Gå til innhold

Min sønn har angst, tror jeg.

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 13 har tatt buss til skolen nå siden april.Dette har gått helt fint frem til nå.Da han skulle begynne i 9. nå etter ferien har alt låst seg for han. Han sa han ville ikke ta buss fordi han ble så kvalm og fikk vondt i magen. Jeg presset han litt, men da kom han hjem igjen etter å ha gått 50 m mot busstoppet.

I sommer har han forandret seg til å bli innesluttet, men alikevel i godt humør, nærmest litt beskjeden. Han vil bare være på rommet sitt, virker som alt jeg gjør og sier er "dumt", som om han skjemmes av meg. Han jager meg ut når jeg kommer inn til han.Jeg forsøker å prate.

Jeg gir han gode klemmer når han selv tar intiativet, og han vil oftere og oftere sitte på fanget enda så stor han er. I vår syklet vi mye, nå sier han at han orker ikke. Han spiser altfor lite, og har blitt tynnere. Ferien i sommer ble ikke vellykket fordi han ville ingenting, og da måtte jeg og min mann være der med han.

Han knytter ingen venner til seg og er mest her hjemme med oss.Jeg liker ikke at han sitter så mye på rommet sitt, men han vil bare være der.

Nå har jeg kontaktet PPT og klassestyreren hans.Han har vært hjemme fra skolen i 2 dager nå.Dette skjedde ganske akutt på mandag, selv om det har vært lignende egentlig i lang tid.Klassestyreren sier hun skal ringe og prate med han,det er jo fint.PPT sa vi måtte se det an.Der er de bare åpen 3 dager for uken.

Jeg får helt ondt av sønnen min, det er som om hele familien lider sammen her nå. Han er lite villig til å snakke og vil ikke åpne seg for meg.Jeg vet ikke, men tror det trykker mest på bussturene. Forrige uke hadde min mann sin siste ferieuke, og vi kjørte gutten til og fra skolen hver dag.Nå som min mann begynte på jobb igjen skjærte alt seg.

Det kan ikke fortsette slik, angsten kan jo sette seg helt fast i han, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.Bussen har han engstet seg for siden mai, før det gikk det helt fint og han likte faktisk å ta buss til både farmoren og andre.

Han har svak cerebral parece i venstre kroppsside, og føler foten hans er så tynn og stygg.Han har store kviseproblemer i pannen,vi har fått Dalacin mot det.Men de forsvinner ikke.Han begynte tidlig på puberteten,i 11 års alderen.

Han mister mye undervisning på skolen om han blir lenge vekke, men gjør lekser hver dag nå som han er hjemme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313058-min-s%C3%B8nn-har-angst-tror-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt fastlegen og be om henvisning til bup. Be vedkommende prioritere å få henvisningen av gårde. Evt. angstproblematikk er ikke et pedagogisk problem, og ligger således utenfor ppt sitt kompetanseområde.

Du kan også evt. ringe til Bup og be om å få diskutere saken med noen på telefon; det er i allefall noen Bup'er som har en ordning hvor det alltid er en person som har ansvar for å svare på slike henvendelser enten de kommer fra fagfolk eller foreldre.

Blir han mobbet på bussen? Noe som har skjedd ettersom han fikk dette sånn plutselig ?

Nei, han blir ikke mobbet på bussen.Han sier han blir kvalm og får lyst å kaste opp.Men jeg tror ikke det bunner i bilsyke,tror det er underliggende årsaker til dette.

Jeg skal til lege med han i dag,og ikke engang når jeg er med vil han ta buss.Så jeg må ta drosje,og det vil koste 3-400 kroner, for det er lang vei dit.

Kontakt fastlegen og be om henvisning til bup. Be vedkommende prioritere å få henvisningen av gårde. Evt. angstproblematikk er ikke et pedagogisk problem, og ligger således utenfor ppt sitt kompetanseområde.

Du kan også evt. ringe til Bup og be om å få diskutere saken med noen på telefon; det er i allefall noen Bup'er som har en ordning hvor det alltid er en person som har ansvar for å svare på slike henvendelser enten de kommer fra fagfolk eller foreldre.

Ja, i dag skal jeg til lege med han,og da får vi nok henvisning til BUP.Skolen sa på telefon at jeg måtte få tak i legeerklæring så fort som mulig,så skal de ordne med drosje til han.

Uff, dette er trist,aller verst for gutten. Håper det vil gå over.Barn kan være omskiftelige,så det er ikke sikkert angsten har kommet for godt.Jeg håper ikke det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...