Rith Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Da mener jeg regjeringen eller hvem søren som har vedtatt disse nye lovene! Har gått på seroquel i snart 3 år, har diagnosen ADD, og disse medisinene hjelper på konsentrasjonsvanskene mine. Men jeg har nå fått et brev (et avslag) på at disse medisinene ikke fungerer på meg. Det er ikke det det står, men det er slik jeg tyder det så lenge jeg ikke får fortsette å bruke de på blå resept! Grunnen er at Seroquel ikke har noen dokumentert virkning på konsentrasjonsvansker, men blir brukt på psykose osv. Det dette fører til er at jeg føler at nav har bestemt at disse pillene virker ikke på deg, så nå går jeg på sparebluss og unngår å ta de i slik jeg skal! En annen sak er jo at jeg har fått avslag på uføretrygden og skal sjekke "restarbeidsevnen", så det blir jo spennende å se hvordan det går uten tabletter som har fungert så bra for meg!! Heia Norge! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lkghgf Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Jeg mener det skulle være sånn at når legen sier du må ha seroquel, så skal du få seroquel. Det hører jo ingensteds hjemme at de på NAV skal sitte å bestemme sånt, de har jo ikke kompetanse på dette. Disse reglene må nå omgjøres, spørs bare hvor lang tid det tar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Jeg mener det skulle være sånn at når legen sier du må ha seroquel, så skal du få seroquel. Det hører jo ingensteds hjemme at de på NAV skal sitte å bestemme sånt, de har jo ikke kompetanse på dette. Disse reglene må nå omgjøres, spørs bare hvor lang tid det tar. Psykiateren som gav meg ADD diagnosen i en alder av 27 år satte meg på disse medisinene. Jeg har hatt samme fastlege siden jeg var 13 år, og hun ser jo også at disse har hjulpet meg enormt. For første gang i hele mitt liv har jeg hatt en liten fast jobb! Men det teller ikke, dem ser ikke på medisinsk historie i det hele tatt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lkghgf Skrevet 24. august 2008 Del Skrevet 24. august 2008 Psykiateren som gav meg ADD diagnosen i en alder av 27 år satte meg på disse medisinene. Jeg har hatt samme fastlege siden jeg var 13 år, og hun ser jo også at disse har hjulpet meg enormt. For første gang i hele mitt liv har jeg hatt en liten fast jobb! Men det teller ikke, dem ser ikke på medisinsk historie i det hele tatt! Har du tatt opp dette med legen din? Kanskje han kan hjelpe deg å søke om blåresept på nytt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 24. august 2008 Forfatter Del Skrevet 24. august 2008 Har du tatt opp dette med legen din? Kanskje han kan hjelpe deg å søke om blåresept på nytt? Ja hun kan ikke hjelpe meg mer. Jeg må klage på vedtaket innen 6 uker. Den som kan hjelpe meg er psykiateren som skrev dem ut til meg, så nå blir det å få tak i han da. Men jeg stiller meg spørsmålet om hvor mye penger staten vil spare på dette. Dette gjelder jo ikke bare seroquel, men også andre type medisiner som blir brukt i andre doser til andre diagnoser enn de er tiltenkt i utgangspunktet. Denne loven må da dere psykiatere ha merket NHD? Det må da skape en del problemer, særlig i psykiatrien. Og for pasienter som medisinene fungerer bra på, så er jo risikoen tilbakefall, og det regner jeg med koster staten mer. Tenker da sykehusinnleggelse osv osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eaz Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ja hun kan ikke hjelpe meg mer. Jeg må klage på vedtaket innen 6 uker. Den som kan hjelpe meg er psykiateren som skrev dem ut til meg, så nå blir det å få tak i han da. Men jeg stiller meg spørsmålet om hvor mye penger staten vil spare på dette. Dette gjelder jo ikke bare seroquel, men også andre type medisiner som blir brukt i andre doser til andre diagnoser enn de er tiltenkt i utgangspunktet. Denne loven må da dere psykiatere ha merket NHD? Det må da skape en del problemer, særlig i psykiatrien. Og for pasienter som medisinene fungerer bra på, så er jo risikoen tilbakefall, og det regner jeg med koster staten mer. Tenker da sykehusinnleggelse osv osv. Håper NHD kan svare på dette fordi dette synes jeg er utrolig håpløst. Blå resept ordningen har blitt utrolig