Gjest Denstoresovemedisinguiden Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Så lenge jeg kan huske har jeg slitt med søvn, helt fra barndommen husker jeg at det å legge seg var et ork.Fra ungdomstiden på videregående forverret det seg og jeg stiftet der mitt første møte med medisiner mot søvn. Innsovningsvansker har vært det størtse problemet, men i perioder er også tidlig oppvåkning og gjentatte opppvåkninger i løpet av natten. Jeg tror jeg ikke trenger å fortelle hvor hemmende og hvor ødelagt man blit av dette på sikt til noen som har hatt akutte eller kronsike søvnvansker. De derimot som alltid sovner som en stein, føler jeg har ingen forståelse for hvor utmattende fysisk og psykisk søvnmangel er i lengden. Basert på mine erfaringer tenkte jeg å skrive litt om forskjellige medisiner brukt for søvn. Jeg tror jeg har prøvd absolutt alt, med unntak av trisykliske antidepressiva og remeron. Så hvis noen har erfaring med sederende TCA eller remeron skriv gjerne om erfaringen. ************************************************************************* Alkohol: Veldig store doser gir tretthet, men dårlig søvn. Små doser har på meg paradoksal effekt og gjør meg snarere våken. ************************************************************************** Alopam/Sobril[oxazepam] BZD: Tar lang tid før de fungerer og personelig blir jeg ikke veldig trett av de. Er søvnforstyrellsen preget av uro/angst kan det abssolutt være et alternativ, men jeg tror diazepam er bedre pga av brattere absorbasjonskurve. ************************************************************************** Apodorm/Mogadon[nitrazepam] BZD: Tar de en halvtime før jeg legger meg, forkorter innsvoningen og opprettholder søvnen. Noe hang-over og ikke like sterk hypnotisk/sedativ effekt som Flunipam. ************************************************************************* Atarax[Hydroxine] AH: Kanskje en svak sedativ effekt, men jeg ser ikke helt potensiale. ************************************************************************** Ativan[lorazepam] BZD: En av alternativene jeg brukt på utenlandsreiser. Fungerer ganske likt som Apodorm, jeg har også hatt en del hang over og dagen derpå sedasjon så ikke noe førstevalg etter min smak. *********************************************************************** Flunipam/Rohypnol [Flunitrazepam] BZD: Den beste tradisjonelle sovemedisinen i mine øyne, virker hurtig, sover godt og det føles som den er ute av systemet når jeg våkner. Sterk beroligende og muskeavslappende i tillegg. *************************************************************************** Tolvon[Miansein]Sederende AD: Veldig , veldig fin medisin. Tar ikke veldig lang fra du tar den til du blir utmattet og trøtt. Søvnen er dyp og du trenger ikke beykmre deg om å våkne for tidlig:) Ulempen er at det tar noen en dager før kroppen har vendt seg til den og hang-over uteblir. Ingen ved behov, medisin. Men fin for slike som meg som har kroniske søvnlidelser. Start med den en helg slik at du kan tillate et par-tre dager med hang-over. *************************************************************************** Vallergan [alimemazin] AH : Hørt mange som har god effekt av denne, men jeg synes ikke den har så god virkning på meg. Tar laang tid før den virker, og jeg føler meg som en zombie dagen derpå, Det kan jo ha med at jeg tar for store doser fordi jeg synes effekten uteblir, men så sitter den i for fult dagen derpå. ************************************************************************** Vival/Stesolid/Valium[diazepam] BZD: Naturlig nok en sedativ effekt, lite hypnotisk etter min mening og man må isåfall opp i større doser enn ved angst. Opp til 10mg. Bra for de med angst/uro som også har søvnproblemer. ************************************************************************ Phenergan[Promethazin] AH: Samme erfariger som Valleran *********************************************************************** Zopiklon/imovane [zopiklon] Z-H En absolutt fin medisin som legen din gjerne skriver ut framfor benzo fordi disse nye sovemedisinene er mer stuerene i mange legers syn. Grei hypnotisk, og svak beroligende effekt. lite hang-over, Synes man må opp i 7,5. 