Gå til innhold

Bipolar lidelse/unipolar?

Anbefalte innlegg

Gjest jente 19a

Hei! Har sendt inn spørsmål to ganger tidligere. Kan fortelle om noen symtomer som jeg syntes passer til bipolar lidelse(faren min har også det). Da jeg var hos psykologen som jeg gikk hos i 3 uker, fortale hun at jeg hadde en episodisk moderat depresjon. Syntes at jeg føler meg trist nesten hele tiden, men viser det ikke for andre. Helt siden jeg var 8-9 år har jeg sovet dårlig om nettene. Flere ganger har jeg hatt selvmordstanker. I år ca 7 ganger som kan vare i 3-4 uker til flere måneder. Har blitt mobbet en del på skolen. Ofte tar det 5 timer før jeg sover, eller så får jeg ikke sove i det hele tatt og kan gå mange dager uten til jeg får sove. Tvangstanker: Har plagsomme tvangstanker som at jeg må tenke igjennom ting som jeg har gjort feil, eller gå igjennom samtaler som har skjedd den dagen, eller flere dager/år tidligere. hallusinasjoner? Ting kan flytte på seg, det kan se ut som en person nermer seg mens jeg sitter stille/leser eller andre ting, da blir jeg ofte svimmel og må gå rundt i rommet for å få tankene vekk. Noen ganger tror jeg også at det er noen som spionerer på meg gjennom kjøkkenvinduet. Har også en annen gang opplevd ta jeg så inn i et mørk rom at det var som om noen tok kvelertak på meg, men det ble fort borte. Hypomani/mani: snakker fort av og til og kan snakker ganske mye, kan bli ganske irritert når andre forstyrrer meg mens vi jobber med oppgave i klasserommet. Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313256-bipolar-lidelseunipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Med en slik sykehistorie og en far med bipolar, skal en være oppmerksom på at du kan ha en bipolar lidelse. Jeg synes dine tanker rundt dette høres fornuftige ut.

Jeg kan ikke si om det er det ene eller andre, men jeg synes du fortjener å bli henvist til en psykiater som kan hjelpe deg med diagnostikken. Ta dette opp med fastlegen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...