Gå til innhold

Julen i fjor? Psykose? NHD?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som husker hvordan jeg var (her på dol) i fjor jul og tiden før? Har i ettertid fått vite at jeg hadde en psykose, og trodde det en stund, men nå klarer jeg ikke lenger forestille meg at det er sant. Klarer ikke huske hvor "ute å kjøre" jeg var. Om det virkelig var så ille.

Har skrevet her før, spurt om når en bør begynne med psykosemedisiner igjen, fordi noen av symptomene fra i fjor høst har dukket opp sporadisk. Svaret jeg fikk fra nhd var at jeg burde begynne med psykosemedisiner igjen, og sannsynligvis aldri slutte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/312888-julen-i-fjor-psykose-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker godt hvordan du var her på forumet. Vet ikke om du var psykotisk eller kun dypt deprimert, men det jeg vet er at du har blitt svært annerledes etter at du ble innlagt og fikk god hjelp. Derfor ville jeg satset på at de som har hjulpet deg denne perioden er ganske kompetente og gode på å se dine behov.

Merker at jeg er ganske optimistisk på dine vegne mht fremtiden :-)

Jeg husker godt hvordan du var her på forumet. Vet ikke om du var psykotisk eller kun dypt deprimert, men det jeg vet er at du har blitt svært annerledes etter at du ble innlagt og fikk god hjelp. Derfor ville jeg satset på at de som har hjulpet deg denne perioden er ganske kompetente og gode på å se dine behov.

Merker at jeg er ganske optimistisk på dine vegne mht fremtiden :-)

Diagnosen som ble satt var dyp depresjon med psykose. Men nå klarer jeg ikke forestille meg at det kan ha vært så ille som det føltes, føles som jeg har innbilt meg alt sammen.

Jeg er veldig fornøyd med hjelpen jeg har fått, stoler egentlig på behandleren min og er mer optimistisk enn på mange år. (Bortsett fra at jeg står foran noen av mine vanskeligste utfordringer for tiden. Vet ikke om jeg kommer gjennom det, men prøver.)

Det er nok min forrige behandler som har fått meg til å spørre nå, jeg fortalte om psykotiske symptomer allerede i fjor høst, men ble avfeid med at det var "helt normalt", at jeg rett og slett var bedre enn noen gang. Derfor klarer jeg ikke stole 100% på den behandleren jeg har nå heller, den tiden er nok over at jeg stoler blindt på en behandler.

du virka sykt nærtagen.

gikk til angrep på folk som ikke hadde gjort deg noe som helst, men du tolka det sånn.

Det kan nok stemme. :- )

Var ganske sikker på at alle var ute etter meg, at det var et komplott på gang for å drive meg til selvmord. Og alt som ble sagt og gjort (både i rl og på dol) tolket jeg på en måte som passet inn i den forestillingen.

Takk for påminnelsen, heldigvis er det et godt stykke unna sånn jeg har det nå.

Diagnosen som ble satt var dyp depresjon med psykose. Men nå klarer jeg ikke forestille meg at det kan ha vært så ille som det føltes, føles som jeg har innbilt meg alt sammen.

Jeg er veldig fornøyd med hjelpen jeg har fått, stoler egentlig på behandleren min og er mer optimistisk enn på mange år. (Bortsett fra at jeg står foran noen av mine vanskeligste utfordringer for tiden. Vet ikke om jeg kommer gjennom det, men prøver.)

Det er nok min forrige behandler som har fått meg til å spørre nå, jeg fortalte om psykotiske symptomer allerede i fjor høst, men ble avfeid med at det var "helt normalt", at jeg rett og slett var bedre enn noen gang. Derfor klarer jeg ikke stole 100% på den behandleren jeg har nå heller, den tiden er nok over at jeg stoler blindt på en behandler.

Man skal ikke stole for mye på behandlere. Det viktigste er at man stoler på seg selv. Du kjenner deg selv best.

Annonse

hidi, the scorpion

Var ganske sikker på at alle var ute etter meg, at det var et komplott på gang for å drive meg til selvmord. Og alt som ble sagt og gjort (både i rl og på dol) tolket jeg på en måte som passet inn i den forestillingen.

Så godt å høre at du er bedre;) Har tenkt mye på deg, og det var så koselig å se navnet ditt her igjen...

Klem

Gjest imzedimze

om du var ganske sikker på at det var et komplott på gang for å drive deg til selvmord, så var du psykotisk.

