Gå til innhold

Når 2-åringer blir satt på psykofarmaka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne uken viste NRK en amerikansk dokumentar om barn ned til 2-årsalder som fikk psykiatriske diagnoser og ble satt på psykofarmaka.

Så dere den?

Er det virkelig mulig å sette diagnoser som bipolar på små barn? Og, er det riktig? Kan det da ikke få være greit å svinge litt fra å være glad til å bli mere nedstemt slik barn jo ofte er?

Kan det ikke være greit at unger har raserianfall eller blir utrøstelige uten at dette patologiseres?

Er det riktig å sykeliggjøre barn som lar fantasien spille fritt, og ikke stemple dem som grandiose av den grunn?

Ja, jeg sitter igjen med mange spørsmål etter denne dokumentaren.

Det var SÅ skremmende å se hvordan små barn ble fôret på allskens medisiner. De fikk masse bivirkninger, og kunne gå på opptil 8 ulike medikamenter på én gang. Noen av barna fikk betydelige og irreversible tics som følge av medisineringen.

Det kan synes som om enkelte psykiatriske diagnoser kommer som "motebølger", og at barn som skiller seg litt fra normen kan bli "ofre" for disse.

Er det flere enn meg som blir rystet av dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest D*lilith
Skrevet

Det er sykt!

Så små barn skulle adri fått sånne diagnoser.

Skrevet

Jeg så deler av det samme programmet.

Det jeg skjønte aller minst var hvordan foreldrene kunne gå med på dette.

Grøss.

Mon tro hvordan dette kommer til å se ut etter hvert som disse barna blir gamle nok til å saksøke leger og legemiddelindustrien...

mvh

Gjest xbellax
Skrevet

Uff, jeg gikk glipp av den, kunne virkelig tenke meg å se den. Det du skriver er helt rystende.

Skrevet

Ja, jeg så dokumentaren. Og jeg ble rystet, kvalm og skjelven.

USA har alltid vært USA. Men det som skremmer meg enda mer enn denne dokumentaren, er hvordan vi tar etter deres "sannheter". Eller rettere sagt våre psykiatere og leger. Alle medisinene og sykdomsbetegnelsene var jo godt kjent fra dette forumet. Så det er nok ikke så lenge før vi tar med oss resten av pakka, heller. Og lar ekspertisen behandle våre barn på denne måten. Det er skremmende å tenke på.

Gjest jeglarmegikkepressemer
Skrevet

Sånn er samfunnet blitt. Vi presser mennesker inn i former. De som ikke passer i formene blir sykeliggjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...