Gå til innhold

Havregryn til kveldsmat

Anbefalte innlegg

hannemora1365381003

Hei! Min eldste jente som e 11 år elsker å spise havregryn til kvelds! med bittelitt sukker/eller syltetøy og melk. Jeg synes dette høres ut som en kjempesunn kveldsmat! Men min bedre halvdel lurer på om det kan være for mye av det gode.. Hun spiser kanskje 3 dl havregryn hver kveld(den e jo ganske lett og luftig) med melk...

Er jo mye kostfiber i dette, så skjønner jo at ho må drikke rikelig for å få magen til å fungere skikkelig... men altså... Er dette en bra kvelds??? spiser ho for mye??? ho e høy for alderen ca 160 cm og 44 kilo.. slank jente!!

hanne i bodø

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312778-havregryn-til-kveldsmat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

7

• Lillemus

6

• hannemora1365381003

4

• Attekattenoa

3

Havregrøt er det sunneste som finnes omtrent! :o) Bare la henne spise det. Jeg har en syltynn gutt på straks 10 år som spiser havregrøt laget på vann (han liker ikke den når jeg lager den på melk, den blir for mektig) med kanel og sukker til kvelds.

Det er masse energi (kalorier) i havregryn, men bare sunne saker så bare la henne spise det til kvelds. :o)

hannemora1365381003

Havregrøt er det sunneste som finnes omtrent! :o) Bare la henne spise det. Jeg har en syltynn gutt på straks 10 år som spiser havregrøt laget på vann (han liker ikke den når jeg lager den på melk, den blir for mektig) med kanel og sukker til kvelds.

Det er masse energi (kalorier) i havregryn, men bare sunne saker så bare la henne spise det til kvelds. :o)

ja, samme tenker jeg da.. men min samboer mener at 3 dl havregryn kunne ha blitt til veldig mye havregrøt - ergo at mengden er et problem.. At det sveller i magen, og blir for mye!

ja, samme tenker jeg da.. men min samboer mener at 3 dl havregryn kunne ha blitt til veldig mye havregrøt - ergo at mengden er et problem.. At det sveller i magen, og blir for mye!

Hvis hun har vanskelig for å sove om kvelden, så er det kanskje pga litt for tungt måltid litt for sent på kvelden. 3 dl høres mye ut, men hvis hun er slank i tillegg hadde jeg ikke sett på det som noe problem.

Selv sverger vi til havregrøt til fokost.

Annonse

Ifølge min bedre halvdel (som kan _mye_ om kost og kosthold), så er ikke havregryn ideelt som kveldsmat - men derimot som frokost. Det blir for mange "tomme" karbohydrater ved å spise det til kvelds. Havregryn er derimot utrolig godt egnet for en god start på dagen, hvor energien du får virkelig varer lenge.

Gjest Elextra

Synes det høres veldig mye ut, og kan ikke skjønne annet enn at så mye gryn tar plass for andre mer verdifulle og varierte næringsmidler.

Spiser hun noe særlig til middag? En teori er at hun spiser lite til middag; hun vet uansett at hun blir god og mett av den store kveldsmaten som kommer senere.

Men jeg er ingen spesialist, altså.

Gjest Valnøtt

Dette er en FLOTT kveldsmat :-)

Hun kan gjerne få juice ved siden av eller syltetøy av friske bær på. Jernet i havregryna tas bedre opp i kroppen hennes hvis man tar c-vitaminer samtidig nemlig.

Havregryn med melk på og rosin oppi er også kjempegodt :-) Noen hakkede valnøtter i tillegg så får hun proteiner også.

3 desiliter havregryn er jo vanvittig mye da! En tredjedel av det burde vel holde i massevis, når det er kveldsmat det er snakk om.

Min ettåring spiser grøt av 1dl havregryn til kvelds. Det er akkurat passe. Synes ikke 3dl gryn høres for mye ut for en elleveåring.

Min ettåring spiser grøt av 1dl havregryn til kvelds. Det er akkurat passe. Synes ikke 3dl gryn høres for mye ut for en elleveåring.

Well, da er vi uenige. Jeg syns 3 dl havregryn til en 11 åring til kveldsmat høres unødvendig mye ut. Jeg blir stappmett av 40 gram havregryn når jeg har det sammen med et beger joghurt.

Onsdag1365380628

Well, da er vi uenige. Jeg syns 3 dl havregryn til en 11 åring til kveldsmat høres unødvendig mye ut. Jeg blir stappmett av 40 gram havregryn når jeg har det sammen med et beger joghurt.

Det er forskjell på gram å desiliter..men som voksen kvinne blir jeg ikke mett på 40 gram. Tipper at jeg må ha etpar desiliter..uten at jeg vet hvor mange gram det er.

Annonse

Ifølge min bedre halvdel (som kan _mye_ om kost og kosthold), så er ikke havregryn ideelt som kveldsmat - men derimot som frokost. Det blir for mange "tomme" karbohydrater ved å spise det til kvelds. Havregryn er derimot utrolig godt egnet for en god start på dagen, hvor energien du får virkelig varer lenge.

Flott, jeg er vant til havregrøt til frokost, poden og jeg spiser det noen ganger i uka, tidvis hver dag, men går litt lei innimellom...

Ha en god helg.

Man kan ikke akkurat sammen ligne alderen på barn og så finne ut hvor mye som er passe.

3 dl havregryn er 450 kcal i tillegg kommer melk og syltetøy. Da er man oppi samme energimengde som en solid middag til et voksent menneske.

Dette er en FLOTT kveldsmat :-)

Hun kan gjerne få juice ved siden av eller syltetøy av friske bær på. Jernet i havregryna tas bedre opp i kroppen hennes hvis man tar c-vitaminer samtidig nemlig.

Havregryn med melk på og rosin oppi er også kjempegodt :-) Noen hakkede valnøtter i tillegg så får hun proteiner også.

3 dl gryn, syltetøy, melk + et glass juice er ca 700 kcal. Er det en passende kveldsmat rett før leggetid for et barn? Synes det høres helt vanvittig ut jeg...

Gjest Valnøtt

3 dl gryn, syltetøy, melk + et glass juice er ca 700 kcal. Er det en passende kveldsmat rett før leggetid for et barn? Synes det høres helt vanvittig ut jeg...

Se den nederste linja - ungen er slank. Alt tyder da på at hun regulerer matinntaket sitt selv uten at man trenger å overstyre henne.

Begynner hun å legge på seg ville jeg lagt vekt på å få i henne mer proteiner tidligere på dagen så hun ikke er så sulten på kvelden - ikke på å ta bort deler av kveldsmaten. Men nå er jeg litt sær da - jeg er veldig motstander av å være sulten :-)

Gjest Elextra

Spiser hun havregryn som froskostblanding eller lager dere havregrynsgrøt?

Om du syns det blir mye, så lag evnt. grøt i stedenfor, for man blir mettere av varm mat enn kald mat. Og da har jo "grynene" svelt opp på forhånd, ogikke i magen.

Lurt, tviler på om hun klarer å få i seg grøt av 3 dl. gryn.

Men mange barn liker grynene bedre ukokt, da.

Hvis hun har vanskelig for å sove om kvelden, så er det kanskje pga litt for tungt måltid litt for sent på kvelden. 3 dl høres mye ut, men hvis hun er slank i tillegg hadde jeg ikke sett på det som noe problem.

Selv sverger vi til havregrøt til fokost.

Er jo forskjell på havregrøt og havregryn med melk da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...