Gå til innhold

Må man like terapeuten for at ting skal bli bra?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar (2) søker råd

jeg har et problem. Jeg har startet hos en psykiater. og jeg kan ikke fordra henne. Jeg synes hun er alt for kverrulerende, arrogant og jeg føler meg utrygg når jeg der.

Kan jeg få gode resultater hos en psykiater som jeg ikke liker og som ikke er "koselig" i mine øyne. Eller bør man bare slutte med en gang, finne seg en annen behandler man føler at man kommer godt overens med?

Fortsetter under...

Gjest Grågrønn

Svært mange studier viser at relasjonen til terapeuten er noe av det viktigste for bedring. Det handler om viktigheten av tillit, samarbei og at man kan ta imot råd/bli hørt.

Ja, jeg ville absolutt funnet meg en terapeut jeg går overens med.

det varierer.noen ganger har jeg gikk den terapauten jeg ikke liker et par ganger til,og går det fortsatt ikke,så prøver jkeg en ny.ikke alltid man finner kjemien rett og slett:(

Kjemi er jo viktig. Desverre kan man jo ikke velge å vrake i terapeuter, slik man kan med fastleger. Men er det total skjæring, har man jo ikke noe valg.

Annonse

Gjest minamia

Jeg synes en skal gi det en sjanse. Udugelighet og manglende repertoar er nå en ting, men kjemien kan stemme bra etterhvert. En gang er altfor kort tid til å avgjøre noe slikt. Jeg brukte lang tid på å bli fortrolig ved bytte av behandler, men det ble veldig bra etter hvert.

Du trenger ikke like din behandler, men hvis det hindrer deg i å snakke om det du trenger å snakke om, bør du kanskje bytte. På den andre siden tror jeg man kan lære en del av å gå til en man ikke liker. Da har du noen å bryne deg på.

"Koselig" er i alle fall ikke en egenskap ved en behandler som vil føre til fremgang.

Om det er nødvendig å "like" behandleren for å få fremgang kommer vel an på hva du mener med å "like". Hvis det er en som hele tiden er positiv til alt du gjør, aldri stiller vanskelige/kritiske spørsmål el. tror jeg ikke du blir bedre ved å gå til en behandler du "liker". Det viktigste er vel at du har tillitt til behandleren, og etterhvert klarer å være ærlig om hva du tenker/tror/føler.

Hvis måten behandleren din svarer på ting, stiller spørsmål etc. plager deg, er nok det beste ( i første omgang) å ta det opp med henne. Det er jo en mulighet for at du er usikker og har "piggene ute", og at det preger hvordan du opplever henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...