innskjerpet. Det virker som det er vannskeligere å få refundert medisiner på blå resept. NAVs byrokrater bestemmer hvilke medisiner som skal brukes til hva og ikke legene lenger. Hver pasient er forskjellig og trenger følgelig ulike medisiner på samme diagnose. Nå er det jo også blitt slik at det skal være kostnadseffektive legemidler, Feks: Har cymbalta, blitt tatt ut av ordningen fordi man hevder efexor er like bra og billigere. Cymbalta er nyere enn efexor og gir feks ikke blodtrykkstigning noe som er ugunstig for oss som allerede har forhøyet blodtrykk. Ja man kan søke, men dette krever mye tid av legen som søker og ofte blir det ikke innvilget. En annen ting som irriterer meg er bruken av generika, skal du ha noe på blåresept uten at legen har skrevet orginal preparat på resepten må du ta det billigste alternativet for å få refusjon. Farmasøytene hevder jo på sin side at legemidler som er generiske er identiske, klinikerne på sin side derimot som har erfaringen med bruk av medisinene ser at det ofte kan være store indivuduelle forskjeller. man må huske at fordi et legemiddel inneholder samme virkestoff kan sammensetningen av hjelpestoffer ol variere. Det kan medføre forskjeller i opptak og biotilgjengelighet. Spesielt i depot preparater og preparater der nøyaktig serumskonsentrasjon er viktig er dette problematisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Håper NHD kan svare på dette fordi dette synes jeg er utrolig håpløst. Blå resept ordningen har blitt utrolig innskjerpet. Det virker som det er vannskeligere å få refundert medisiner på blå resept. NAVs byrokrater bestemmer hvilke medisiner som skal brukes til hva og ikke legene lenger. Hver pasient er forskjellig og trenger følgelig ulike medisiner på samme diagnose. Nå er det jo også blitt slik at det skal være kostnadseffektive legemidler, Feks: Har cymbalta, blitt tatt ut av ordningen fordi man hevder efexor er like bra og billigere. Cymbalta er nyere enn efexor og gir feks ikke blodtrykkstigning noe som er ugunstig for oss som allerede har forhøyet blodtrykk. Ja man kan søke, men dette krever mye tid av legen som søker og ofte blir det ikke innvilget. En annen ting som irriterer meg er bruken av generika, skal du ha noe på blåresept uten at legen har skrevet orginal preparat på resepten må du ta det billigste alternativet for å få refusjon. Farmasøytene hevder jo på sin side at legemidler som er generiske er identiske, klinikerne på sin side derimot som har erfaringen med bruk av medisinene ser at det ofte kan være store indivuduelle forskjeller. man må huske at fordi et legemiddel inneholder samme virkestoff kan sammensetningen av hjelpestoffer ol variere. Det kan medføre forskjeller i opptak og biotilgjengelighet. Spesielt i depot preparater og preparater der nøyaktig serumskonsentrasjon er viktig er dette problematisk. Ja dette problemet har jeg også vært borti. Jeg kan ta et kopipreparat for hodepine, men IKKE for psykisk sykdom! Never! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Så totalt enig. Legene har tapt denne kampen. Jeg regner meg som blant de mest kompetente på affektive lidelser og deres behandling. Jeg overprøves av saksbehandlere i NAV uten psykiatrisk kunnskap. NAV er inkompetanse satt i system, og det er politikerne som har bestemt at det skal være slik. Skal noe gjøres, er det pasientene som må ta og vinne denne kampen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 25. august 2008 Forfatter Del Skrevet 25. august 2008 Så totalt enig. Legene har tapt denne kampen. Jeg regner meg som blant de mest kompetente på affektive lidelser og deres behandling. Jeg overprøves av saksbehandlere i NAV uten psykiatrisk kunnskap. NAV er inkompetanse satt i system, og det er politikerne som har bestemt at det skal være slik. Skal noe gjøres, er det pasientene som må ta og vinne denne kampen. Takk for svar! Godt å se at vi pasienter ikke står alene her selv om dere leger ikke får gjort så mye. Det som er så synd er at mange av oss pasienter i psykiatrien ofte er for syke til å kunne gjøre noe, men jeg foreslår at vi står på vi som føler at vi klarer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eaz Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Så