Gå til innhold

Arbeidgiver og psykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at jeg får en jobb og ikke opplyser arbeidsgiver om at jeg har en bipolar lidelse. Etter et halvt år faller jeg fullstendig sammen slik at jeg ikke kan jobbe. Ville ikke en arbeidsgiver da bli sint og spørre med om hvorfor jeg ikke opplyste om dette på forhånd?

Spørsmålet mitt er om man ikke burde fortelle dette allerede på intervjuet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren ved å være åpen er at andre har fordommer mot psykiske lidelser og mennesker som har dårlig helse. Min erfaring er at det er vanskelig å få jobb hvis man er åpen. Men på den andre siden hvis du føler at det er nødvendig med hensyn til tiltrettelegging for din egen del, burde du opplyse om det.

Skrevet

Faren ved å være åpen er at andre har fordommer mot psykiske lidelser og mennesker som har dårlig helse. Min erfaring er at det er vanskelig å få jobb hvis man er åpen. Men på den andre siden hvis du føler at det er nødvendig med hensyn til tiltrettelegging for din egen del, burde du opplyse om det.

Hold det for deg selv med mindre det er absolutt nødvendig å si noe. Mennsker har desverre en forakt for svakhet. Eller noe som de oppfatter som svakhet, selv om det ikke trenger å være det.

Skrevet

Svaret mitt under skulle til deg, ikke til tjohei. Gikk litt fort for seg. :-)

Gjest imzedimze
Skrevet

nei, alle kan bli syk et halvt år etter de begynner i en jobb?

jeg ville ventet med å få jobb til jeg var frisk og stabil jeg da, slik at jeg ikke ville falt sammen etter et halvår.

man får jo rehabpenger etc.

Skrevet

Hvis du ikke har fullstendig CV å vise til som følge av sykdom så tror jeg det er lurt å forklare grunnen. Jeg tror mye av grunnen til at de frykter folk med psykiske lidelser er at de tenker at det er en enkel måte å lure seg unna på. Men dét vil nettopp være hva de tror om du ikke kan forklare hvorfor du har vært utenfor arbeidsmarkedet. Eller vært i deltidsjobb.

Gjest imzedimze
Skrevet

om du sier til arbeidsgiver at du har bipolar lidelse må du håpe at han/hun ikke har sett serien Six Feet Under. Der blir vi fremstilt som helt gale mennesker uten kontroll over oss selv, som bygger bombe for å drepe familien vår og som blir forelska i familiemedlemmer og forfølger dem og kjæresten deres.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...