Gå til innhold

Tips for å takle tankekjør

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har ett voldsomt tankekjør i dag. Det er spesielt en episode som kverner om og om igjen. Jeg har gjort noe jeg angrer på. Samtidig forsterker dette andre tanker jeg har vanligvis, og jeg føler jeg ikke klarer og kontrollere det.

Vanligvis takler jeg dette med å lese, være aktiv o.l. Nå er ikke det nok.

Har tatt en stesolid, men er fremdeles ekkel i kroppen og hjernen jobber på høygir.

Noen som har noen mestringstips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil også ha tips!

For meg hjelper det vanligvis å se på TV, høre på musikk, gå tur eller resonnere med hjernen min litt.

Men i dag fungerer ingenting :(

Skrevet

Jeg vil også ha tips!

For meg hjelper det vanligvis å se på TV, høre på musikk, gå tur eller resonnere med hjernen min litt.

Men i dag fungerer ingenting :(

Slike ting pleier og hjelpe hos meg også, men ikke i dag. Stesoliden tok den verste eggen, men langt i fra nok.

Jeg er til og med begynt å spise alt mulig, for å få tankene bort, det er heller ikke likt meg.

Blæh! Håper det løsner snart for deg!

Skrevet

Prøv å akseptere at det er som det er. Det går over:-)

Skrevet

Jeg tror ikke det er et godt tips for alle. Nå kjenner jeg ikke Shira, men for meg kan det være direkte destruktivt. Hvis jeg lar slikt tankekjør spinne og gå, så ender det svært ille.

Skrevet

Ja, men jeg har store problem med å akseptere det. Er andre dagen nå, så det er jo ikke så lenge.

Får prøve og komme meg på en rask gåtur i morgen, hvis kroppen er med på den. Musikk i ørene og rask gange pleier og hjelpe.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220298907' post='3947409]

Ja, men jeg har store problem med å akseptere det. Er andre dagen nå, så det er jo ikke så lenge.

Får prøve og komme meg på en rask gåtur i morgen, hvis kroppen er med på den. Musikk i ørene og rask gange pleier og hjelpe.

Prøver du å skrive om det som har skjedd? Beskrive hendelsen i detalj og hva det er du reagerer på?

Skrevet

Jeg tror ikke det er et godt tips for alle. Nå kjenner jeg ikke Shira, men for meg kan det være direkte destruktivt. Hvis jeg lar slikt tankekjør spinne og gå, så ender det svært ille.

Jeg kan ikke la det spinne. Jeg må få det under kontroll på en eller annen måte, ellers kan det få endel konsekvenser.

Nå kan det hende at du har det enda mer enn meg. Det er nok individuelt dette som alt annet. Blæh.

Jeg har muligheten for å være alene da og gjøre mer som jeg vil, det har vel ikke du nå?

Skrevet

Prøver du å skrive om det som har skjedd? Beskrive hendelsen i detalj og hva det er du reagerer på?

Jeg prøver, men trekker meg etter en liten stund. Vil ikke sette ord på det, sikkert fordi jeg skammer meg.

Skrevet

Tankekjør kan nok innebære noe ulike ting for ulike personer. Det jeg forsøker å beskrive er det å innta en slags nøytral holdning til spinnet, akseptere at det er slitsomt å ha det slik uten å gjøre så mye mer, og så fortsette med de aktivitetene man vanligvis gjør.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220299102' post='3947413]

Jeg prøver, men trekker meg etter en liten stund. Vil ikke sette ord på det, sikkert fordi jeg skammer meg.

Det er nettopp den skamfølelsen jeg mener du kan ha nytte av å se i "kvitauget". Jeg aner ikke hva det er du har gjort og som du angrer på, men det er like greit å innse hva du har gjort og hvorfor det er så flaut, og så fortsette med hverdagslivet i morgen tidlig.

Det du har gjort - det har du gjort :-)

Skrevet

Et lite ps: En god grunnsetning å forholde seg til kan for mange være at "tanker og følelser er ikke farlige, mens handlinger derimot kan bli det".

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220299059' post='3947411]

Jeg kan ikke la det spinne. Jeg må få det under kontroll på en eller annen måte, ellers kan det få endel konsekvenser.

Nå kan det hende at du har det enda mer enn meg. Det er nok individuelt dette som alt annet. Blæh.

Jeg har muligheten for å være alene da og gjøre mer som jeg vil, det har vel ikke du nå?

Vel, jeg har det nå. Situasjonen min har endret seg betraktelig, uten at jeg vil gå inn på det nå.

Det er nok det som forårsaker tankekjøret for øyeblikket. Jeg tenkte jeg skulle løpe det av meg i morgen. Kanskje skrike litt inn i en pute når jeg er helt alene for meg selv ;)

Skrevet

Tankekjør kan nok innebære noe ulike ting for ulike personer. Det jeg forsøker å beskrive er det å innta en slags nøytral holdning til spinnet, akseptere at det er slitsomt å ha det slik uten å gjøre så mye mer, og så fortsette med de aktivitetene man vanligvis gjør.

