Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å innarbeide døgnrytme?

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker gode vaner

1. Hvor lang tid tar det å innarbeide en ny døgnrytme, dvs når jeg nærmest våkner av meg selv og er uthvilt på samme tid hver morgen?

-Hvis jeg f.eks vil stå opp kl 7 hver morgen. Hvor lenge må jeg stå opp klokka sju før det blir en vane, og at jeg blir trøtt samme tid hver kveld?

Fortsetter under...

Gjest ønsker gode vaner

2. Har det betydning for det å få en god døgnrytme at man bruker vallergan?

-Akkurat nå er det et helsikke å komme seg opp om morgenen, og jeg sovner ikke "i rett tid". Jeg trenger 8-9 timer hver natt.

3. Hvor tidlig på kvelden bør jeg ta vallergan når jeg vil sove fra kl 23?

-Nå tar jeg den ca 21. - 21-30. og sovner rundt 0030-01.00

Gjest flunissen

-Akkurat nå er det et helsikke å komme seg opp om morgenen, og jeg sovner ikke "i rett tid". Jeg trenger 8-9 timer hver natt.

Min erfaring er at det tar opptil et par uker. Når det gjelder vallergan er mitt inntrykk av denne medisinen at det tar veldig lang tid før den virker og at den sitter i lenge dagen derpå. Jeg synes tolvon er mye bedre, kombinasjonen tolvon+melatonin fungerer faktisk bedre enn rene sovemedisiner på meg. Disse medisinene er heller ikke vanedannende så det er ikke noe problem å få de utskrevet av legen. Alternativt har mange god effekt av en tradisjonell sovemedisin kur på en uke eller to for å vende en vond vane. Da er flunipam helt klart best, men for mange er imovane og stilnocht nok. Apodorm er ikke et bra alternativ hvis du vil være uthvilt når du står opp da det har meget lang virketid.

Gjest Elextra

Mitt inntrykk er at noe av det viktigste er å stå fast ved å stå opp til samme tidspunkt hver morgen, uansett om du kanskje ikke har fått nok søvn. Dersom du sover ut på morgenen fordi du sovnet sent, har du det gående, og kommer aldri inn i rytmen.

Gjest a eller b

Å ha en så innarbeidet døgnrytme som du beskriver, tror jeg er de færreste forrunt. Da må det ideelle døgnet(for denne personen) bestå av en natt og en dag som tilsammen utgjør nøyaktig 24 timer, og for mange er det ikke slik. De fleste er A eller B-mennesker (dette er ingen vitenskapelig betegnelse, men mange opplever det slik).

Et B-menneske kan feks fungere best med 16 timers våkentid og 8 timers søvn. Hvis han skulle fulgt denne rytmen, ville han stått opp to timer senere hver dag (mandag klokken 8, tirsdag klokken 10, onsdag klokken 12..)

Det fungerer jo ikke, hverken med tanke på dagslys eller resten av samfunnets systemer for tid..

Den beste måten å overstyre dette på, er å stå opp til samme tid hver dag, også når man har sovet for dårlig / lite om natten, og unngå å endre døgnrytmen så mye i helgen.

Etterhvert vil forhåpentligvis kroppen etterspørre søvn i det nødvendige antallet timene før dette klokkeslettet, men mange vil oppleve at man ønsker å være oppe lenger selv om man vet man skal opp neste morgen. Da er det viktig å ha rutiner som gjør at man kommer seg i seng i riktig tid.

Lys er viktig metode for å regulere dette. Lystette gardiner som gjør at det er mørkt på lyse sommerkvelder, og god belysning som gjør at man våkner også mørke vintermorgener. Mange sverger til dagslyslamper til bruk om vinteren, for å vise kroppen at det er dagen selv om det er mørkt.

Prør 30 dager hvor du står opp feks klokken 0700 hver eneste dag, uavhengig av megde søvn natten før, og uavhengig om det er arbeidsdag eller ferie. Vær måteholden med alkohol, det gir dårligere søvn, og gjør det vanskeligere å stå opp.

Gjest ønsker gode vaner

Min erfaring er at det tar opptil et par uker. Når det gjelder vallergan er mitt inntrykk av denne medisinen at det tar veldig lang tid før den virker og at den sitter i lenge dagen derpå. Jeg synes tolvon er mye bedre, kombinasjonen tolvon+melatonin fungerer faktisk bedre enn rene sovemedisiner på meg. Disse medisinene er heller ikke vanedannende så det er ikke noe problem å få de utskrevet av legen. Alternativt har mange god effekt av en tradisjonell sovemedisin kur på en uke eller to for å vende en vond vane. Da er flunipam helt klart best, men for mange er imovane og stilnocht nok. Apodorm er ikke et bra alternativ hvis du vil være uthvilt når du står opp da det har meget lang virketid.

vallergan er sovemedisinen jeg alltid går tilbake til selv om den gir noe hangover.