5 mg er ikke nok på meg. MEN, Sannsyneligheten for at du er en av de som opplever verdens verste smak og munntørhet dagen derpå er ikke liten. Jeg kan sammenligne det med å ta tunga på et batteri, eller tygge en paracett. Du kan også glemme å få normale smaksopplevelser når du drikker eller spiser noe på denne middagen. Jeg har hatt noen kjedelige middager der vi har drukket fin rødvin, men i min gane har det bare smakt batteri/medisin. ********************************************************************* Zolpidem/Stillnocht [zolpidem] Z-H Litt svakere synes jeg enn zopiklon og dessuten har jeg mange ganger våknet i løpet av natten på denne medisinen. Fordelen er vel at man unngår smaksforandringer og har overhodet ingen hang-over. ************************************************************************ Xanor[alprazolam] BZD: Langsom effekt og kan sammenlignes med sobril i mine øyne. *********************************************************************** Difenhydramine.AH Mye brukt "over the counter" i nesten alle land unntatt norge. Jeg synes det er meget svak effekt på disse. Kanskje sammenlignet med en reisesyketablett, noe det i utgangspunktet egentlig er. ************************************************************** Melatonin: Hormon I kombinasjon med Tolvon synes jeg melatonin fungerer veldig bra. Får også en følelse av at døgnrytmen rettes opp på denne medisinen. 3-6 mg melatonin + 30-60 mg tolvon fungerer utmerket i 3-4 uker før toleransen bremser opp effekten. ******************************************************************* Dette var mine betraktninger om effekten av ulike medisiner. Jeg tar ikke stilling til hvor vidt man burde bruke de med tanke på avhengighet toleranse osv. Håper det kan være til hjelp for noen søvnløse sjeler og kom gjerne med innspill hvis noen er enig eller uenig:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313218-subjektiv-guide-til-sovemedisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Denstoresovemedisinguiden Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Glemte Nozinan. ********************************************************************** Nozinen[levmoprazin] AP: Typsik antihistamin tretthet,men ikke overlegen tolvon. Stor hang-over og jeg føler meg redusert på alle måter dagen derpå. Annbefales ikke av meg til noen som ikke har behov for AP og sliter med søvn i tillegg. *********************************************************************** 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313218-subjektiv-guide-til-sovemedisiner/#findComment-2555340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Romanov Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei, takk for interessant innlegg! Har selv slitt med søvnen hele livet, og har også brukt det som finnes av sovemidler opp gjennom tidene. Mye av erfaringene vi har gjort er like. Bortsett fra at jeg ikke liker Mogadon/Apodorm i det hele tatt. Syns den fungerer dårlig. Men Tolvon syns jeg fungerte meget bra! Det eneste dumme med den var at etter noen få dager ble jeg immun mot dem, og måtte øke dosen. Jeg startet fornøyd på 10 mg og endte skuffa på 90 mg... Så hadde det ikke vært for det, hadde jeg syntes den var best. Dumt jeg ble immun så raskt. Den beste sovemedisinen på det norske markedet idag vil jeg si er Imovane. (Er jo ikke så mange å velge mellom i Norge). Jeg er gammel nok til å huske da Rohypnol/Flunipam var det vanligste leger skrev ut mot Insomnia. Husker jeg var fornøyd med dem, men jeg følte meg ofte urolig dagen etter. Men Imovane er jeg fornøyd med. Ikke syns jeg de gir noen toleranse heller. Selv om jeg bruker dem regelmessig, er det ikke hver eneste natt jeg tar dem. Jeg har også bodd i utlandet og fått utskrevet sovemidler som ikke er registrert i Norge. Restoril (temazepam) syns jeg var veldig bra. Sovnet raskt og våknet utvilt. Ikke følte jeg at jeg ble så hekta på dem heller, for det gikk greit å slutte med dem også. En annen er Seconal (secobarbital). De tvinger deg i søvn nærmest med én gang, og du våkner utvilt med en følelse av å ha sovet godt. Husker jeg tenkte "dette må jo være for godt til å være sant" om dem... Og når man tenker det, er det som regel for godt til å være sant også... Kan være en skummel medisin. Men Temazepam skulle jeg ønske var registrert i Norge også. Så jeg setter den på 1. plass. Nok en gang, takk for innlegget ditt. Måtte komme med noen egne meninger også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313218-subjektiv-guide-til-sovemedisiner/#findComment-2558214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest denstoresovemedisinguiden Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hei, takk for interessant innlegg! Har selv slitt med søvnen hele livet, og har også brukt det som finnes av sovemidler opp gjennom tidene. Mye av erfaringene vi har gjort er like. Bortsett fra at jeg ikke liker Mogadon/Apodorm i det hele tatt. Syns den fungerer dårlig. Men Tolvon syns jeg fungerte meget bra! Det eneste dumme med den var at etter noen få dager ble jeg immun mot dem, og måtte øke dosen. Jeg startet fornøyd på 10 mg og endte skuffa på 90 mg... Så hadde det ikke vært for det, hadde jeg syntes den var best. Dumt jeg ble immun så raskt. Den beste sovemedisinen på det norske markedet idag vil jeg si er Imovane. (Er jo ikke så mange å velge mellom i Norge). Jeg er gammel nok til å huske da Rohypnol/Flunipam var det vanligste leger skrev ut mot Insomnia. Husker jeg var fornøyd med dem, men jeg