Gå til innhold

Hvorfor brukes ikke melatonin mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt med søvn i mange år og brukt samtlige sovemedisiner, noen med god effekt andre med dårlig. Melatonin har jeg brukt med god effekt, hvis søvnproblemene ikke skyldes stress/uro har melatonin god effekt.Men mange leger er av den oppfatning av at det ikke er dokumentert god nok effekt? Hvorfor? Jo fordi melatonin aldri har vært patentsikret og derfor har ingen av de store legemiddelfirmaene spyttet i sine millioner i studier som kan bevise effekt. Jeg bestiller all min melatonin fra utlandet, men det hadde vært veldig greit å få det på vanlig resept. Nå har jo circadin blitt registert men det er et 2 mg depot preparat. Jeg foretrekker 3-5 mg i vanlig form.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg får Melatonin 3 MG kapsler på Apoteket, med resept sjølsagt.

Skrevet

Jeg fikk circadin 2 mg depotabletter hos legen min.

Hva mener du med "blitt registert men det er et 2 mg depot preparat"??

Skrevet

Jeg fikk circadin 2 mg depotabletter hos legen min.

Hva mener du med "blitt registert men det er et 2 mg depot preparat"??

Geir: Med det mener jeg at det kun er 2 mg depot preparatet som er registrert. Depot virker jo som kjent langsomt og 2 mg på et depot preparat er ganske lite.Desuten fås circadin kun i pakninger på 21 stykker. De andre melatonin preparatene må fås på registreringsfritak. Jeg synes det hadde vært fint om man kunne få melatonin i forskjellige varianter, doser og pakningstørelser på vanlig resept. Det burde også gå under blå-resept ordningen da mange sliter med kronisk insomni. Legene burde også snart lære seg hva melatonin er, jeg måtte selv opplyse min lege om melatonin første gangen jeg brukte det. Han hadde ikke hørt om det!

Skrevet

Eg får Melatonin 3 MG kapsler på Apoteket, med resept sjølsagt.

Geir: Med det mener jeg at det kun er 2 mg depot preparatet som er registrert. Depot virker jo som kjent langsomt og 2 mg på et depot preparat er ganske lite.Desuten fås circadin kun i pakninger på 21 stykker. De andre melatonin preparatene må fås på registreringsfritak. Jeg synes det hadde vært fint om man kunne få melatonin i forskjellige varianter, doser og pakningstørelser på vanlig resept. Det burde også gå under blå-resept ordningen da mange sliter med kronisk insomni. Legene burde også snart lære seg hva melatonin er, jeg måtte selv opplyse min lege om melatonin første gangen jeg brukte det. Han hadde ikke hørt om det!

– fra melaa, sendt feil....

:o)

Skrevet

Jeg har ikke så god peiling på denne type medisin, det var legen min som anbefalte meg å prøve den. Fikk ikke helt med meg hvordan den skulle virke, annet enn at den skulle hjelpe meg å sove bedre på natta, og være mer våken på dagen. At den skulle hjelpe meg "å stille klokka".

Men jeg er jo så usigelig trøtt på dagen! Er det tablettene som gjør dette? Begynte på onsdag, og tar bare èn om dagen(kvelden, selvsagt).

Skrevet

– fra melaa, sendt feil....

:o)

''Jeg synes det hadde vært fint om man kunne få melatonin i forskjellige varianter, doser og pakningstørelser på vanlig resept.''

Enig.

''Det burde også gå under blå-resept ordningen da mange sliter med kronisk insomni.''

Det er eg enig med deg i, eg har slitt med søvnproblemer i over 20 år og brukt Melatonin i ca. 1,5 år no (daglig).

''Legene burde også snart lære seg hva melatonin er, jeg måtte selv opplyse min lege om melatonin første gangen jeg brukte det. Han hadde ikke hørt om det!''

Enig igjen, det ser ut til å være en kombinasjon av uvitenhet og motvilje (av en eller annen merkelig grunn).

Ps! Min lege bruker Melatonin sjøl, men tar pulveret ut av kapselen og bruker ca. halvparten om gangen.

sort som natta
Skrevet

støtter det du sier her!

willemo1365380562
Skrevet

Kan Melatonin brukes sammen med Imovane?

Jeg bruker nå Imovane og Truxal, men kunne godt tenke meg å prøve alternativer.

Skrevet

Jeg synes det hadde vært fint om man kunne få melatonin i forskjellige varianter, doser og pakningstørelser på vanlig resept.

Enig.

Det burde også gå under blå-resept ordningen da mange sliter med kronisk insomni.

Det er eg enig med deg i, eg har slitt med søvnproblemer i over 20 år og brukt Melatonin i ca. 1,5 år no (daglig).

Legene burde også snart lære seg hva melatonin er, jeg måtte selv opplyse min lege om melatonin første gangen jeg brukte det. Han hadde ikke hørt om det!

Enig igjen, det ser ut til å være en kombinasjon av uvitenhet og motvilje (av en eller annen merkelig grunn).

Ps! Min lege bruker Melatonin sjøl, men tar pulveret ut av kapselen og bruker ca. halvparten om gangen.

– fra Geir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...