Helmi Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Så gjorde jeg som legen sa: sluttet med Efexor 150 mg og gikk direkte over til tilsvarende dose Wellbutrin. Det tok ikke mer enn et par timer før bivirkningene kom. Mot kvelden klarte jeg knapt å stå på bena. Svimmel og noe som lignet elektriske støt i hodet mitt. Dagen etter var jeg så kvalm at jeg lå nesten hele dagen. Idag er dag 4. Svimmelheten og el.støtene fortsetter. Nettene er grusomme. Slike mareritt som jeg hadde første natten har jeg aldri opplevd tidligere. Merker at jeg ikke klarer å tenke normalt, glemmer meg midt i setninger. Reagerer på høy lyder o.a. Det er så lett for legen å si "ja, noen bivirkninger må du jo regne med". Tror ikke han egentlig vet hva han snakker om... Hadde han selv vært igjennom det jeg har opplevd de siste dagene. så hadde han nok ordlagt seg annerledes. Jeg er veldig deprimert og alt dette fysiske ubehaget er ikke lett å hanskes med når jeg strever ellers også. Definitivt siste gang jeg går med på å bytte AD. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Dette skyldes for rask nedtrapping av Efexor. Legen burde rådet deg til nedtrapping. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Dette skyldes for rask nedtrapping av Efexor. Legen burde rådet deg til nedtrapping. Det er vel for sent å gjøre noe med det nå? Hvor lenge vil dette ta, tror du? Jeg er i en skrekkelig tung periode ellers - og disse bivirkningene tar motet fra meg fullstendig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det er vel for sent å gjøre noe med det nå? Hvor lenge vil dette ta, tror du? Jeg er i en skrekkelig tung periode ellers - og disse bivirkningene tar motet fra meg fullstendig... Har du mulighet for å starte opp med 75 mg eller 37,5 mg? Hvis ja, anbefaler jeg minst 14 dager på en redusert dose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Har du mulighet for å starte opp med 75 mg eller 37,5 mg? Hvis ja, anbefaler jeg minst 14 dager på en redusert dose. Jeg har Efexor 75 mg og 37,5 mg fra den gangen jeg trappet opp. Men disse ser jeg ble gamle i -06. Går det an å bruke dem? Da mener du Efexor i tillegg til Wellbutrin? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg har Efexor 75 mg og 37,5 mg fra den gangen jeg trappet opp. Men disse ser jeg ble gamle i -06. Går det an å bruke dem? Da mener du Efexor i tillegg til Wellbutrin? Ta 37,5 mg daglig i ca 14 d i tillegg til Wellbutrin. At de er gamle betyr ingen ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Ta 37,5 mg daglig i ca 14 d i tillegg til Wellbutrin. At de er gamle betyr ingen ting. Tusen, tusen takk for svaret... Har nå tatt Efexor... forhåpentligvis avtar alt ubehaget etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest R_Fiona Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Dette skyldes for rask nedtrapping av Efexor. Legen burde rådet deg til nedtrapping. Jeg hadde akkuratt de samme symptomene som trådstarter beskriver når jeg startet opp på ad. Det var for meg det som startet panikkanfallene og som igjen fikk meg inn i psykiatrien. Spesielt det med lyn i hodet skremte meg veldig. Og jeg skulle ønske at fastlegen som skrev ut disse til meg hadde opplyst meg om bivirkninger som kunne oppstå. Jeg hadde nok ikke blitt så redd hvis jeg på forhånd hadded visst om dette. Dette ble så tøft for meg at jeg ikke har turt å prøve ad igjen. Enda det er flere år siden. Jeg tør knapt nok spise tabletter i det hele tatt. Hvis jeg må ta noe jeg ikke tidligere har erfaring med, starter jeg med å dele opp tablettene i så små deler som jeg klarer til å begynne med. Problemet er jo det at jeg kjenner etter, selv om jeg har tatt mikroskopiske mengder biter av en tablett. Og da synes jeg selvfølgelig at jeg har