Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Ketose er når du tilfører kroppen så lite karbohydrater at hjernen ikke får de minimum mengdene den trenger for å overleve. Da begynner den å produsere ketonlegemer den kan spise istedenfor karbohydrater. Derav navnet ketose på tilstanden man er i når man danner ketoner.

Hjernen lager disse ketonene av fettet på kroppen og i maten du spiser. Samtidig tilføres kroppen så lite karbohydrater at det aldri sendes noe signal til bukspyttkjertelen om å produsere insulin. Insulin er det hormonet som åpner for at cellene kan lagre fett fra maten.

Med andre ord - du spiser deg mett, kroppen kan ikke lagre fett fra maten og hjernen forsyner seg av fettet på kroppen til de funksjonene som krever energi i deg.

Ketose kalles også for fettforbrenning.

Bivirkning ved ketose er svimmelhet og hodepine _de_første_dagene_. Deretter opplever de fleste økt konsentrasjon, økt energinivå og raskt vekttap.

Men det er strengt med de karbohydratene da - du spiser kun egg, kjøtt, fisk, noen typer ost og melkeprodukter men ikke alle, og en stor mengde utvalgte grønnsaker.

Jeg vil understreke på det sterkeste at man bør lese seg godt opp på temaet ketose og forbrenning før man setter i gang med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2562206
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Ketose er når du tilfører kroppen så lite karbohydrater at hjernen ikke får de minimum mengdene den trenger for å overleve. Da begynner den å produsere ketonlegemer den kan spise istedenfor karbohydrater. Derav navnet ketose på tilstanden man er i når man danner ketoner.

Hjernen lager disse ketonene av fettet på kroppen og i maten du spiser. Samtidig tilføres kroppen så lite karbohydrater at det aldri sendes noe signal til bukspyttkjertelen om å produsere insulin. Insulin er det hormonet som åpner for at cellene kan lagre fett fra maten.

Med andre ord - du spiser deg mett, kroppen kan ikke lagre fett fra maten og hjernen forsyner seg av fettet på kroppen til de funksjonene som krever energi i deg.

Bivirkning ved ketose er svimmelhet og hodepine _de_første_dagene_. Deretter opplever de fleste økt konsentrasjon, økt energinivå og raskt vekttap.

Men det er strengt med de karbohydratene da - du spiser kun egg, kjøtt, fisk, noen typer ost og melkeprodukter men ikke alle, og en stor mengde utvalgte grønnsaker.

Jeg vil understreke på det sterkeste at man bør lese seg godt opp på temaet ketose og forbrenning før man setter i gang med det.

Den viktigste grunnen til at en del av oss går lett ned i vekt med ketose er at man mister sultfølelsen. To-tre dager så er alt av sug og sult og lysting på mat borte-vekk.

Når jeg spiser meg mett med deilig mat uten å telle noe som helst, ender jeg som regel opp på å ha hatt i meg rundt 1500 kalorier med ketogen kost. Skulle jeg spist så lite uten ketose ville jeg vært mentalt forstyrret av sult, men nå er jeg mett og fornøyd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2562209
Del på andre sider

Gjest bare lurer på det jeg

Den viktigste grunnen til at en del av oss går lett ned i vekt med ketose er at man mister sultfølelsen. To-tre dager så er alt av sug og sult og lysting på mat borte-vekk.

Når jeg spiser meg mett med deilig mat uten å telle noe som helst, ender jeg som regel opp på å ha hatt i meg rundt 1500 kalorier med ketogen kost. Skulle jeg spist så lite uten ketose ville jeg vært mentalt forstyrret av sult, men nå er jeg mett og fornøyd.

hva skjer når du går ut av ketose?eller må du leve på det alltid??

selv er jeg ikke sulten uansett,så jeg må innimellom ha kunstig næring,så dette er ikke noe for meg,men er jo nyskjerrig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2562301
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

hva skjer når du går ut av ketose?eller må du leve på det alltid??

selv er jeg ikke sulten uansett,så jeg må innimellom ha kunstig næring,så dette er ikke noe for meg,men er jo nyskjerrig

Da trapper jeg opp forsiktig med karbohydrater til jeg finner det nivået jeg kan ligge på uten å legge på meg. Så blir jeg der :-)

Jeg kan aldri spise karbohydrater slik som brødspiserne gjør - da vil jeg selvsagt begynne å legge på meg igjen. Men etterhvert kan jeg spise mat ala Fedon, og det er det jeg trives best med også.

Det eneste jeg igrunnen savner nå er litt frukt iblant - ellers har jeg det jo storartet :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2562303
Del på andre sider

Annonse

Gjest førti, feit og ferdig :-)

Jeg trodde at insulinet fungerer som en nøkkel slik at kroppens celler kan benytte karbohydrater som brensel.

Om karbohydratene ikke tas opp i kroppen omdannes disse til fett og lagres i kroppen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2562951
Del på andre sider

Gjest spinnville bråkebøtte

Jeg trodde at insulinet fungerer som en nøkkel slik at kroppens celler kan benytte karbohydrater som brensel.

Om karbohydratene ikke tas opp i kroppen omdannes disse til fett og lagres i kroppen.

Dette handler jo om å spise så lite karbohydrater som mulig. Dette gjør insulinutskillelsen minimal. Kroppen begynner i stedet og forbrenne fett siden den ikke får karbohydrater. Går jo ikke an å legge på seg av karbohydrater man ikke spiser :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2562956
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Det er riktig, men det fettet du spiser sammen med karbohydratene samt det som dannes av selve karbohydratene er avhengige av insulin for at kroppen skal kunne lagre unna. Med andre ord kan man spise en del mer fett når blodsukkeret er lavt enn når det er høyt uten å legge på seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2562993
Del på andre sider

Da trapper jeg opp forsiktig med karbohydrater til jeg finner det nivået jeg kan ligge på uten å legge på meg. Så blir jeg der :-)

Jeg kan aldri spise karbohydrater slik som brødspiserne gjør - da vil jeg selvsagt begynne å legge på meg igjen. Men etterhvert kan jeg spise mat ala Fedon, og det er det jeg trives best med også.

Det eneste jeg igrunnen savner nå er litt frukt iblant - ellers har jeg det jo storartet :-)

Kan man ikke spise så mye frukt?

Finnes det egne ketosetabeller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2563236
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Kan man ikke spise så mye frukt?

Finnes det egne ketosetabeller?

I ketogen kost inngår det ikke noe frukt - det blir for mye karbohydrater. Men i vanlig karbo-forsiktig mat er frukt greit.

Men for meg - fremtiden.... Men jeg kan spise bær da. Og jeg elsker både bringebær og jordbær, så jeg lider ikke :-)

Man bruker vanlige matvaretabeller og ser på antall gram karbo per 100g vare. Eller sjekker på innholdsfortegnelsen på innpakkede produkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313796-hva-er-ketose/#findComment-2563242
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...