følte meg ofte urolig dagen etter. Men Imovane er jeg fornøyd med. Ikke syns jeg de gir noen toleranse heller. Selv om jeg bruker dem regelmessig, er det ikke hver eneste natt jeg tar dem. Jeg har også bodd i utlandet og fått utskrevet sovemidler som ikke er registrert i Norge. Restoril (temazepam) syns jeg var veldig bra. Sovnet raskt og våknet utvilt. Ikke følte jeg at jeg ble så hekta på dem heller, for det gikk greit å slutte med dem også. En annen er Seconal (secobarbital). De tvinger deg i søvn nærmest med én gang, og du våkner utvilt med en følelse av å ha sovet godt. Husker jeg tenkte "dette må jo være for godt til å være sant" om dem... Og når man tenker det, er det som regel for godt til å være sant også... Kan være en skummel medisin. Men Temazepam skulle jeg ønske var registrert i Norge også. Så jeg setter den på 1. plass. Nok en gang, takk for innlegget ditt. Måtte komme med noen egne meninger også Romanov, interessant å høre andres meninger om sovemedisiner også. Jeg er enig i at apodorm er et dårlig alternativ sammenlignet med flunipam og imovane. Jeg synes også det er interessant å høre om noens erfaringer med seconal. Har alltid hatt tro på barbiturater, men de var avregistert lenge før min tid med sovemedisner , Det er må jo være en grunn til at disse brukes i anestesien.Jeg ser helt klart problemet med toksisitet, men hvis suiciditet er totalt utelukket og pasienten er grundig informert om viktigheten av riktig dosering synes jeg det virker uproblematisk. Men jeg er av den oppfatning av at mennesker med søvnproblemer ikke blir tatt alvorlig. Hensynet til misbruk går forran hensynet til de som lider av søvnforstyrrelser. Tolvon er kjempefint så lenge de virker, det har du helt rett i, men toleransen kommer alt for fort. Bra Imovane fungerer for deg, jeg får så ekstrem tørr munn og vond bismak at jeg orker ikke bruke dem. Men for de som slipper denne bivirkningen(tror det er hevdet den er genetisk betinget) er Imovane en kjempemedisin. De gangene jeg har brukt den, har jeg brukt den mange måneder i strekk uten noen toleranse, men ga opp da jeg skjønte at bivirkningene ikke kom til å gi seg. Jeg ser ikke helt problemet med avhengighet når man lider av kronisk insomni, søvnløsheten er jo der uansett så man får jo ikke et nytt problem ved å slutte. Jeg er avhengig av blodtrykksmedisin og har ingen problemer med å ta den hver dag resten av livet. Men når det kommer til sovemedisner er det med en gang problematisk for legene. Dette til tross for at mange studier har konkludert med at pasienter kan bruke medisinene i år etter år uten toleranseutvikling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313218-subjektiv-guide-til-sovemedisiner/#findComment-2558516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Romanov Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Romanov, interessant å høre andres meninger om sovemedisiner også. Jeg er enig i at apodorm er et dårlig alternativ sammenlignet med flunipam og imovane. Jeg synes også det er interessant å høre om noens erfaringer med seconal. Har alltid hatt tro på barbiturater, men de var avregistert lenge før min tid med sovemedisner , Det er må jo være en grunn til at disse brukes i anestesien.Jeg ser helt klart problemet med toksisitet, men hvis suiciditet er totalt utelukket og pasienten er grundig informert om viktigheten av riktig dosering synes jeg det virker uproblematisk. Men jeg er av den oppfatning av at mennesker med søvnproblemer ikke blir tatt alvorlig. Hensynet til misbruk går forran hensynet til de som lider av søvnforstyrrelser. Tolvon er kjempefint så lenge de virker, det har du helt rett i, men toleransen kommer alt for fort. Bra Imovane fungerer for deg, jeg får så ekstrem tørr munn og vond bismak at jeg orker ikke bruke dem. Men for de som slipper denne bivirkningen(tror det er hevdet den er genetisk betinget) er Imovane en kjempemedisin. De gangene jeg har brukt den, har jeg brukt den mange måneder i strekk uten noen toleranse, men ga opp da jeg skjønte at bivirkningene ikke kom til å gi seg. Jeg ser ikke helt problemet med avhengighet når man lider av kronisk insomni, søvnløsheten er jo der uansett så man får jo ikke et nytt problem ved å slutte. Jeg er avhengig av blodtrykksmedisin og har ingen problemer med å ta den hver dag resten av livet. Men når det kommer til sovemedisner er det med en gang problematisk for legene. Dette til tross for at mange studier har konkludert med at pasienter kan bruke medisinene i år etter år uten toleranseutvikling. Er enig med deg i det. Og et tips jeg har mot bismak av Imovane, er å starte dagen med appelsinjuice. Det tar knekken på bismaken hos meg hvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313218-subjektiv-guide-til-sovemedisiner/#findComment-2560967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.