Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig2

Hei.

Ville bare lufte litt tanker.

Er ikkje mange steder å få "snakke" ut om følelser rundt våre søte overvektige barn.

Ja, for de er jo søte, selv om de veier alt for mye...

Har en jente som i dag veier 63 kg... hun er ikke mer enn 9... Vi har begynt en prosess der vi skal fokusere på riktig mat, ikke spise hele tiden utenom de viktige måltidene, komme seg i bevegelse m.m.

Hun har på en måte lyst, men hun klarer ikke samtidig... Maten er livet hennes og det er så vondt å se på. Det gjør meg trist, men det er jo jeg som skal holde motet oppe, i det hun gråter over mobbing på skolen, over at det er så vanskelig å hele tiden være sulten m.m.

Men vi skal jobbe hardt nå, hardt på en positiv måte, som ikke tar livet av hverken meg eller henne.

Hadde vært kjekt om andre foreldre hadde "blogget" litt videre her, så vi kan få snakket ut litt oss i mellom. Det er ikke de store alternativene å velge mellom av hjelp o.l, så er godt å bare få ut følelser og tanker. Jeg trenger ikke medlidenhet, selv om det er godt i ny og ne, men som sagt, få ut litt følelser, for det er tungt.

Ja, litt rotete skrevet her, men det er vel ofte slik det er i hode.. :)

Ser frem mot en sunn helg, lite snop, mellom 70-100g + litt popcorn i stede for den vanlige chipsen. Pepsi Max får være helgas vinner av brus, men helst bare 2 glass. Skal se om jeg finner noen sunne men gode og fristende lørdagsretter, i stede for pizza og pai.

Hva gjør andre for å prøve å lette hverdagen?

Jeg har veldig lyst å høre din historie.... er alltid greit å være flere i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312403-overvekt-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 år og 63 kg høres veldig mye ut, ja. Det er vel viktig å finne ut av hvorfor det har blitt slik og så gjøre noe med det. Jeg tenker umiddelbart at det antakelig er fryktelig mye uvaner ute og går som man må ta tak i snarest. Innføre nye rutiner.

Måltider som er greie å få på plass: frokost, lunsj, mellom, middag, kvelds. Begrens hvert måltid, skap hygge rundt måltidet. Bytt mellom korn, brød og knekkebrød. Prøv dere fram, let etter god og magre pålegg som slår an. Server mye oppskåret frisk frukt og grønnsaker, det er gjerne enklest å like.

Magre middager, begrens ris, poteter, brød, pasta. Fyll på med grønnsaker.

Kun is, kake eller snop én dag i uka. Lag et fint godterifat med begrensede mengder. Lur inn en drueklase og et par knaskegulrøtter e.l. Er man på besøk og får servert noe, så snakk på forhånd om å begrense inntaket.

Ha mindre måltider enn før og avslutt med grønnsaker/frukt til dessert.

Skummet eller ekstra lettmelk til frokost, lunsj, kvelds. Vann til middag og gjerne et glass vann før de andre måltidene.

Hjelp til med skolematen, det kan være tungt å få dreisen på selv. Legg til rette med bokser, skjær opp og pakk det for henne.

Sunne lørdagskoseting: kyllingsalat, skinkesalat, rekesalat, grove pita med tomatsaus, skinke/kylling, lettost - stekes. Taco (holder med to skjeller eller en lefse, bruk lettost og karboandedeig eller kylling), havregrøt, spennende supper, grov deig til innbakte magre pølser eller kjøttfyll. Hvis pai er godt . bruk grov deig eller med cottagecheese, magert fyll og lettost. Samme med pizza.

Det var mine tanker...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312403-overvekt-hos-barn/#findComment-2547190
Del på andre sider

Så utrolig flott at dere tar tak i dette :)

Jeg har stor tro på å begrense godteriene, og å begrense karbohydratene.

Ha stor fokus på at familien skal spise gode proteiner (kjøtt, fisk, fugl) og mye grønnsaker.

Hvert eneste måltid bør inneholde proteiner og grønnsaker, og spis det fremfor karbohydratene.

Forslag til meny:

Frokost: 1 kokt egg og 50g kokt skinke. 1/2 agurk og 1 tomat.

Lunsj (matpakke): Salat med stekt kylling, grønnsaker hun liker og en liten dæsj med dressing eller helst olje/sitron.

Mellommåltid: 5-10 mandler og 1 frukt eller 1 yoghurt.

Middag: Kjøtt, fisk, fugl og masse grønnsaker (rå eller kokte) og evt. litt fullkornsris el. fullkornspasta. (Ris og pasta skal utgjøre bare en bitte liten del.)

Kveldsmat: 1 skive brød à la Ingers Rugbrød med myyye kjøttpålegg og grønnsaker.

Til drikke, mest vann og litt skummet/ekstra lett melk.

Husk at 1 glass fruktjuice har veldig mange kalorier, så begrens det veldig.

