joop66 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg har en såkalt Generalisert angstlidelse med periodevis depresjon. Jeg har veldig mye indre uro og bekymringer, noe som spiser meg opp innvendig og det går igjen utover det fysiske også i form av smerter i kroppen. (har fått diagnose fibromyalgi) Jeg tar en medisin som heter Venlafaxin 150 mg 1 x daglig. Jeg vet ikke om denne medisinen hjelper så veldig mot mine plager. Jeg har lest på felleskatalogen at denne medisinen er mot sosial angst. Medisinen er skrevet ut til meg av almennlege. Vet du, NHD om dette kan være riktig medisin for meg, eller er det noe annet som kan være bedre for Generalisert angstlidelse? Min fastlege har lite kunnskap om psykiatri. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efexorus Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 NHD kan sikkert gi deg et svar. Men jeg vet venlafaxin er vist effektivt ved GAD. Det er faktisk en av indikasjonene som man før redundert på blåresept av denne medisinen. Orginal versjonen heter efexor og mange leger mener den generiske kopien, venlafaxin ikke er like god. Det er en depot medisin og det er viktig med sammensetningen av hjelpestoffer så likevel om den er generisk lik er det ikke sikker den er like god. Be legen skrive "orginal preparat" på resepten neste gang. Det er mulig mange generika er like bra, men ved efexor/venlafaxin er det store indiviuelle forskjeller. Venlafaxin/Effexor er et SNRI og virker både på signalstoffene serotonin og noradrenalin til motsettning fra SSRI(cipralex,zoloft etc. Vi vet at noradrenalin også spiller en rolle ved psykiske lidelser og mange mener derfor at de nye medisinene/SNRI som efexor og cymbalta er bedre på noen lidelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joop66 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 NHD kan sikkert gi deg et svar. Men jeg vet venlafaxin er vist effektivt ved GAD. Det er faktisk en av indikasjonene som man før redundert på blåresept av denne medisinen. Orginal versjonen heter efexor og mange leger mener den generiske kopien, venlafaxin ikke er like god. Det er en depot medisin og det er viktig med sammensetningen av hjelpestoffer så likevel om den er generisk lik er det ikke sikker den er like god. Be legen skrive "orginal preparat" på resepten neste gang. Det er mulig mange generika er like bra, men ved efexor/venlafaxin er det store indiviuelle forskjeller. Venlafaxin/Effexor er et SNRI og virker både på signalstoffene serotonin og noradrenalin til motsettning fra SSRI(cipralex,zoloft etc. Vi vet at noradrenalin også spiller en rolle ved psykiske lidelser og mange mener derfor at de nye medisinene/SNRI som efexor og cymbalta er bedre på noen lidelser. Vel, legen skriver jo ut Efexor men på apoteket så får jeg venlafaxin. De sier at jeg må velge venlafaxin hvis jeg skal ha det på blå resept siden den er billigere enn Efexor. Hvis jeg skal ha efexor så dekker ikke blåresepten den??? og når de samtidig sier at det er akkurat samme medisin så stoler en jo på det. Hva med medisinen som heter Buspar, noen som har kjennskap til den? Lurer på om jeg skal be legen om å få prøve den heller, jeg skal til min fastlege i morgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efexorus Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Vel, legen skriver jo ut Efexor men på apoteket så får jeg venlafaxin. De sier at jeg må velge venlafaxin hvis jeg skal ha det på blå resept siden den er billigere enn Efexor. Hvis jeg skal ha efexor så dekker ikke blåresepten den??? og når de samtidig sier at det er akkurat samme medisin så stoler en jo på det. Hva med medisinen som heter Buspar, noen som har kjennskap til den? Lurer på om jeg skal be legen om å få prøve den heller, jeg skal til min fastlege i morgen. Kjenner ikke til buspar, det er riktig at du må betale mellomlegget hvis legen ikke har skrevet "orginal preparat" eller "ikke generika" på resepten. Apotekerne hevder at det er lik effekt, men de har jo aldri sett en pasient. Og legene er uenig i påstanden om at det ikke er noen forskjell på generiske