Tolvon er det lenge siden jeg prøvde. Tror den gav bivirkniger i form av svettetokter og angst om natten. Har du merket noe til det? Husker noe ubehag. Ellers kunne jeg godt prøve tolvon igjen. Hvorfor kombinerer du med melatonin?

Imovane/stilnoct sover jeg dårlig på.

Takk for svar.

Annonse

Gjest ønsker gode vaner

Å ha en så innarbeidet døgnrytme som du beskriver, tror jeg er de færreste forrunt. Da må det ideelle døgnet(for denne personen) bestå av en natt og en dag som tilsammen utgjør nøyaktig 24 timer, og for mange er det ikke slik. De fleste er A eller B-mennesker (dette er ingen vitenskapelig betegnelse, men mange opplever det slik).

Et B-menneske kan feks fungere best med 16 timers våkentid og 8 timers søvn. Hvis han skulle fulgt denne rytmen, ville han stått opp to timer senere hver dag (mandag klokken 8, tirsdag klokken 10, onsdag klokken 12..)

Det fungerer jo ikke, hverken med tanke på dagslys eller resten av samfunnets systemer for tid..

Den beste måten å overstyre dette på, er å stå opp til samme tid hver dag, også når man har sovet for dårlig / lite om natten, og unngå å endre døgnrytmen så mye i helgen.

Etterhvert vil forhåpentligvis kroppen etterspørre søvn i det nødvendige antallet timene før dette klokkeslettet, men mange vil oppleve at man ønsker å være oppe lenger selv om man vet man skal opp neste morgen. Da er det viktig å ha rutiner som gjør at man kommer seg i seng i riktig tid.

Lys er viktig metode for å regulere dette. Lystette gardiner som gjør at det er mørkt på lyse sommerkvelder, og god belysning som gjør at man våkner også mørke vintermorgener. Mange sverger til dagslyslamper til bruk om vinteren, for å vise kroppen at det er dagen selv om det er mørkt.

Prør 30 dager hvor du står opp feks klokken 0700 hver eneste dag, uavhengig av megde søvn natten før, og uavhengig om det er arbeidsdag eller ferie. Vær måteholden med alkohol, det gir dårligere søvn, og gjør det vanskeligere å stå opp.

Jeg er ikke utpreget hverken A eller B- menneske, så jeg tror det skal være mulig for meg å få en god rytme.

Takk for svar.

Gjest Melancholy

vallergan er sovemedisinen jeg alltid går tilbake til selv om den gir noe hangover.

Tolvon er det lenge siden jeg prøvde. Tror den gav bivirkniger i form av svettetokter og angst om natten. Har du merket noe til det? Husker noe ubehag. Ellers kunne jeg godt prøve tolvon igjen. Hvorfor kombinerer du med melatonin?

Takk for svar.

Jeg kan anbefale Surmontil. Den kan du få på blå resept også. :-)

http://felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D%252Fcontent%252Fpreparat-register%252FS%252FSurmontil_sanofi-aventis_84287.html%26search%3Dprep_navn%253Asu*%26highlight%3D1

Beklager den lange linken.

Gjest flunissen

Takk for svar.

Hei, kombinerer med melatonin både for økt sedasjon og for å snu døgnet riktig. Melatonin er jo kjent for å være bra mot"jet-lag" slik mange opplever når de flyr over mange tidssoner og får problemer med døgnrytmen.Jeg har prøvd samtlige sovemedisiner som er tilgjengelig i norge + et par andre når jeg har vært på ferie og hittil er tolvon-melatonin komboen den beste. Men jeg skjønner jo at svettetokter og mareritt ikke er noe kult.

Gjest BipolarII...jeg visst

Jeg vil tro det beste er å bruke minst mulig av slike preparater. Med sovetabletter påvirkes kroppens egen klokke.

Når kroppen trenger å omstilles fort, kan Vallgeran etter min erfaring være bra drahjelp. Som ved reising over tidsoner.

willemo1365380562

Gode rutiner før leggetid er viktig for døgnrytmen min. Prøv å legg deg til omtrent samme tid hver kveld, også i helgene. La kroppen og hjernen forstå at leggetiden nærmer seg ved å ha faste ritualer om kvelden før du skal i seng. Spis en skive, gå på badet, les et kapittel i boka....

Jeg tror det er nesten umulig å våkne til samme tid hver morgen uten en vekkeklokke. Jeg trenger ikke samme timer søvn hver natt. Hvis dagen på jobb har vært hektisk, trening etterpå, gjester om kvelden osv, så sover jeg lenger om morgenen hvis ikke klokka står på.

Det kan virke litt kjedelig med slike rutiner, og av og til bryter man dem. Litt spontanitet må vi unne oss.

Det gjelder å stå på og ikke falle for fristelsen til å slå av vekkeklokka og sove litt til.

Jeg er verken A eller B menneske, bare døgnregulert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...