Gå til innhold

Sterk undervekt

Anbefalte innlegg

Gjest undervektig og sliten

Det finnes få eksperter på undervekt i dette landet, men jeg forsøker deg- da kost tydeligvis er noe du kan. Jeg har en BMI på 14, jeg har ikke spisevegring- men lite kunnskap om mat. Jeg trenger motivasjon, støtte og kostholdslære. Finnes det klinikker i Norge evnt. Danmark som kan tilby slike opphold? Hvordan går jeg frem? Jeg har over tid gått til ernæringsfysiolog uten at det hjalp meg noe. Hun vil bare at jeg skal spise mer å mer brød, noe jeg hverken orker eller har lyst på. Når jeg spiser mer enn ei skive til et måltid blir jeg kvalm. Jeg ser at jeg trenger tettere oppfølging enn bare en halvtime en gang i mnd. Jeg har et sterkt ønske om å få opp i vekt, men klarer det ikke alene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312545-sterk-undervekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Huff, ikke greit å ha det slik heller...

Jeg vet i grunnen ikke helt hva du kan gjøre, men kanskje du kan begynne å telle kalorier? Mange av oss som ønsker å gå ned gjør jo det, men for oss gjelder det å finne riktig minsteantall kalorier pr døgn. For deg handler det vel mer om å velge fetere mat og dermed komme _opp_ i antall kalorier?

At ernæringsmennesket kun maser om brød høres jo helt snodig ut. Det finnes da utrolig mange flere alternativer, f.eks. frokostblandinger inneholder mye kalorier. Rosiner og nøtter er også energirike og kan med fordel brukes som mellommåltid/snacks, og ikke er det bare usunt heller.

Hva behandlingssteder angår, så har jeg overhode ingen peiling. Kanskje de som driver med vektreduksjon vet noe mer? Det blir jo på en måte samme fagmiljø, da, så de vet kanskje om hverandre?

Ønsker deg all mulig lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312545-sterk-undervekt/#findComment-2548684
Del på andre sider

Du bør spise omtrent 50% karbohydrater av den langsomme typen, samt omtrent 28-30% fett og 20% proteiner hver eneste dag. Hvert måltid trenger ikke være fetende fordi du er undervektig, det gjør ikke situasjonen din noe bedre, snarere tvert i mot. Men du bør spise litt hver tredje time og la minst to av måltidene bestå av rå frukt og grønnsaker slik at du får i deg de riktige og viktigste vitaminer og mineraler. Du kan erstatte brød med helt andre produkter som havregryn med blåbær eller vafler laget av grovere mel. Du kan også spise en del naturris og poteter til middagsmåltidene. Hold deg unna for mye raske karbohydrater og melk, det gjør bare at du mister matlysten. Jeg foreslår at du kontakter interessegruppa for spiseforstyrrelser (IKS). Der kan du få en del råd om hvor du kan henvende deg videre for å få riktig hjelp og oppfølging.

Hilsen dr grethe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312545-sterk-undervekt/#findComment-2548852
Del på andre sider

Gjest baremei

Du bør spise omtrent 50% karbohydrater av den langsomme typen, samt omtrent 28-30% fett og 20% proteiner hver eneste dag. Hvert måltid trenger ikke være fetende fordi du er undervektig, det gjør ikke situasjonen din noe bedre, snarere tvert i mot. Men du bør spise litt hver tredje time og la minst to av måltidene bestå av rå frukt og grønnsaker slik at du får i deg de riktige og viktigste vitaminer og mineraler. Du kan erstatte brød med helt andre produkter som havregryn med blåbær eller vafler laget av grovere mel. Du kan også spise en del naturris og poteter til middagsmåltidene. Hold deg unna for mye raske karbohydrater og melk, det gjør bare at du mister matlysten. Jeg foreslår at du kontakter interessegruppa for spiseforstyrrelser (IKS). Der kan du få en del råd om hvor du kan henvende deg videre for å få riktig hjelp og oppfølging.

Hilsen dr grethe

Dr. Grethe, jeg ble overrasket da jeg leste svaret ditt til "undervektig og sliten" Særlig det med at raske karbohydrater og melk skulle minske matlysten, var nytt for meg. Jeg har alltid hørt at undervektige personer bør passe på å få i seg nok kalsium, mht. faren for beinskjørhet. Og melk og melkeprodukter er jo den største kilden til kalsium i et vanlig norsk kosthold. Er det da forsvarlig å råde vedkommende til å kutte ut melk? Hva baserer du rådene dine på?

En annen ting jeg ikke skjønner er dette sitatet: ''Hvert måltid trenger ikke være fetende fordi du er undervektig, det gjør ikke situasjonen din noe bedre, snarere tvert i mot''

Hva er din definisjon på et "fetende måltid"?

Det er vel summen av dagens energiinntak som avgjør hvorvidt vekten går opp eller ned, ikke måltidene i seg selv...

Innelggsskriver oppgir at hun har lite kunnskap om mat. Da mener jeg det er lite pedagogisk å begynne svaret med å angi hvor mange prosent protein/karbo/fett hun bør ha i seg. Å berekne energiprosent er ikke helt enkelt. Det hadde kanskje vært bedre med noen konkrete tips/råd...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312545-sterk-undervekt/#findComment-2548982
Del på andre sider

Gjest baremei

Hei du!

Hvor lenge har du slitt med lav vekt?

Har du fått utelukket at den lave vekten/manglende matlysten har fysiske årsaker?

Hva pleier du/liker du å spise?