alle de rare symptomer som går an å få. Som du sikker forstår har jeg fått angst for tabletter etter dette. Noe som byr på problemer av og til fordi man gjenom et liv ikke klarer seg helt uten. Dette gjelder alle typer tabletter, til og med urter og vitaminer. Men har jeg først erfart at det går bra, kan jeg ta disse uten problemer. Så jeg har feks en type penicilin som jeg tør og ta de gangene jeg trenger det. Jeg får angst og halsen snører seg sammen bare jeg står med en tablett i hånden.. Så for å få ned noe må jeg knuse dem. Dette byr jo på en del problemer hvis jeg feks får lungebettenelse og må gå på legevakten istedet for til fastlegen. Vel, det jeg egentlig lurer på er om det er normalt å få de samme symptomene med oppstart av ad som de som blir beskrevet her ved nedtrapping? Og om jeg skulle prøve ad en gang til, tror du jeg ville få de samme problemene? Tror du det er mulig for meg å komme helt over denne fobien for medisiner bare ved å eksponere meg ?( jeg har jo gjort det lenge nå ved å tvinge meg selv når jeg må. Uten at jeg synes jeg får det noe lettere neste gang jeg står ovenfor en ny type tablett.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bangen Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg hadde akkuratt de samme symptomene som trådstarter beskriver når jeg startet opp på ad. Det var for meg det som startet panikkanfallene og som igjen fikk meg inn i psykiatrien. Spesielt det med lyn i hodet skremte meg veldig. Og jeg skulle ønske at fastlegen som skrev ut disse til meg hadde opplyst meg om bivirkninger som kunne oppstå. Jeg hadde nok ikke blitt så redd hvis jeg på forhånd hadded visst om dette. Dette ble så tøft for meg at jeg ikke har turt å prøve ad igjen. Enda det er flere år siden. Jeg tør knapt nok spise tabletter i det hele tatt. Hvis jeg må ta noe jeg ikke tidligere har erfaring med, starter jeg med å dele opp tablettene i så små deler som jeg klarer til å begynne med. Problemet er jo det at jeg kjenner etter, selv om jeg har tatt mikroskopiske mengder biter av en tablett. Og da synes jeg selvfølgelig at jeg har alle de rare symptomer som går an å få. Som du sikker forstår har jeg fått angst for tabletter etter dette. Noe som byr på problemer av og til fordi man gjenom et liv ikke klarer seg helt uten. Dette gjelder alle typer tabletter, til og med urter og vitaminer. Men har jeg først erfart at det går bra, kan jeg ta disse uten problemer. Så jeg har feks en type penicilin som jeg tør og ta de gangene jeg trenger det. Jeg får angst og halsen snører seg sammen bare jeg står med en tablett i hånden.. Så for å få ned noe må jeg knuse dem. Dette byr jo på en del problemer hvis jeg feks får lungebettenelse og må gå på legevakten istedet for til fastlegen. Vel, det jeg egentlig lurer på er om det er normalt å få de samme symptomene med oppstart av ad som de som blir beskrevet her ved nedtrapping? Og om jeg skulle prøve ad en gang til, tror du jeg ville få de samme problemene? Tror du det er mulig for meg å komme helt over denne fobien for medisiner bare ved å eksponere meg ?( jeg har jo gjort det lenge nå ved å tvinge meg selv når jeg må. Uten at jeg synes jeg får det noe lettere neste gang jeg står ovenfor en ny type tablett.) Det samme som du beskriver skjedde meg med Zoloft ved oppstart, alldeles grusomt. Elektriske støt, panikkanfall av dimensjoner, magekramper, kvalme og tankekjør av en annen verden. Jeg forstår virkelig din redsel i forbindelse med medikamenter etter en slik opplevelse. Jeg måtte av etter 7 uker, for det gav seg ikke heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest R_Fiona Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Det samme som du beskriver skjedde meg med Zoloft ved oppstart, alldeles