Gå til innhold

Samtykke fra foreldre før behandling....?

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

En ting til ifbm at jeg skal forsøke å få hjelp til storebror her i huset fra bup...

Trenger faren å samtykke til at ungen skal få hjelp eller holder det at jeg gjør det? (Eller trengs det kanskje ikke at noen gjør det...?)

Faren forsøkte å nekte minsten å fjerne mandlene - jeg tror ikke han akkurat vil gå med på denne behandlingen heller.

Fortsetter under...

Gjest Anonym i denne tråden

Etter hva jeg kan lese på nettet så er det lege eller barnevern som kan gi henvisning. Jeg er likevel helt sikker på ta det var snakk om at rådgiver på skolen også skulle kunne gjøre det.

Dessverre ser det ut som at delt foreldreansvar har noe å si. Jeg ville ringt dem i morgen tidlig og spurt om det du lurer på. Det blir jo litt teit at en voldelig far skal kunne nekte behandling. Så jeg kan ikke tro annet enn at det må ordne seg slik at barnet ditt får hjelp.

Annonse

Vi har delt foreldreansvar, men det er jeg som har den daglige omsorgen.

Kan ikke tro han har anledning til å nekte?!?

Da sønnen min fikk henvisning til Bup, fikk far tilbud om å delta på samtaler. Og det var en "glipp" i følge PPT. De hadde ikke registrert at vi var skilt, og ringte far da de ikke fikk tak i meg på tlf. Sånn kom han inn i bildet. Hvis ikke dette hadde skjedd, hadde han ikke visst noe....

Vi har også delt foreldreansvar, og jeg har hovedomsorgen.

Gjest Valnøtt

Du trenger samtykke.

Han jeg fortalte om, med brillene, ble nektet hjelp til sønn med psykotiske episoder fordi moren ikke samtykket.

Stakkars unge!

Sukk&sukk... Jeg prøver uansett jeg - kanskje de ikke spør hvis jeg ikke sier noe. Var sånn jeg fikk fjernet de mandlene - samt funnet refluksen han sleit med...

Er jo helt tragisk da - at far kan nekte at barnet får behandling for skader påført av far?

Gjest Valnøtt

Det kreves i utgangspunktet samtykke fra begge slik jeg har forstått reglene. Du bør diskutere dette med din advokat, vedkommende vet hva man gjør dersom det nektes på usaklig grunnlag.

Takk for svar - du er jo helt rå på dette greiene her du!

Mail er herved sendt advokaten :-)

Gjest Valnøtt

Kan ikke tro han har anledning til å nekte?!?

Da sønnen min fikk henvisning til Bup, fikk far tilbud om å delta på samtaler. Og det var en "glipp" i følge PPT. De hadde ikke registrert at vi var skilt, og ringte far da de ikke fikk tak i meg på tlf. Sånn kom han inn i bildet. Hvis ikke dette hadde skjedd, hadde han ikke visst noe....

Vi har også delt foreldreansvar, og jeg har hovedomsorgen.

Hm... Ser ut til at det er forskjeller her. Jeg har sendt en mail til advokaten min, så får han evt hjelpe meg hvis vi nå ikke får noen hjelp.

Skulle det skjære seg helt så får jeg spørre etter hjelp på krisesenteret isteden.

Stakkars unge!

Sukk&sukk... Jeg prøver uansett jeg - kanskje de ikke spør hvis jeg ikke sier noe. Var sånn jeg fikk fjernet de mandlene - samt funnet refluksen han sleit med...

Er jo helt tragisk da - at far kan nekte at barnet får behandling for skader påført av far?

Men jeg lurer på om ikke det er foreslått en lovendring her, i det siste revisjonsforslaget til Barneloven. Det som også inneholder flytteforbud, vet du...

Annonse

Stakkars unge!

Forslag til lovendring, punkt 17.2:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/NOUer/2008/nou-2008-9/20.html?id=508260

Men det blir vel litt for sent for dere, for det vedtas nok ikke med det første.

så lenge far har foreldreansvar så kreves det samtykke. Men gjør han seg vanskelig, så har du et godt argument for å kreve å få ha foreldreansvaret alene. Gjennomfører han trusselen om å ta sak om samvær til retten, kan jo du kontre med å sende motsøksmål om å få foreldreansvaret alene. Det er problemer av denne typen som kan begrunne at den ene fratas.

Gjest Valnøtt

så lenge far har foreldreansvar så kreves det samtykke. Men gjør han seg vanskelig, så har du et godt argument for å kreve å få ha foreldreansvaret alene. Gjennomfører han trusselen om å ta sak om samvær til retten, kan jo du kontre med å sende motsøksmål om å få foreldreansvaret alene. Det er problemer av denne typen som kan begrunne at den ene fratas.

Nyttig. Takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...