Gå til innhold

Greier dere holde det ryddig hjemme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*Stønn* Der er jeg lat gitt... Men prøver å holde det sånn rimelig i orden da, det er jo så mye triveligere når det er ryddig. :o) Prøver hardt å få ungene til å rydde tilbake det de drar inn på stua, særlig Snuppa har en tendens til å drasse frem masse ting og så bare gå fra dem.

Gjest heldig duuuuuuu

Vi har _endelig_ fått oss vaskehjelp, hun er her annenhver uke. Fantastisk deilig å komme hjem til rent hus!! Men i forkant må det være ryddig, så stort sett går hele kvelden i forveien med til dette.. For nei, vi er ikke spesielt flinke til å holde det ryddig hjemme. Men jeg skylder på småtrollene, altså ;-P

Åh så deilig, det kunne jeg trengt :)

Har et stort hus nå og en liten baby som selvsagt skal ha oppmerksomhet straks jeg begynner og gjøre noe.. skal ikke være lett å få vasket da nei...

Tjaaaa....Jeg synes egentlig det, men det hender jo at det hoper seg opp litt klaer som skal legges sammen/strykes, oppvaskmaskina som venter pà à bli tòmt, litt stòv her og der...

Jeg trives helt klart best nàr alt er pà sin plass, og alt er rent og pent. Jeg fikk hòre ofte da jeg bodde i Norge at jeg alltid hadde det sà ryddig og rent. Men sà kommer jeg hit til Spania, og i alle hus jeg har vaert i, har det vaert helt stròkent, nesten sà jeg er redd for à gà inn der... Det som vi fleste nordmenn kaller rent, kaller spanjolene rot, tror jeg.

Man kan ikke tro at det bor folk der, rett og slett. For sammenlignet med dem, mà jeg vaere rene rotehuet! Men sà er de ekstremt opptatt av renhold ogsà, det er i hvertfall inntrykket mitt. Det er som at de tenker at huset ditt gjenspeiler hvem du er som person, og da kan jeg fà fnatt om det plutselig kommer noen uanmeldt og ser at det faktisk bor folk hjemme hos meg...

For du skal ikke ha fingermerker pà vinduene, kjòleskapet, osv. Alle klaer _skal_ strykes og legges sammen med en gang de er tòrre. Etter middagen ryddes alt og vaskes rent med en gang du er ferdig. Det kan ikke ventes en times tid. Kjòkkenbenkene vaskes skinnende rene, og du mà ikke ha noe "rot" liggende der. Badet skal vaere skinnende, ikke noe tannkrem rester eller annet i vasken eller pà speilet... Og du vasker gulvene hver eneste dag! Fòrst med kost/stòvsuger, sà med vann. Og sengene, de reies opp hver dag og dekkes med et vakkert sengeteppe :-)

å kjære vene.. ble helt svimmel bare av å lese det der, jeg ... ;-P

Gjest ViViola

Njæ... Det er jo aldri så hyggelig hjemme som når man har fått rydda skikkelig, vasket gulv og sitter der med en nykokt kopp kaffe og dagens avis - men det er kanskje fordi det ikke skjer så himla ofte? :-)

Vi har det stort sett så greit at det bare kan komme gjester uten forhåndsvarsel, men strøkent er det slettes ikke. Vi har samme terskel for rot, men min terskel for skitt (som i smuler og slikt på gulvet) er nok lavere enn gubbens. Takk Gud for sentralstøvsugere, sier jeg bare. :-)

Annonse

Gjest Elextra

''Synes dere det går greit å gjøre husarbeid''

Nei

''og å holde det ryddig og rent hjemme?''

Nei, men vi har vaskehjelp. Kvelden før hun kommer rydder vi, så på denne måten går det ganske greit.

Har det likevel ikke helt ryddig, men sjelden så ille at vi skjemmes om det kommer uventet besøk. Vi har høy terskel for rot - og har unnskyldning med to små barn (riktignok hadde vi det lit rotete også før vi fikk barn, men det er en annen historie...).

Jada det gjør vi.

Etter at vi fikk oss større hus, slik at alt har sin plass, vi slipper å måtte stue ting vekk på ett eller annet sted, så går det veldig greit.

Har som vane å støvsuge ca annenhver dag, hver kveld (før jeg setter med ned i godstolen) sveiver jeg over gulvene med en tørrmopp.

Vi jobber fult begge to, de dagene jeg vasker klær og styrer med det er det gemalen som tar seg av støvsugingen.