preparater. Mener faktisk å huske NHD også var irritert over dette en gang. Min lege skriver alltid "orginal preparat" på min efexor resept fordi han har hatt pasienter som har hatt god effekt av efexor og så har pluteselig effekten tapt seg og han har fått rede på at pasienten har fått venlafaxin istedet for efexor på apoteket. En annen ting som har vært diskutert her på DOL er "foretrukket legemiddel" feks cymbalta som også er et snri er trukket fra blåresept fordi farmasøytene hevder det har lik effekt som efexor, men er billigere, Bivirkninge derimot er forskjellige, feks gir efexor noe blodtrykksstigning noe som er ugunstig for hjertepasienter. Cymbalta gir ikke denne bivirkningen, men er desverre ikke på blåresept lenger. Stol på legene og ikke farmasøytene, det sier seg selv at klinisk erfaring er nødvending . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Dette er helt klart en av de beste medisinene mot GAD, depresjon og smertelidelse (fibromyalgi). Ved for dårlig effekt, kan dosen økes helt opp til 375 mg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Vel, legen skriver jo ut Efexor men på apoteket så får jeg venlafaxin. De sier at jeg må velge venlafaxin hvis jeg skal ha det på blå resept siden den er billigere enn Efexor. Hvis jeg skal ha efexor så dekker ikke blåresepten den??? og når de samtidig sier at det er akkurat samme medisin så stoler en jo på det. Hva med medisinen som heter Buspar, noen som har kjennskap til den? Lurer på om jeg skal be legen om å få prøve den heller, jeg skal til min fastlege i morgen. Be legen skrive "Ikke generisk substitusjon" på resepten. Da får du orginalen, Efexor depot, på blå resept. Buspar er et klart dårligere alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joop66 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Dette er helt klart en av de beste medisinene mot GAD, depresjon og smertelidelse (fibromyalgi). Ved for dårlig effekt, kan dosen økes helt opp til 375 mg. Hva mener du er forskjell på efexor og venlafaxin? Bør jeg kreve å få efexor? Jeg har nettopp skiftet fastlege og skal til han for første gang i morgen. Vil nevne at jeg har høyt blodtrykk og går nå på blodtrykkmedisinen Atenolol. Jeg har søkt litt på internett og lest videre i felleskatalogen om Buspiron, slik det står så virker det for meg at denne må passe meg. Hva mener du om denne? Må jo nevne at jeg bruker xanor og den er visst ikke forenelig med Buspiron. Men kanskje med Buspiron så kunne jeg klare meg uten xanor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joop66 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Be legen skrive "Ikke generisk substitusjon" på resepten. Da får du orginalen, Efexor depot, på blå resept. Buspar er et klart dårligere alternativ. Hvorfor er Buspar et dårligere alternativ? Jeg er bare så utrolig sliten av å gå rundt og ha det vondt både psykisk og fysisk. Og hvorfor er Efexor bedre enn Venlafaxin? Må si at jeg blir litt irritert hvis det viser seg at Efexor ville virket bedre på meg og her har jeg gått på Venlafaxin i snart et år og jeg føler meg ikke bra i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Hvorfor er Buspar et dårligere alternativ? Jeg er bare så utrolig sliten av å gå rundt og ha det vondt både psykisk og fysisk. Og hvorfor er Efexor bedre enn Venlafaxin? Må si at jeg blir litt irritert hvis det viser seg at Efexor ville virket bedre på meg og her har jeg gått på Venlafaxin i snart et år og jeg føler meg ikke bra i det hele tatt. Ang buspar. min psykiater sa til meg at buspar er ett preparat som har overlevd pga det er det eneste middelet i sitt slag. (det er hverken benzo, antidepressiava eller antipsykotika.). Han sa at han nesten aldri hadde hatt pasienter som hadde nytte av buspar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joop66 Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 Ang buspar. min psykiater sa til meg at buspar er ett preparat som har overlevd pga det er det eneste middelet i sitt slag. (det er hverken benzo, antidepressiava eller antipsykotika.). Han sa at han nesten aldri hadde hatt