim er ikke tatt i betraktning her. Når du har ganget hvilestoffskiftet med ett av disse tallene, får du energiforbruk _før_ trim. Så er det trim. I Grete Roede-sammenheng tenker man trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 forbrukte kalorier. 200 kalorier forbruker man f.eks. ved 30 minutters "power-walk", 20 minutter jogging i litt tempo osv. Hvis du f.eks. vet at du går 1 time rask gåtur 3 ganger i uka, så har du 6 trimpoeng. Man tar så antall trimpoeng og ganger med 28,58. Tallet man da får legges til energiforbruket før trim, og svaret man da får tilsvarer det daglige energiforbruket. For å gå ned, bør man altså ligge 5-800 kalorier _under_ det tallet. Forresten - er du mann? I såfall skal du få noen andre gange-tall av meg hvis du er interessert.'' Lykke til! Tusen takk skal du ha, er kvinne jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Tusen takk skal du ha, er kvinne jeg. Den er grei - håper du får noe ut av det. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må ta av noen kilo ja Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 Den er grei - håper du får noe ut av det. :-) Ja, gjorde det. Takk igjen. Ser at jeg nok spiser for lite i grunn, og det er vel ikke bra i lengden. Hadde mye høyere daglig energiforbruk enn jeg trodde, men har regnet ut tilsvarende før med omtrent samme res, men er lenge siden. Så greit å få gått gjennom det igjen. Igjen, takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Ja, gjorde det. Takk igjen. Ser at jeg nok spiser for lite i grunn, og det er vel ikke bra i lengden. Hadde mye høyere daglig energiforbruk enn jeg trodde, men har regnet ut tilsvarende før med omtrent samme res, men er lenge siden. Så greit å få gått gjennom det igjen. Igjen, takk for svar. For lite mat er vel gjerne den største fella man går i når man skal slanke seg; lett å tro at det er minimumsinntak som må til - mens man jo må spise lite, ofte og magert for å holde forbrenningen oppe. Men det er jo fort gjort å skli ut... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurerpådetjeg Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Her er et svar jeg har gitt i en annen tråd tidligere: ''Denne måten bruker Grete Roede for å finne ut kaloribehovet: Start med din vekt x 10 (noter vekt x 10). Så legger du til din høyde x 6,25 (noter høyde x 6,25). Så trekker du fra din alder x 5 (noter alder x 5). Trekk så fra 161, og da har du hvilestoffskifte. Så skal du gange hvilestoffskifte ditt med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (f.eks. hvis du har kontorjobb), med 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (f.eks. kontorjobb, men raser rundt i hagen/i huset etter jobb) og 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivtet (f.eks. er sykepleier, har tungt fysisk arbeid som tømmerhogger eller noe slikt). NB! Trim er ikke tatt i betraktning her. Når du har ganget hvilestoffskiftet med ett av disse tallene, får du energiforbruk _før_ trim. Så er det trim. I Grete Roede-sammenheng tenker man trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 forbrukte kalorier. 200 kalorier forbruker man f.eks. ved 30 minutters "power-walk", 20 minutter jogging i litt tempo osv. Hvis du f.eks. vet at du går 1 time rask gåtur 3 ganger i uka, så har du 6 trimpoeng. Man tar så antall trimpoeng og ganger med 28,58. Tallet man da får legges til energiforbruket før trim, og svaret man da får tilsvarer det daglige energiforbruket. For å gå ned, bør man altså ligge 5-800 kalorier _under_ det tallet. Forresten - er du mann? I såfall skal du få noen andre gange-tall av meg hvis du er interessert.'' Lykke til! Hei Det var jeg som fikk dette fine og utfyllende svaret av deg tidligere, men nå får jeg ikke til regnestykket. Jeg har regnet ut at hvilestoffskiftet er 1437 og energiforbruket 1868 men så kommer jeg til trimpoengene og der stopper det opp. Jeg trimmer i snitt 2 timer pr dag med turgåing (rask gange) og svømming. Slik jeg forstår det skal det bli 4 trimpoeng pr dag. Når jeg ganger det med 28,58 blir det 114. 1868 +114 blir 1982. Og nå kommer det jeg stusser på. Er ikke dette et for lavt tall? Jeg har lest et sted at en kvinne i snitt bruker 2200 kcal pr dag før trim? Jeg skal jo i forhold til dette spise bare 11-1200 kcal pr dag og det er ikke så mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hei Det var jeg som fikk dette fine og utfyllende svaret av deg tidligere, men nå får jeg ikke til regnestykket. Jeg har regnet ut at hvilestoffskiftet er 1437 og energiforbruket 1868 men så kommer jeg til trimpoengene og der stopper det opp. Jeg trimmer i snitt 2 timer pr dag med turgåing (rask gange) og svømming. Slik jeg forstår det skal det bli 4 trimpoeng pr dag. Når jeg ganger det med 28,58 blir det 114. 