Akkurat det er jeg enig i. Om man ikke blir kvitt det, så får man gjøre så godt man kan. Og noen tanker må nok bare konfronteres, uansett hvor ubehagelige de er.

Skrevet

Et lite ps: En god grunnsetning å forholde seg til kan for mange være at "tanker og følelser er ikke farlige, mens handlinger derimot kan bli det".

Helt enig med deg i det. Klokt sagt :)

Gjest meridianen
Skrevet

Legg deg ned. Konsentrer deg om å kjenne at kroppen ligger på noe, hvilke deler som kjennes på underlaget. Så puster du rolig ut og rolig inn hele tiden mens du først fokuserer på tærne, føttene og hele foten. Slipp løs musklene og kjenn at de slapper av. Slik jobber du videre oppover, ta del for del.

Hver gang du puster ut så pust ut tankene som dukker opp. Se for deg at utpusten er mørk(tankene) og at du blir lysere/lettere og lysere/lettere inni deg etterhvert som du kommer opp mot siste del som er hodet. Husk at tankene og følelsene ikke er deg, men en del av deg som kan legges bak deg. Når du er kommet til hodet så kjenn hvor lys og god og kjærlighetsfull du er. Alt er varmt trygt og riktig for deg.

Ha gjerne på en avslappende instrumental-musikk mens du holder på. Søk evt på youtube, der kan du finne healingmusikk eller annet som yoga mm.

Lykke til, dette er deilig!

Skrevet

Det er nettopp den skamfølelsen jeg mener du kan ha nytte av å se i "kvitauget". Jeg aner ikke hva det er du har gjort og som du angrer på, men det er like greit å innse hva du har gjort og hvorfor det er så flaut, og så fortsette med hverdagslivet i morgen tidlig.

Det du har gjort - det har du gjort :-)

Jeg har prøvd og se det i hvitøyet, og forsetter hverdagen, men det er ikke nok. Så har jeg ganske lange intetsigendes hverdager innimellom pga sykdom.

Jeg har vel egentlig ikke gjort noe fryktelig galt, men jeg klarer ikke slippe tanken. Oppå det hele kommer da tanker og tvangshandlinger jeg har til vanlig (som jeg vanligvis mester OK) oppå.

Så kommer den litt dårlige selvtilliten oppå der igjen. Analyserer mye.

Skrevet

Vel, jeg har det nå. Situasjonen min har endret seg betraktelig, uten at jeg vil gå inn på det nå.

Det er nok det som forårsaker tankekjøret for øyeblikket. Jeg tenkte jeg skulle løpe det av meg i morgen. Kanskje skrike litt inn i en pute når jeg er helt alene for meg selv ;)

Det var bra at noe har endret seg (siden situasjon var spesiell), men leit at det trigget tankekjør.

Jeg skal satse på en god tur i morgen også. Og heldigvis har jeg flere spennendes bøker her.

Skrevet

Legg deg ned. Konsentrer deg om å kjenne at kroppen ligger på noe, hvilke deler som kjennes på underlaget. Så puster du rolig ut og rolig inn hele tiden mens du først fokuserer på tærne, føttene og hele foten. Slipp løs musklene og kjenn at de slapper av. Slik jobber du videre oppover, ta del for del.

Hver gang du puster ut så pust ut tankene som dukker opp. Se for deg at utpusten er mørk(tankene) og at du blir lysere/lettere og lysere/lettere inni deg etterhvert som du kommer opp mot siste del som er hodet. Husk at tankene og følelsene ikke er deg, men en del av deg som kan legges bak deg. Når du er kommet til hodet så kjenn hvor lys og god og kjærlighetsfull du er. Alt er varmt trygt og riktig for deg.

Ha gjerne på en avslappende instrumental-musikk mens du holder på. Søk evt på youtube, der kan du finne healingmusikk eller annet som yoga mm.

Lykke til, dette er deilig!

Takk for tips!

Jeg bruker en del av den metoden for å få kroppen til å slappe av, jeg har problem med og la kroppen til å slappe av, og er mye spent. Dette får jeg også behandling for.

Puste ut tankene, det skal jeg prøve på! Nå er jeg fryktelig rastløs, føtter og armer er konstant i bevegelse, klarer ikke slippe.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1220299672' post='3947426]

Jeg har prøvd og se det i hvitøyet, og forsetter hverdagen, men det er ikke nok. Så har jeg ganske lange intetsigendes hverdager innimellom pga sykdom.

Jeg har vel egentlig ikke gjort noe fryktelig galt, men jeg klarer ikke slippe tanken. Oppå det hele kommer da tanker og tvangshandlinger jeg har til vanlig (som jeg vanligvis mester OK) oppå.

Så kommer den litt dårlige selvtilliten oppå der igjen. Analyserer mye.

Har du fortalt noen om hva du er opptatt av?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...