pasienter som hadde nytte av buspar. Jeg er så anspent og forknytt i kroppen. Sliter med indre uro og nervøsitet. Jeg blir gal snart. Har små barn å ta meg av og kan ikke ha det slik lenger føler jeg. Så hva er best for meg? Efexor sammen med xanor, eller Buspar? Dere vet selv at legene vegrer seg veldig mot xanor. Her er sitat fra felleskatalogen ang. Buspar: "Indikasjoner: Behandling av sterk generell angst av neurotisk type, kjennetegnet ved anspenthet, autonom overaktivitet, angstpreget forventning, hjerteklapp, skjelvinger og ev. depresjon." Hvis den holder det den lover, så må jo dette være en bra medisin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2555550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
venninde Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Hei ) Jeg var hadde selv en periode for noen år tilbake hvor jeg var sterkt plaget av indre uro og angst. Da oppdaget jeg at det å løpe en tur så jeg ble svett, anpusen og litt sliten ga umiddelbar lindring for uroen. Jeg var i veldig dårlig form så det var ikke så langt jeg løp, men i lange perioder løp jeg faktisk hver dag for å få fred i sjela og i kroppen. Prøv det dersom det er fysisk mulig for deg. Ellers hadde jeg nytte av kognitiv terapi i tillegg til medisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2556126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest benzor Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg er så anspent og forknytt i kroppen. Sliter med indre uro og nervøsitet. Jeg blir gal snart. Har små barn å ta meg av og kan ikke ha det slik lenger føler jeg. Så hva er best for meg? Efexor sammen med xanor, eller Buspar? Dere vet selv at legene vegrer seg veldig mot xanor. Her er sitat fra felleskatalogen ang. Buspar: "Indikasjoner: Behandling av sterk generell angst av neurotisk type, kjennetegnet ved anspenthet, autonom overaktivitet, angstpreget forventning, hjerteklapp, skjelvinger og ev. depresjon." Hvis den holder det den lover, så må jo dette være en bra medisin? xanor er klart bedre alternativ enn buspar. Virker ikke xanor på deg, så vil det forundre meg om du fikk noen virkning på buspar.(vet flere som har forsøkt buspar, og den er svak) og havnet opp med ett benzo istendet hvis nsri eller ssri ikke greier seg alene. Vet ikke hvor mye xanor du bruker, men det er en av de mest virkningsfulle benzoene. Kanskje du bør øke dosen litt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2557255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
joop66 Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 xanor er klart bedre alternativ enn buspar. Virker ikke xanor på deg, så vil det forundre meg om du fikk noen virkning på buspar.(vet flere som har forsøkt buspar, og den er svak) og havnet opp med ett benzo istendet hvis nsri eller ssri ikke greier seg alene. Vet ikke hvor mye xanor du bruker, men det er en av de mest virkningsfulle benzoene. Kanskje du bør øke dosen litt? Joda, Xanor virker fint på meg. Bruker 1 mg. inntill 3 x daglig. Har brukt xanor av og på i 10 år. Poenget mitt var om det fantes alternativer slik at jeg slipper xanor, noe som vi alle vet er veldig vanedannende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2557273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest benzor Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Joda, Xanor virker fint på meg. Bruker 1 mg. inntill 3 x daglig. Har brukt xanor av og på i 10 år. Poenget mitt var om det fantes alternativer slik at jeg slipper xanor, noe som vi alle vet er veldig vanedannende. Du skriver at du har gått av og på xanor i løpet av en ti års periode, - det betyr vel at du også har greid å seponere. Da er det jo ikke så farlig å ta dem. Alle benzo er vanedannende, men noen kan gå av og på lettere enn andre. Jeg for min del tør ikke forsøke å slutte med benzo, og ser heller ingen grunn til det. hvordan har det vært for deg å slutte på xanor`? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313223-generalisert-angstlidelse-riktig-medisin/#findComment-2557872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.