Gå til innhold

Psykiske årsaker til smerter?

Anbefalte innlegg

Gjest vondt i krøppin

I mitt 30 år gamle liv har jeg opplevd det meste, og vært ganske skrudd i hodet i perioder. Forrige uke våknet jeg to morgener på rad med smerter i nakken og beina. Gikk som en hundreåring de første timene på formiddagen. Måtte få hjelp til å ha på meg sko, og jeg hylte da jeg fikk så vondt i anklene.Dro til legen, men da jeg var der var jeg selvfølgelig langt bedre i beina igjen.

Tok blodprøver, og fikk hvite at jeg hadde en liten infeksjon på gang, men den var ikke stor nok til å få antibiotika da. Han skrev ut resept på smertestillende og betennelsedempende medisiner. Så sier han at det er psykiskee årsaker til smertene. Er så dritlei av å høree dette. Legen sa smerteene kunne skyldes søvnmangel eller stress!!!!!! Aaaah...

Synes det er skummelt å være stemplet som psykiatrisk pasient. Om jeg virkelig skulle få et hjerteinnfarkt, så får jeg vel beskjed om at "det eer bare angst. Gå å legg deg". Var en periode for et par år siden jeg ringte legevakten fori jeg hadde voldsomm hjertebank, men da ble jeg avvist med at det var bare angst. Jegvisste med meg selv at dette ikke var bare angst, og ble enda mer redd.

Så traff jeg endelig en lege som tok meg seriøst. Han lyttet på meg og sa at jeg hadde "dobbeltslag" på hjertet. Og jeg fikk en forklaring på plagenee mine.

Jeg bare lurer på om det er flere som blir avvist med "psykiske årsaker" til somatiske plager...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313832-psykiske-%C3%A5rsaker-til-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Mange med psykiske lidelser får for dårlig somatisk utredning. En skal gjøre en skikkelig utredning selv om det er overveiende sannsynlig at årsaken er psykisk.

2. I dagens samfunn er det underkommunisert hvor hypping det er normalt å ha ulike "vondter". Derfor drar mange, slik som deg, til legen etter to dager i stedet for å se det an en tid i visshet om at de fleste vondter ganske raskt går over av seg selv.

Gjest vondt i krøppin

1. Mange med psykiske lidelser får for dårlig somatisk utredning. En skal gjøre en skikkelig utredning selv om det er overveiende sannsynlig at årsaken er psykisk.

2. I dagens samfunn er det underkommunisert hvor hypping det er normalt å ha ulike "vondter". Derfor drar mange, slik som deg, til legen etter to dager i stedet for å se det an en tid i visshet om at de fleste vondter ganske raskt går over av seg selv.

Ærlig talt!. Jeg synes ikke det er festelig å sitte to timer på legesenteret for så å høre at det ikke er noe galt med meg. Var psykiateren min som sa jeg burde går til legen om jeg ble verre igjen. Jeg behandler det meste selv som øyebetennelser, øreverk o.s.v. Har medisiner hjemme og er mye plaget med dette.

Kanskje jeg er hysterisk, men når jeg ikke greier å stå på beina er det noe som er riv ruskendes galt. Har ofte gangesperre og ømme muskler, men dette var et ekstremt tilfelle. Det er psykiateren min som pusher meg til å gå til legen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ærlig talt!. Jeg synes ikke det er festelig å sitte to timer på legesenteret for så å høre at det ikke er noe galt med meg. Var psykiateren min som sa jeg burde går til legen om jeg ble verre igjen. Jeg behandler det meste selv som øyebetennelser, øreverk o.s.v. Har medisiner hjemme og er mye plaget med dette.

Kanskje jeg er hysterisk, men når jeg ikke greier å stå på beina er det noe som er riv ruskendes galt. Har ofte gangesperre og ømme muskler, men dette var et ekstremt tilfelle. Det er psykiateren min som pusher meg til å gå til legen.

...., og hva har skjedd videre?

Gjest vondt i krøppin

...., og hva har skjedd videre?

Poenget mitt er vel at jeg er ikke den som løper til legevakta om jeg kjenner et stikk eller blir tett i nesen, men vet om dem som gjør det. Det som er frustrerende er at når jeg først tar turen dit, så får jeg høre at det er "psykiske årsaker". Psykologen min tok kaka en gang. Jeg kom til henne med et rødt hovent øye p.g.a en betennelse og da presterer hun å spørre "Hva prøver øyet å fortelle deg?". Oh god!

Jeg vet at psyken kan gi mange somatiske plager... men er lei av å høre at alt har psykiske årsaker.

Legen ga meg respet på betennelsedempende og smertestillende medisiner... Men om jeg går som en ku med tre bein i slutten av neste uke... Hva gjør jeg da?

Holder selvf. ut de vonde morgentimene, men det som bekymrer meg er at jeg ikke vet hva som er årsaken til dette, og om det er noe alvorlig på gang? Kan jeg stole på at den utendlandske fastlegevikaren er våken til å fange opp alvorlige diagnoser?

sort som natta

jeg har ofte fått beskjed om at det er psykisk,før det plutselig går for langt og jeg har blitt innlagt på sykehus.men det er vanskelig å skille,så noen ganger føler jeg meg friskere enn det jeg er,og vice versa.

slitsomt det å skille psyke og kropp til tider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...