totalt enig. Legene har tapt denne kampen. Jeg regner meg som blant de mest kompetente på affektive lidelser og deres behandling. Jeg overprøves av saksbehandlere i NAV uten psykiatrisk kunnskap. NAV er inkompetanse satt i system, og det er politikerne som har bestemt at det skal være slik. Skal noe gjøres, er det pasientene som må ta og vinne denne kampen. Ja NHD jeg stemmer for en folkekampanje for å gi legene mer makt i dette landet. Synes dere leger ikke burde se denne saken som tapt. Legeforeningen burde skape litt mediaoppmerksomhet rundt temaet! Både foretrukket legmiddel, generika og hvilke medisiner som kan refunderes mot hva. Dette er noe LEGER skal bestemme, ikke byrokrater,politikere og farmasøyter. NAV begynner jo å minne om amerikanske helseforsikringer som ikke refunderer noe som helst fordi behandlingen mangler dokumentert effekt ol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vel vel vel Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Så totalt enig. Legene har tapt denne kampen. Jeg regner meg som blant de mest kompetente på affektive lidelser og deres behandling. Jeg overprøves av saksbehandlere i NAV uten psykiatrisk kunnskap. NAV er inkompetanse satt i system, og det er politikerne som har bestemt at det skal være slik. Skal noe gjøres, er det pasientene som må ta og vinne denne kampen. '' NAV er inkompetanse satt i system, og det er politikerne som har bestemt at det skal være slik. '' Jeg er fortsatt ikke enig i den uttalelsen så bastant som du kommer med den. Jeg synes nav er og gjør mye bra. Men akkurat i denne saken kan jeg ikke si meg mer enig med deg. Og det var også veldig mange nav-ansatte som sukket oppgitt når regelen kom: "Herregud, har vi ikke dårlig nok renommé som vi har" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. august 2008 Del Skrevet 25. august 2008 Ja hun kan ikke hjelpe meg mer. Jeg må klage på vedtaket innen 6 uker. Den som kan hjelpe meg er psykiateren som skrev dem ut til meg, så nå blir det å få tak i han da. Men jeg stiller meg spørsmålet om hvor mye penger staten vil spare på dette. Dette gjelder jo ikke bare seroquel, men også andre type medisiner som blir brukt i andre doser til andre diagnoser enn de er tiltenkt i utgangspunktet. Denne loven må da dere psykiatere ha merket NHD? Det må da skape en del problemer, særlig i psykiatrien. Og for pasienter som medisinene fungerer bra på, så er jo risikoen tilbakefall, og det regner jeg med koster staten mer. Tenker da sykehusinnleggelse osv osv. Jeg skal si deg at vi har merket denne loven: Jeg har en pasient som har hatt flere psykotiske depresjoner. Innlagt en rekke ganger. På kanten til suicid flere ganger. Avsvar for små barn. Vurderer uføresøknad. Så får vedkommende en ny medisin. Blir raskt bedre enn noen gang siden sykdomsdebut. Trenger ikke flere innleggelser eller samtaler. Søker seg jobb. ---------- Så kommer avslaget fra en saksbehandler i NAV. Ikke refusjon! Anke behandlet av farmasøyt som aldri har sett en pasient. Nytt avslag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2552932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei-av-tåpelig-tull. Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg skal si deg at vi har merket denne loven: Jeg har en pasient som har hatt flere psykotiske depresjoner. Innlagt en rekke ganger. På kanten til suicid flere ganger. Avsvar for små barn. Vurderer uføresøknad. Så får vedkommende en ny medisin. Blir raskt bedre enn noen gang siden sykdomsdebut. Trenger ikke flere innleggelser eller samtaler. Søker seg jobb. ---------- Så kommer avslaget fra en saksbehandler i NAV. Ikke refusjon! Anke behandlet av farmasøyt som aldri har sett en pasient. Nytt avslag! Norge er den siste Sovjetstaten. Det er om å gjøre å ta fra enkeltmennekset makt over eget liv. Også lege - det er så vrangt som det kan bli, finner ikke ord. Hva skal de med leger, kurere forkjølelse? Nei,legg ned 80 % av alle offentlige stillinger, så kanskje de 20 % som ble igjen, måtte bruke tiden sin på å bidra, i stedet for å plage. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/312947-dem-vet-ikke-hva-dem-driver-med/#findComment-2553108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.