Gå til innhold

Asylskuddene og mediadekningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den siktede i skuddene mot asylmottaket, blir nærmest identifisert av media med spesifiseringen av yrke,bosted,alder,jobbfelt og tilogmed sittert i en sak som lett kan finnes hvis man søker den opp. Dette synes jeg er feil, personvernet skal ikke falle bort med en gang en person er mistenkt. En person er ikke skyldig før det motsatte er bevist, i denne saken er det gjort kjent at mannen har slitt med psykoser og bipolar så beregningspørsmålet er jo åpenbart et tema. Av den informasjon som er gjort kjent, har advokaten jobbet som forsvarer for asylsøkere og advokat i menneskerettigheter og da er det jo vannskelig å forstå at han skulle skyte en tilfeldig ung gutt på et asylmottak hvis han var frisk/tilregnelig. Jeg mener overhodet ikke at alle som gjør noe kriminelt skal påberope seg psykiatrisk lidelse som motiv, men når en psykose er årsaken. Da synes jeg samfunnet bærer en stor del av ansvaret ved å ikke ha fanget opp signalene og tatt de nødvendige tiltak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at media har gått alt for langt i å identifisere denne personen.

Generelt synes jeg det er alt for lukreativt å påberope seg en psykisk lidelse for å slippe straff.

Jeg mener at om noen dømmes til psykiatrisk behandling burde domstolen angi både tidsrom og sikringsgrad. Skal dette senere endres bør saken igjen opp for en domstol. Det holder ikke at behandlerne skal være både behandlere, aktorer, advokater og dommere på samme tid. Samfunnets behov for beskyttelse ivaretas for dårlig.

Jeg savner tanken om at er man så psyk at man til og med kan begå drap eller andre alvorlige krimminelle handlinger er man i hvert fall ikke skikket til å gå løs. Psykiske lidelser bør ikke kunne gi noen snarvei til mildere dom, kortere straff eller sikring. Det bør bare tilsi et annet innhold i soningen.

Enkeltindividet har et ansvar for å oppsøke hjelp og behandling. Samfunnet har et ansvar for å gi dette, samt å gripe inn overfor de som ikke oppsøker hjelp, men som åpenbart trenger det. Grensen mellom individets kontra samfunnets ansvar er vanskelig å trekke. Hvordan det forholder seg i denne saken, har jeg ingen formening om.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...