Gå til innhold

Depresjon og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Irmelin07

Jeg har to barn på 12 og 8 år. Etter å ha fått sistemann hadde jeg såkalte barseltårer i ca. 1 måned etter fødselen. De første 2 ukene var værst. Jeg gråt og gråt... Da minsten var ca. 4 år gikk jeg inn i en dyp depresjon antagelig pga. mye jobbing, press på jobben og generellt mye stress. Hadde aldri hatt det slik før. Fikk panikkanfall og ble livredd da jeg ikke skjønte hva som skjedde. Var sykemeldt i nesten ett år og gikk på cipramil. Jeg har jobbet meg gjennom det selv og føler at jeg mestrer disse tankene nå, men har hatt perioder med nedstemthet og litt lettere depresjoner etter det. Går nå på cipralex og har gjort det i ett år, tør ikke slutte. Etter dette tenker jeg at jeg aldri i livet tør å få et barn til. Er redd for at jeg er ekstra utsatt for fødselsdepresjon nå, og det tror jeg ikke jeg kan takle. Syntes det er så skummelt! Problemet er at min mann skulle "hoppe av i svingen", men rakk det ikke så nå er jeg redd for at jeg kan være gravid. (Måtte ta et opphold på p-pillene.) Det er eggløsningstid så jeg er redd det kan ha skjedd.......Våknet av et panikkanfall i natt, noe jeg ikke har hatt på sikkert to år. Jeg elsker barn og det er ikke slik at jeg ikke vil ha fler. Jeg ville gjerne hatt fler om jeg visste at jeg ikke ville gå inn i en ny depresjon. (Det skremte meg så veldig..) Jeg er 36 så tiden begynner å renne ut også..... Har hørt skrekkhistorier om kvinner med fødselsdepresjon/fødselspsykose som har gjort tragiske ting og ikke klart å ta seg av barna sine. Med tanke på min tidligere depresjon, burde jeg la være å få flere barn? Er sjansene for fødselspsykose ol. mye større for meg? Kan jeg regne med noe oppfølging av f.eks psykiater under/rett etter fødsel? Jeg er LIVREDD for å bli så deprimert igjen, det vil jeg bare ikke klare....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313389-depresjon-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest plingpling

Skrekkehistorier finnes det mange av. Jeg synes heller du skal gjøre deg opp tanker kun om hvordan du har taklet dette selv og handle ut i fra det.

Du vet ikke om du er gravid, så hvorfor ødsle så mye av din tid og bekymre deg for noe du ikke aner om er tilfelle? Ta runden HVIS du er gravid.

Det virker jo som om du selv er ganske klar på at du ikke makter en graviditet til hvis den etterfølges av en depresjon. Dette kan jo ingen gi deg svar på om vil skje, men du burde vel kanskje ha i bakhodet at du allerede har 2 barn som trenger en oppegående mamma. Det betyr at det ville ramme mange hvis du faller, hvis, hvis, hvis :)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er helt korrekt at risikoen for ny, alvorlige og langvarige depresjoner er meget store. Det er derfor fornuftige tanker du har om ikke å blli gravid igjen.

1. Ta gravitest.

2. Om du er gravid, må du og mannen din drøfte hav dere skal gjøre med det.

3. Om du tross alt velger å gjennomføre et svangerskap, vil du få oppfølging av psykiater (det gjør vi i hvert fall i vårt distrikt).

Gjest ta en ting om gangen

Jeg har erfaring med psykisk lidelse fra før jeg ble gravid. Jeg ble gravid og svangerskapet gikk greit. Jeg begynte å få en del symptomer etter at barnet ble født, men det gikk bra fordi jeg fikk hjelp! Jeg fikk samtaler hos psykiater og medisiner og fikk bra oppfølging fra helsestasjon. Det må sies at jeg har fått utrolig mye hjelp og støtte fra familien min og mannen min også.

Hvis du er gravid og dere velger å beholde barnet så start tidlig med å få hjelp.. Skriv på helsekortet at du er redd for å bli psykisk syk. Ta i mot all hjelp dere kan få.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...