Til lørdag så begrens godteriet, men server gjerne oppskårede grønnsaker og oppdelt frukt - gjerne med en dip ved siden av.

Og så må dere være flinke til å være med henne ut og bevege dere alle sammen. Sykkelturer, gåturer, bærturer, sparke fotball, svømming, dansing på stuegulvet osv.

Parker lenger unna der dere skal. Ta trappene i stedet for rulletrapp/heis.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312403-overvekt-hos-barn/#findComment-2547287
Del på andre sider

Ja, dette er jo selvsagt altfor høy vekt på ei lita jente. Har ei flis på samme alder. (Både kort og lett jente)

Det samme gjelder selvsagt både for barn som for voksne.

Tenk langsiktig, og ikke gjør voldsomme endringer som dere ikke klarer å følge opp.

Det første du skal gjøre er jo å ikke ha usunne ting i huset!!!!

Velg "rene" produkter som kjøtt og fisk. IKKE bearbeidede som kjøttkaker, pølser o.l.

Grønt og grovt er en god regel. Fikk de fruktene og grønnsakene ho liker, og bruk det ved siden av alle måltider + som mellom-måltider.

Velg grove produkter som grovt brød, fullkornspasta o.l. Kjøp også magre meieriprodukter.

Dersom dette avviker veldig fra hva dere er vant til, så tror jeg at det "går seg til" på sikt. Om jenta ikke er så lykkelig for den nye maten, så er det jo ikke så farlig om ho nå spiser mindre enn før. (Antagelig er jo det bare veldig positivt) Så litt klaging/surmuling får dere jo bare ta. Og vis nå at ALLE i familien gjør dette.

I tilleg må det jo trim til. Gå, sykle, hoppe trampoline, hoppetau, være ute og sparke ball/kaste ball. (Lek er ofte mye enklere)

Sett av litt tid hver eneste dag. Og om ho har venninner på besøk så er det jo bare å ta med dem også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312403-overvekt-hos-barn/#findComment-2550163
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Valnøtt

Stakkars lita :-(

Jeg hadde også fokus på mat da jeg var liten. Var villig til å ofre mye for sukker. Og holder jeg meg ikke helt unna det så er jeg på kjøret igjen på et øyeblikk enda.

For all del - ikke la henne gå sulten. Det går ikke bra i lengden. Gi henne trege karbohydrater, og heller mer proteiner. En potet holder til middagen - hun kan heller ta mer kjøttkaker og grønnsaker.

Istedenfor popcorn til helgen - hva med gulrot og rømmedip? Så får hun noe godt, som metter skikkelig og som inneholder litt næringsstoffer.

Ikke gi for mye frukt - men gi heller masse bær. Spesielt bringebær er kjempefint. Gjerne med H-melk på.

Når du skal lage mat til henne, erstatt sukker med sukrin.

Men det viktigste er å få henne til å venne seg til at søt smak er til fest - ikke hverdags.

Og at hun er kjempeflink for hver lille ting hun får til - og at det ikke er hennes feil at hun ikke tåler den samme maten som alle andre fint tåler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312403-overvekt-hos-barn/#findComment-2556263
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

En ting til - det er ikke sikkert at hun blir mett nok av brød feks. Da trenger hun jo strengt tatt ikke spise brød heller. Det er veldig mye kalorier på lite volum. Matpakkene kan jo heller være feks et par karbonader laget uten mel og noen grønnsaker. Kjempedelikat, lekkert og hun blir god og mett.

Også det viktigste - kjøp skikkelige grønnsaker. Velg de dyre tomatene og de spisse paprikaene osv. De er så gode at man blir gående og knaske på dem fordi det er så godt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312403-overvekt-hos-barn/#findComment-2556272
Del på andre sider

Annonse

Gjest liten løve

Tenkte bare nevne at i en del byer så har de i regi av det offentlige opplegg for overvektige barn og barn som står i fare for å bli overvektig. Tilbudet er visst ment for barn mellom 3-12 år, og heter (iallefall noen plasser) stor og sterk. Her får barna møte andre "litt runde" i samme situasjon, og foreldrene får kontakt med andre foreldre som er bekymret for barnets vekt og helse. Barna er aktive sammen en gang i uka, mens foreldrene får opplæring i kosthold og aktivitet, og får tips og utveksle erfaringer om hvordan man skal takle sårbare situasjoner i forhold til dette. Som for eksempel hvordan man skal gjøre det når barnet fortsatt er sulten etter å ha spist nok mat. Kanskje kunne et sånnt opplegg være godt for dere bagge? Er det ikke et slikt tilbud der dere bor så ta det opp med helsestasjonen, og stå litt på for å få det. Vet små plasser som har det bla Hammerfest (10 000 innb), så det på nord nytt, men husker ikke akkurat hva navnet på opplegget deres var..

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312403-overvekt-hos-barn/#findComment-2557172
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...