1868 +114 blir 1982. Og nå kommer det jeg stusser på. Er ikke dette et for lavt tall? Jeg har lest et sted at en kvinne i snitt bruker 2200 kcal pr dag før trim? Jeg skal jo i forhold til dette spise bare 11-1200 kcal pr dag og det er ikke så mye. Jeg fikk også et vesentlig lavere tall med dette regnestykket enn det jeg har fått tidligere når jeg har brukt GR sitt regnestykke. Tidligere har jeg endt opp på ca 2300 cal inkludert trimpoeng. Kan noe ha falt ut? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må ta av noen kilo ja Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hei Det var jeg som fikk dette fine og utfyllende svaret av deg tidligere, men nå får jeg ikke til regnestykket. Jeg har regnet ut at hvilestoffskiftet er 1437 og energiforbruket 1868 men så kommer jeg til trimpoengene og der stopper det opp. Jeg trimmer i snitt 2 timer pr dag med turgåing (rask gange) og svømming. Slik jeg forstår det skal det bli 4 trimpoeng pr dag. Når jeg ganger det med 28,58 blir det 114. 1868 +114 blir 1982. Og nå kommer det jeg stusser på. Er ikke dette et for lavt tall? Jeg har lest et sted at en kvinne i snitt bruker 2200 kcal pr dag før trim? Jeg skal jo i forhold til dette spise bare 11-1200 kcal pr dag og det er ikke så mye. Jeg har brukt samme regnestykke nå, og fikk 3000 i daglig kaloribehov. Når jeg da trekker fra 800 kcal for en vektnedgang skal jeg spise så mye som 2200 kcal, og det er mye. Nå skal det sies at jeg er både høy, og har mange kilo for mye. I tillegg har jeg 15-20 trimpoeng i uka. Har tidligere gått GR kurs, men etter flytting så har boka blitt borte, så derfor var jeg usikker på om det stemte at jeg skulle spise så mye som jeg egentlig mente å huske jeg skulle. Og etter dette regnestykket stemmer jo det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må ta av noen kilo ja Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 For lite mat er vel gjerne den største fella man går i når man skal slanke seg; lett å tro at det er minimumsinntak som må til - mens man jo må spise lite, ofte og magert for å holde forbrenningen oppe. Men det er jo fort gjort å skli ut... :-) Ja, det er lett å spise for lite, og også å dette ut igjen. Måtte sjekke om det tallt jeg husket stemte med det jeg skulle ha i meg, gikk kurs for en tid siden. Men etter flytting har boka blitt borte. 2200 kcal daglig er MYE mat. Nå er jeg både høy og har mange kilo og ta av, også har jeg 15-20 trimpoeng i uka. Igjen, takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hei Det var jeg som fikk dette fine og utfyllende svaret av deg tidligere, men nå får jeg ikke til regnestykket. Jeg har regnet ut at hvilestoffskiftet er 1437 og energiforbruket 1868 men så kommer jeg til trimpoengene og der stopper det opp. Jeg trimmer i snitt 2 timer pr dag med turgåing (rask gange) og svømming. Slik jeg forstår det skal det bli 4 trimpoeng pr dag. Når jeg ganger det med 28,58 blir det 114. 1868 +114 blir 1982. Og nå kommer det jeg stusser på. Er ikke dette et for lavt tall? Jeg har lest et sted at en kvinne i snitt bruker 2200 kcal pr dag før trim? Jeg skal jo i forhold til dette spise bare 11-1200 kcal pr dag og det er ikke så mye. Neida, det er riktig det du kommer fram til - under forutsetning at du faktisk forbrenner så mye som 4 trimpoeng hver dag. (Det er veldig mye, altså, så har du mulighet til å sjekke det ut med pulsklokke og kaloriteller er det kanskje en fordel.) Jeg hadde lagt meg på ca 1400 kalorier pr dag om jeg var deg, det er sjelden ifølge min kursleder at noen går under 1200. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurerpådetjeg Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Neida, det er riktig det du kommer fram til - under forutsetning at du faktisk forbrenner så mye som 4 trimpoeng hver dag. (Det er veldig mye, altså, så har du mulighet til å sjekke det ut med pulsklokke og kaloriteller er det kanskje en fordel.) Jeg hadde lagt meg på ca 1400 kalorier pr dag om jeg var deg, det er sjelden ifølge min kursleder at noen går under 1200. :-) ok, takk for svar. Har ikke pulsklokke men kan jo kjøpe en. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2546939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg har brukt samme regnestykke nå, og fikk 3000 i daglig kaloribehov. Når jeg da trekker fra 800 kcal for en vektnedgang skal jeg spise så mye som 2200 kcal, og det er mye. Nå skal det sies at jeg er både høy, og har mange kilo for mye. I tillegg har jeg 15-20 trimpoeng i uka. Har tidligere gått GR kurs, men etter flytting så har boka blitt borte, så derfor var jeg usikker på om det stemte at jeg skulle spise så mye som jeg egentlig mente å huske jeg skulle. Og etter dette regnestykket stemmer jo det. ''I tillegg har jeg 15-20 trimpoeng i uka.'' OJ! Det er kjempeimponerende - det meste jeg har greid var 14 på ei uke, og da trente jeg hardt og mye hver dag. Jeg brukte pulsklokke med kaloriteller, da, så jeg fikk det veldig nøyaktig. Kaloribehovet må jo regnes om når man har gått ned en bit, for som du sier - jo større man er både i vekt og høyde jo mer mat må man ha. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2547068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg fikk også et vesentlig lavere tall med dette regnestykket enn det jeg har fått tidligere når jeg har brukt GR sitt regnestykke. Tidligere har jeg endt opp på ca 2300 cal inkludert trimpoeng. Kan noe ha falt ut? Hm, nei - jeg dobbeltsjekket med boka mi nå, og alt er med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2547069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Ja, det er lett å spise for lite, og også å dette ut igjen. Måtte sjekke om det tallt jeg husket stemte med det jeg skulle ha i meg, gikk kurs for en tid siden. Men etter flytting har boka blitt borte. 2200 kcal daglig er MYE mat. Nå er jeg både høy og har mange kilo og ta av, også har jeg 15-20 trimpoeng i uka. Igjen, takk for svar ''Nå er jeg både høy og har mange kilo og ta av, også har jeg 15-20 trimpoeng i uka.'' 15-20 trimpoeng er kjempemye, jeg har ikke greid å komme opp i det antallet selv om jeg har trent hardt, lenge og daglig. Hvordan trener du (mer som hva og hvor lenge og på hvilken intensitet)? Vet at man forbrenner mer om man er større og tyngre, men jeg er veldig interessert i tips til hvordan jeg kan øke forbrenningen ytterligere. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2547121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest må ta av noen kilo ja Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 ''Nå er jeg både høy og har mange kilo og ta av, også har jeg 15-20 trimpoeng i uka.'' 15-20 trimpoeng er kjempemye, jeg har ikke greid å komme opp i det antallet selv om jeg har trent hardt, lenge og daglig. Hvordan trener du (mer som hva og hvor lenge og på hvilken intensitet)? Vet at man forbrenner mer om man er større og tyngre, men jeg er veldig interessert i tips til hvordan jeg kan øke forbrenningen ytterligere. :-) Jeg trener på treningsstudio 3-4 dager i uka. Har fått satt opp et program jeg følger der. Jeg er der og trener hardt etter programmet 1,5 - 2 timer hver gang jeg er der. Først oppvarming på elipsemaskin, deretter styrketrening 30-45 min, og deretter 40-45 min på elipsemaskinen igjen. Pr økt har jeg da ca 5 trimpoeng. Har også testet med pulsmåler, og det stemte ganske bra med hva bl.annet elipsemaskina viste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2548068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Jeg trener på treningsstudio 3-4 dager i uka. Har fått satt opp et program jeg følger der. Jeg er der og trener hardt etter programmet 1,5 - 2 timer hver gang jeg er der. Først oppvarming på elipsemaskin, deretter styrketrening 30-45 min, og deretter 40-45 min på elipsemaskinen igjen. Pr økt har jeg da ca 5 trimpoeng. Har også testet med pulsmåler, og det stemte ganske bra med hva bl.annet elipsemaskina viste. Så utrolig flink du er! Jeg trener også med pulsmåler og kaloriteller, og i dag forbrant jeg 452 kalorier på 5 km jogging etterfulgt av et spesielt treningsprogram (ikke hardt) for nakke/skuldre. Det er bare drøyt 2,5 trimpoeng, jeg brukte 1,5 time totalt. Det meste jeg har kommet opp i av forbrente kalorier på èn økt er 782, da syklet jeg i nesten 2 timer. Skulle gjerne forbrent mer, men jeg blir jo sliten nok etter 1,5-2 timer... Sukk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312347-regne-ut-kaloribehov/#findComment-2548356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.