Jeg mener ikke at du skal stole blindt på behandler, og du har jo nettopp erfart at det kan være liten grunn til det. Men du kan kanskje ta opp nettopp dette temaet med din behandler, omtrent som du gjør det her - eller i tillegg til at du gjør det her?

Å reflektere over behandlingen sammen med behandler kan være svært konstruktivt, i allefall når man har behandlere som er motiverte til den type samtaler.

Gjest minamia

Du slet noe forferdelig sett utenfra. Og jeg var bekymret for deg og glad når du fikk hjelp og det gikk bedre med deg. I tillegg til oss ufaglærte tror jeg faktisk NHD leste mange nok av dine innlegg til å kunne være enig i at psykosemedisiner er rett for deg.

Om det blir for resten av livet kan en nå ta etter hvert.

Mvh

Jeg husker hvordan du var, men har ingen kompetanse til å tenke at du var psykotisk. Bra at du har fått det bedre:-)

Jeg husker ikke hvordan jeg var, bare at jeg var veldig dårlig. Og har ikke turt å gå tilbake og se på det jeg skrev. (Og har dessuten en følelse av at en del av det ble slettet.)

Annonse

om du var ganske sikker på at det var et komplott på gang for å drive deg til selvmord, så var du psykotisk.

Jeg var langt forbi "ganske sikker", og det var ikke bare dol som var med på komplottet, for å si det sånn. Jeg er ikke en gang sikker på at det var det mest alvorlige symptomet, en gang. Så jeg var nok psykotisk, ja.

Du slet noe forferdelig sett utenfra. Og jeg var bekymret for deg og glad når du fikk hjelp og det gikk bedre med deg. I tillegg til oss ufaglærte tror jeg faktisk NHD leste mange nok av dine innlegg til å kunne være enig i at psykosemedisiner er rett for deg.

Om det blir for resten av livet kan en nå ta etter hvert.

Mvh

Den tiden har et ganske uvirkelig skjær over seg, som om det var noe som skjedde med en annen, ikke noe som angikk meg. Nå har noe av det samme begynt å dukke litt opp igjen, og det har gjort med bekymret.

For øvrig går jeg ikke lenger på psykosemedisiner, det gjorde jeg bare en kort stund. Det er derfor jeg begynte å lure på om psykosen kanskje var i ferd med å blusse opp igjen.

Jeg mener ikke at du skal stole blindt på behandler, og du har jo nettopp erfart at det kan være liten grunn til det. Men du kan kanskje ta opp nettopp dette temaet med din behandler, omtrent som du gjør det her - eller i tillegg til at du gjør det her?

Å reflektere over behandlingen sammen med behandler kan være svært konstruktivt, i allefall når man har behandlere som er motiverte til den type samtaler.

Vi snakker jevnlig om behandlingen, og jeg får ofte spørsmål om jeg tror den har noe for seg, om jeg synes det hjelper etc. Og jeg klarer faktisk å være ærlig. (Selv om det ikke er så vanskelig når jeg stort sett er fornøyd.)

Man skal ikke stole for mye på behandlere. Det viktigste er at man stoler på seg selv. Du kjenner deg selv best.

Ja, det er nok det. Jeg kommer nok aldri til å stole blindt på en behandler igjen, har erfart grundig at det kan være skadelig. Men hva gjør man? Det er behandler som har fagkunnskapen, og alle andre jeg snakket med, som jeg prøvde å dele min tvil med (fastlege, dagsenter, kommunal kontakt) stolte fullt og fast på behandler.

Så godt å høre at du er bedre;) Har tenkt mye på deg, og det var så koselig å se navnet ditt her igjen...

Klem

Koselig at noen tenker på meg når jeg er borte. :- )

Og det går fremover, (tror jeg) selv om det til tider føles som en gedigen berg-og dalbane.

Vet ikke om det der er psykotisk, men jeg ville i alle fall tatt medisiner mot psykose om noe lignende dukket opp igjen. Det må jo være en slags glidende overgang mellom upsykotisk og psykotisk, og disse medisinene hjelper deg selv om man bare er "halveis". Eller "kvartveis".

Men små doser. For mye medisin gjør deg slapp, tung og energiløs.

Har litt problemer med å godta at jeg har vært så syk (og at jeg kan risikere å bli det igjen). Noe du kanskje kjenner deg igjen i? Samtidig er jeg veldig redd for at det skal komme tilbake, nå som jeg endelig er på vei til å få litt orden på livet igjen.

Heldigvis hadde jeg god effekt og minimalt med bivirkninger av antipsykotiske medisiner. (La i alle fall ikke på meg, det var det jeg var redd for.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...