Hvis du har problemer med at du blir fort mett, kan det være en idé å erstatte deler av måltidene med drikke, som ikke metter like mye som fast føde. Hva med juice, smoothies, milkshake,melk/biola eller kakao-noe av det som frister? (Det finnes også næringsdrikker, samt berikningsprodukter, å få kjøpt på apoteket, men disse er veldig dyre-dog kan de være verdt prisen)

Å knaske på nøtter og tørket frukt, som du har fått tips om her, er smart! Godt, og proppfullt av energi og næring.

Det er viktig å få i seg nok fett, spesielt av den umettede sorten som du finner i planteriket og i fisk. Benytt deg gjerne av fet fisk(makrell, laks, sild) oljer(+oljebaserte dressinger, pesto), majones-og majonesbaserte salater, avokado og margarin, nøtter og frø!

Egg er dessuten en liten næringsbombe som lett kan trylles om til de lekreste retter!

Men egentlig er mitt enkleste råd til deg å simpelthen finne noe som du liker og klarer å spise, og rett og slett spise mer av dette! Ikke tenk så mye på hvorvidt det er "sunt" og "riktig" eller ikke. Per i dag har du en usunn vekt, så det viktigste for helsa di er å få noen flere kilo på kroppen! Om du greier det vha. sjokolade eller laks spiller liten rolle, selv om et variert kosthold selvfølgelig er å anbefale på lang sikt.

Det er ikke det spor rart at du er sliten når kroppen er så underernært som din. Noen kilo opp vil gi deg mer ork til livet, og gjøre deg bedre rustet til å møte både psykiske og fysiske påkjenninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312545-sterk-undervekt/#findComment-2549007
Del på andre sider

Gjest undervektig og sliten

Hei du!

Hvor lenge har du slitt med lav vekt?

Har du fått utelukket at den lave vekten/manglende matlysten har fysiske årsaker?

Hva pleier du/liker du å spise?

Hvis du har problemer med at du blir fort mett, kan det være en idé å erstatte deler av måltidene med drikke, som ikke metter like mye som fast føde. Hva med juice, smoothies, milkshake,melk/biola eller kakao-noe av det som frister? (Det finnes også næringsdrikker, samt berikningsprodukter, å få kjøpt på apoteket, men disse er veldig dyre-dog kan de være verdt prisen)

Å knaske på nøtter og tørket frukt, som du har fått tips om her, er smart! Godt, og proppfullt av energi og næring.

Det er viktig å få i seg nok fett, spesielt av den umettede sorten som du finner i planteriket og i fisk. Benytt deg gjerne av fet fisk(makrell, laks, sild) oljer(+oljebaserte dressinger, pesto), majones-og majonesbaserte salater, avokado og margarin, nøtter og frø!

Egg er dessuten en liten næringsbombe som lett kan trylles om til de lekreste retter!

Men egentlig er mitt enkleste råd til deg å simpelthen finne noe som du liker og klarer å spise, og rett og slett spise mer av dette! Ikke tenk så mye på hvorvidt det er "sunt" og "riktig" eller ikke. Per i dag har du en usunn vekt, så det viktigste for helsa di er å få noen flere kilo på kroppen! Om du greier det vha. sjokolade eller laks spiller liten rolle, selv om et variert kosthold selvfølgelig er å anbefale på lang sikt.

Det er ikke det spor rart at du er sliten når kroppen er så underernært som din. Noen kilo opp vil gi deg mer ork til livet, og gjøre deg bedre rustet til å møte både psykiske og fysiske påkjenninger.

Hei baremei

Tusen takk for flotte svar. Må innrømme at jeg ble litt motløs av Dr. Grethe sitt svar. Jeg sliter med sterk dysleksi, så hverken tall eller bokstaver er noe for meg. Jeg har forsøkt over en lang stund hos ernæringsfysiolog, fått et opplegg som jeg synes det er vanskelig å følge. Jeg drikker to næringsdrikker til dagen. Det jeg så gjerne skulle ønske meg var noen som kunne fulgt meg tettere opp, lært meg om mat, hva som er bra hva som ikke er bra. Sett på sammensetningen- og ikke minst få god oppbacking, for dette har jeg slitt med i så mange år at jeg har gått på en depresjon. Har lett litt på nettet etter behandlingsteder hvor jeg kanskje kunne få bodd en periode, kommet meg over vektkneika, fått daglig oppføling å både fysisk og psykisk. men de få plassene jeg kommer over er for anoretikere og folk med builimi, og veien for å komme seg inn på et slikt sted ser så lang å vanskelig ut.

Hvis jeg spiser mer enn ei skive blir jeg kvalm, og jeg må da kaste opp. Jeg bruker lang tid, slik at de 3 timene som går mellom måltidene virker så korte. Nei, det ble veldig mye negativt her. Men har slitt med det så lenge, å innser at jeg ikke får dette til alene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312545-sterk-undervekt/#findComment-2549051
Del på andre sider

Annonse

Uten å være ekspert på slike ting, så vet jeg at man letter drikker kalorier enn spiser kalorier. Det er nok ingen tvil om at du får i deg for lite. Kanskje du kan lage energidrikker som mellommåltider? Gå på helsekosten. De har flere å velge mellom. Disse inneholder "alt" du trenger. (Vitaminer, mineraler, proteiner osv.)

Mange smaker også helt ok:-)

De som skal ned i vekt bruker gjerne dette som måltidserstattere. Men de kan jo også brukes i tillegg til annen mat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312545-sterk-undervekt/#findComment-2550150
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...