Gå til innhold

NHD:Graviditet og Risperdal.

Anbefalte innlegg

Gjest Monahnia

Jeg tror at jeg kanskje har blitt gravid. Jeg er svært kort kommet ennå. Har ikke tatt graviditetstest fordi jeg av erfraring vet at jeg trenger ca en uke lengre enn bruksanvisningen sier før jeg tester positivt.

Jeg bruker Lamictal 175 mg og 1 mg Risperdal mot bipolar lidelse. lamictal har jeg brukt under svangerskap og amming tidligere, men Risperdal er ny for meg.

Jeg leste om Risperdal i Felleskatalogen og der sto det at det hadde ørt redusert overlevelse blant rotteunger. Fra dette dro jeg slutningen at jeg ikke kan bruke risperdal under svangerskap. Jeg har derfor inntil videre sluttet med risperdal.

Jeg er redd for at dosene jeg har tatt tideligere kan ha skadet forsteret. Hva er din mening om bruk av risperdal under graviditet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313141-nhdgraviditet-og-risperdal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmål om medisiner og svangerskap er vanskelige.

Jeg synes at alle slike avgjørelser skal tas ette grundig drøfting mellom psykiateren og pasientene og dennes partner. NOen ganger bør en ta sjansen på å slutte med medisin i første trimester. Andre gangser er risikoen for mor og barn langt større om en slutter med medisiner. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Risperdal er ikke verre enn noen andre antipsykotika. Det er ingen rapporter om negativ effekt på foster. Jeg mener at du ikke har noen grunn til å være bekymret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...