Gå til innhold

Lupus og depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret sønn

Hei!

Moren min har nylig fått konstatert at hun har Lupus i kroppen. (Har hatt sommerfugl utslett i mange år, er vel Lupus i huden etter som jeg har forstått.) Først nå at hun har fått det diagnosert i kroppen.

Hun har hele året vært plaget med sterk depresjon, hvor det har blitt prøvd en del medisiner. (Remeron, Cipralex, Buspar, Lyrica.. bla) Uten noe hell. Da trodde vi hun hadde angst/sterk depresjon.

Det jeg lurer på er:

om det kan være Lupus'en som har fått henne i denne tilstanden.

Har det skjedd før?

Og hva vil en behandling på slikt noe forgå?

De på VOP her i byen vil legge henne inn for medisinsk utprøving. Hva innebærer dette?

Litt om hverdagen til mamma:

Når hun våkner om morgenen, har hun panikk i kroppen. Klarer ikke slappe av, føler seg stresset. Anspent i hele kroppen. Og kan til tider brase ut i gråt uten grunn. Hun føler seg hele tiden tappet for energi, sier hun ikke klarer å gå sånn stort lengre..

Om kvelden er det eneste tidspunktet på dagen at hun føler hun slapper litt av.. Og hun klarer heldigvis å sove om natten.

Hun er forøvrig 47 år.

Ble kanskje kludrete beskrevet, men håper du skjønner hva jeg vil ha svar på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312451-lupus-og-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når lupus ikke lenger er begrenset til huden, med også angriper andre organer, SLE, kan også hjernen bli angrepet med direkte psykiske symptomer som følgetilstand.

Behandlingen blir rettet både mot depresjonen, men også mot SLE. Forhåpentligvis vil dette kunne bedre også den psykiske tilstanden.

Jeg støtter tanken om at slik behandling prøves ut under en innleggelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312451-lupus-og-depresjon/#findComment-2547534
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...