Gå til innhold

Fedre (og mødre) som klikker (NHD?)

Anbefalte innlegg

Gjest Utrolig sliten:(

Man leser så ofte i nyhetene om fedre (og noen ganger mødre) som dreper

barna sine og ektefelle/samboere, såkalte familetragedier. Som regel sier alle etterpå

at " de var en helt normal familie"

Hvor ofte skjer det egentlig at fedre m psyiske problemer gjør sånn?

Skjer det ofte at de bare klikker uten noen form for forvarsel i form av feks

psykyisk sykdom? Har plutselig blitt livredd for at noe sånn skal skje i min

familie (jeg lider av GAD) pga mitt ene søsken er homofil og det takler ikke

foreldrene mine. Er også livredd for at foreldrene mine skal klikke eller få helseproblemer pga dette. Er også livredd for at mitt søsken ikke skal takle

belastningen osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313802-fedre-og-m%C3%B8dre-som-klikker-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest redd idag

De er ikke normale på forhånd. Går en inn i sakene, finner en så godt som alltid personlighetsavvik og/eller rus.

Kan du si noe mer om hva som utløser det?

Hvordan bør man forholde seg hvis man blir tvunget (av retten) til å sende barna sine til samvær med en person som man mistenker er ustabil nok til å "klikke"? Er det noen forholdsregler man kan gjennomgå med barna?

Gjest Valnøtt

Det som som regel skal være tilstede for dette er at man har en person som er ustabil, og noe som utløser det. Mest klassiske er menn som tar rotta på hele familien sin eller kona når kona vil skille seg.

Det er ikke vanlig at et homofilt barn utsettes for slikt feks, for det setter ikke i gang de riktige knappene.

Gjest Valnøtt

Hvordan bør man forholde seg hvis man blir tvunget (av retten) til å sende barna sine til samvær med en person som man mistenker er ustabil nok til å "klikke"? Er det noen forholdsregler man kan gjennomgå med barna?

Der har jeg vært. Og dit skal jeg kanskje igjen en dag. Dette innlegget minner meg på hvor heldig jeg er akkurat nå når jeg har ungene trygge her hjemme.

Nei, hvis retten tvinger deg til å sende barna er det ikke mye du kan gjøre. Du kan evt henvende deg til barnevernet og be om at de setter barna i fosterhjem hvis du er veldig usikker på barnets andre forelder. Da endres samværet.

Du kan sabotere samværet - men da risikerer du bøter, tvangsfullbyrdelse og i verste fall at den daglige omsorgen overføres til den andre forelderen.

Hvor gamle er barna? Det er klart at de kan læres opp til å forsøke å trygge seg, men det er ikke sikkert det vil virke. Jeg lærte mine opp til at hvis de ser faren ta noen form for alkohol så skulle de ringe og bli hentet. De ringte aldri. Etter en tid kom det frem at de var utsatt for vold fra sin fulle far under samvær likevel - så det er ikke så enkelt å trene opp unger sånn. De har sterke lojalitetsbånd til begge foreldrene som binder dem ganske hardt fast.

Annonse

Gjest søtmons

Jo, det gjør en om en ser på deres adferd over tid.

Hva slags personlighetsavvik er det som kan føre til at noen "klikker" i en så alvorlig grad? Jeg har en venn som nylig mistet to familiemedlemmer i en slik tragedie. Gjerningspersonen hadde en bakgrunn innen psykiatrien, men ikke noe som var så alvorlig at man fryktet noe slikt. Jeg forstår det som at du mener at man kan se antydninger i personer sykehistorie, betyr det at det alltid er den psykiatriske behandelingen som svikter når disse ikke blir stoppet i tide?

Hva slags personlighetsavvik er det som kan føre til at noen "klikker" i en så alvorlig grad? Jeg har en venn som nylig mistet to familiemedlemmer i en slik tragedie. Gjerningspersonen hadde en bakgrunn innen psykiatrien, men ikke noe som var så alvorlig at man fryktet noe slikt. Jeg forstår det som at du mener at man kan se antydninger i personer sykehistorie, betyr det at det alltid er den psykiatriske behandelingen som svikter når disse ikke blir stoppet i tide?

''betyr det at det alltid er den psykiatriske behandelingen som svikter når disse ikke blir stoppet i tide?''

Det tror ikke jeg.. kommer vel an på andre faktorer også..

''Kan du si noe mer om hva som utløser det?''

Jeg er ikke nhd, men jeg kan si at jeg befinner meg i en situasjon hvor jeg nylig har takket ja til voldsalarm pga en ustabil og truende eksmann som er i en slik tilstand at han kan "klikke" når som helst..

Han har "klikka" før hvor han har skadet andre, og han har mishandlet barna og meg både fysisk og psykisk (kritisering, kjefting, slag, spark osv) ikke bare en gang men jevnlig over lang tid (psykisk hver dag).

Han har til vanlig en veldig lav frustrasjonstoleranse (takler ikke at den minste ting går han imot), og han er veldig impulsiv. Jeg kunne nevnt flere ting også, men nå som han ikke lenger har kontroll på meg, eller slik makt over meg som før, så blir han enda mer frustrert. I tillegg er han veldig sjalu og forvirret - samtidig som han ikke takler å være alene.

Jeg vet ikke om dette er et typisk eksempel på en situasjon som kan ende så galt. Det er jeg selvfølgelig veldig redd for. Men jeg kan ikke gå og tenke på det..

Det viktigste blir vel å beskytte seg selv. Og heldigvis finnes det forebyggende tiltak, som feks en slik voldsalarm, og det å informere de nærmeste og ha et nettverk som stiller opp. Det er det viktigste for meg i den situasjonen som barna og jeg befinner oss i nå, tror jeg..

Håper dette "innslaget" kan være til hjelp for å forstå ting litt bedre, samtidig som jeg synes det var godt å sette ord på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...