Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest cheezy25

når det gjelder lav-karbo,har jeg forstått at det skal være mye proteiner,lite karbo,men hvamed fett?

jeg vet jo at nøtter er sunnere enn ost,men hvordan kan jeg vite hvor mye ost som er okay?kan man spise så mye man vil så lenge man lever på lite karbohydrater?

spør dumt,men får ofte ulike svar på dette.noen mener mye fett er bra eller ok,mens andre foreslår både lav-karbo og protein-begrensing

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313758-fett-i-lavkarbo-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Det kommer an på hvilken filosofi du følger.

Det er flere retninger i lavkarbo også - som har litt forskjellig virkemåte, og dermed litt ulikt hva man kan spise.

For de som skal ned mye i vekt er det et godt alternativ å være i ketose. Da spiser man så lite karbohydrater at hjernen velger å legge over til ren fettforbrenning hele døgnet. (Man spiser da ca 20 gram karbohydrat per døgn - alt medregnet, og disse kommer stort sett bare fra grønnsaker).

For de som går i ketose, jeg feks, så skal man spise ganske mye fett. Dette tas ikke opp i kroppen, siden insulinnivået er så lavt at cellene ikke klarer å ta imot fett til lagring. Man forbrenner noe av det gjennom dagen, resten passerer videre til kloakksystemet.

For de som bare går i generell lavkarbo så spiser disse en del mer karbohydrater og er dermed ikke i ketose. Da kan kroppen lagre fett igjen, og da kan man ikke legge innpå av fløte, rømme og fet ost i et kjør. Da spiser man nok fremdeles mer fett enn det "vanlige" folk gjør, men ikke like mye som fattbrennerne.

Det som uansett er bra for alle, ketogene eller ikke, er å forsøke å holde seg til de sunne typene fett. Det er bedre med avocado enn ost, og det er bedre med olje på grønnsakene enn rømme.

Men noe ost, fløte, rømme osv spiser man såklart.

Feks kakao laget på kremfløte.... Veldig godt, og en liten kopp metter i flere timer. (For ordens skyld - jeg drikker ikke den daglig da. Ikke ukentlig heller,, men en sjelden gang)

Gjest Valnøtt

Helt sløv på morran jeg - jeg glemmer å svare på spørsmålene....

Proteinbegrensning skal du ligge laaaangt unna. Det er det eneste kroppen din MÅ ha, ellers begynner den å tygge på musklene dine, og da blir du svak og forbrenningen går ned = jojo slanking.

Du skal ha ca vekten din i kilo = antall gram protein per døgn. Fordelt på alle måltider. Enkelt beregnet så spiser du da en mengde som tilsvarer håndflaten din uten fingre av proteinmat til hvert måltid. (kjøtt, egg, fisk).

Så mengden - man spiser til man er mett. Ca den nevnte dosen med proteinmat, resten er grønnsaker og fett til du er behagelig mett. Noen spiser tre koteletter med rømme og en hel brokkoli - noen spiser en kotelett med en salat ved siden av. Effekten er den samme :-)

Gjest sjøstjerna

Umettet fett er bra- både enumettet og flerumettet. Finnes i olje, nøtter, fet fist, myk margarin

Mettet fett er det som legger seg på innsiden av blodårene. Hard margarin, flesk og som regel det fett som stivner ved romtemperatur. Melkeprodukter inneholder mettet fett. meieriene har tatt bort fett- og skaffet disse lett produktene. De har fremdeles det mettede fettet- men i mindre mengder.

Gjest Valnøtt

hva med alkohol?

Man kan drikke litt rødvin eller litt v rene brenneviner uten at det skjer nevneverdig skade på ketosen. Men mens man har alkohol i kroppen så forbrenner kroppen heller alkohol enn fett, så man bør ikke drikke mye og ofte.

En annen ting er at man ikke tåler så mye alkohol hvis man er i ketose. På vanlig lavkarbo funker det som ellers, men er man i ketose så tåler de fleste veldig lite alkohol før det går rett i fletta.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...