Hver kveld før jeg legger meg rydder jeg av bordene i stue og kjøkken, slik at det er koselig å stå opp på morgenen. Legger også fram klær til minstebarnet på kvelden.

Ungene har "forbud" om å dra leker inn i stua og kjøkkenet, de har store og gode rom, så de kan leke der. Innimellom leker de selvfølgelig andre steder, men de er oppvokst med å rydde etter seg, så når leken er ferdig skal det ryddes.

Føler ikke at jeg har noen stor jobb med å holde huset ryddig og reint, siden ingenting får hope seg opp, så er det fort gjort når jeg tar litt nå og da.

Har som vane å vaske tak og vegger til jul, tar da hele huset. Første ferieuken min denne sommeren var det ikke noe særlig vær, så da vasket jeg tak og vegger på kjøkkenet, gangene, soverommene og badet. Badet kommer jeg til å vaske en gang like før jul også. Så da har jeg kun igjen stua, fort gjort når en først bestemmer seg.

Vil ikke si at jeg har vasking på hjernen, men vi liker alle å ha det rent og ryddig rundt oss :).

Gjest Elextra

Jada det gjør vi.

Etter at vi fikk oss større hus, slik at alt har sin plass, vi slipper å måtte stue ting vekk på ett eller annet sted, så går det veldig greit.

Har som vane å støvsuge ca annenhver dag, hver kveld (før jeg setter med ned i godstolen) sveiver jeg over gulvene med en tørrmopp.

Vi jobber fult begge to, de dagene jeg vasker klær og styrer med det er det gemalen som tar seg av støvsugingen.

Hver kveld før jeg legger meg rydder jeg av bordene i stue og kjøkken, slik at det er koselig å stå opp på morgenen. Legger også fram klær til minstebarnet på kvelden.

Ungene har "forbud" om å dra leker inn i stua og kjøkkenet, de har store og gode rom, så de kan leke der. Innimellom leker de selvfølgelig andre steder, men de er oppvokst med å rydde etter seg, så når leken er ferdig skal det ryddes.

Føler ikke at jeg har noen stor jobb med å holde huset ryddig og reint, siden ingenting får hope seg opp, så er det fort gjort når jeg tar litt nå og da.

Har som vane å vaske tak og vegger til jul, tar da hele huset. Første ferieuken min denne sommeren var det ikke noe særlig vær, så da vasket jeg tak og vegger på kjøkkenet, gangene, soverommene og badet. Badet kommer jeg til å vaske en gang like før jul også. Så da har jeg kun igjen stua, fort gjort når en først bestemmer seg.

Vil ikke si at jeg har vasking på hjernen, men vi liker alle å ha det rent og ryddig rundt oss :).

''Har som vane å støvsuge ca annenhver dag, hver kveld (før jeg setter med ned i godstolen) sveiver jeg over gulvene med en tørrmopp.''

Oisann, jeg skjønner våre terskler for rot og skitt er som rene fjell :-). Kunne ikke falle meg inn å støvsuge eller moppe annenhver - for ikke å si hver - dag. Selv om mange sikkert ville si det var behov for det! :P

''Har som vane å støvsuge ca annenhver dag, hver kveld (før jeg setter med ned i godstolen) sveiver jeg over gulvene med en tørrmopp.''

Oisann, jeg skjønner våre terskler for rot og skitt er som rene fjell :-). Kunne ikke falle meg inn å støvsuge eller moppe annenhver - for ikke å si hver - dag. Selv om mange sikkert ville si det var behov for det! :P

Grunnen til at vi gjør det er fordi behovet er der :), du skjønner vi har en gammel gammel langhåret katt, han ligger i sanden under hekken på dagtid, når han kommer inn sammen med oss, så drøsser det av han, det ser ikke ut på gulvene. Han har blitt så gammel (17 år) at han bryr seg ikke om å stelle seg lenger. Hadde vi ikke hatt han, hadde ikke behovet vært der, da hadde jeg heller ikke trengt å støvsuge annenhver dag /tørrmoppet hver dag.

Nei - jeg har et helt annet nivå på mitt renhold enn dette! Vasker eller støvsuger ca en dag i uka - innimellom tar jeg håndstøvsugeren og fjerner det mest synlige av rusk og rask som samler seg i kantene.

Kjøkkengolvet blir vel vasket ca 2 ganger i uka, tenker jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...