grusomt. Elektriske støt, panikkanfall av dimensjoner, magekramper, kvalme og tankekjør av en annen verden. Jeg forstår virkelig din redsel i forbindelse med medikamenter etter en slik opplevelse. Jeg måtte av etter 7 uker, for det gav seg ikke heller. Ja det var tøffte tak. Jeg også måtte slutte. Jeg ble bare værre og værre, og jeg havnet til slutt akutt på psykiatrisk poliklinikk. Da hadde jeg gått ned mange klio og veide 45 kg og jeg er en høy kvinne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg hadde akkuratt de samme symptomene som trådstarter beskriver når jeg startet opp på ad. Det var for meg det som startet panikkanfallene og som igjen fikk meg inn i psykiatrien. Spesielt det med lyn i hodet skremte meg veldig. Og jeg skulle ønske at fastlegen som skrev ut disse til meg hadde opplyst meg om bivirkninger som kunne oppstå. Jeg hadde nok ikke blitt så redd hvis jeg på forhånd hadded visst om dette. Dette ble så tøft for meg at jeg ikke har turt å prøve ad igjen. Enda det er flere år siden. Jeg tør knapt nok spise tabletter i det hele tatt. Hvis jeg må ta noe jeg ikke tidligere har erfaring med, starter jeg med å dele opp tablettene i så små deler som jeg klarer til å begynne med. Problemet er jo det at jeg kjenner etter, selv om jeg har tatt mikroskopiske mengder biter av en tablett. Og da synes jeg selvfølgelig at jeg har alle de rare symptomer som går an å få. Som du sikker forstår har jeg fått angst for tabletter etter dette. Noe som byr på problemer av og til fordi man gjenom et liv ikke klarer seg helt uten. Dette gjelder alle typer tabletter, til og med urter og vitaminer. Men har jeg først erfart at det går bra, kan jeg ta disse uten problemer. Så jeg har feks en type penicilin som jeg tør og ta de gangene jeg trenger det. Jeg får angst og halsen snører seg sammen bare jeg står med en tablett i hånden.. Så for å få ned noe må jeg knuse dem. Dette byr jo på en del problemer hvis jeg feks får lungebettenelse og må gå på legevakten istedet for til fastlegen. Vel, det jeg egentlig lurer på er om det er normalt å få de samme symptomene med oppstart av ad som de som blir beskrevet her ved nedtrapping? Og om jeg skulle prøve ad en gang til, tror du jeg ville få de samme problemene? Tror du det er mulig for meg å komme helt over denne fobien for medisiner bare ved å eksponere meg ?( jeg har jo gjort det lenge nå ved å tvinge meg selv når jeg må. Uten at jeg synes jeg får det noe lettere neste gang jeg står ovenfor en ny type tablett.) Vel, det jeg egentlig lurer på er om det er normalt å få de samme symptomene med oppstart av ad som de som blir beskrevet her ved nedtrapping? S: Nei, vanligvis er det ulike bivirkninger. Hos de som har en disposisjon for panikkangst, kan slike anfall bli utløst ved oppstart på SSRI/SNRI. Og om jeg skulle prøve ad en gang til, tror du jeg ville få de samme problemene? S: Du har meget god innsikt i hva som skjer med deg og hvordan du tolker ting. 1. Rent biologisk/farmakologisk bør en kunne unngå det samme om en begynner med svært små doser og trapper langsomt opp. 2. Psykologisk er det mulig at du får den samme angsten. Tror du det er mulig for meg å komme helt over denne fobien for medisiner bare ved å eksponere meg ?( jeg har jo gjort det lenge nå ved å tvinge meg selv når jeg må. Uten at jeg synes jeg får det noe lettere neste gang jeg står ovenfor en ny type tablett.) S: Nei., jeg tror ikke eksponering alene hjelper. Du trenger kognitiv/metakognitiv psykoterapi. Skulle ønske det fantes behanldere som hadde spesialisert seg på dette som du sliter med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest R_Fiona Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Vel, det jeg egentlig lurer på er om det er normalt å få de samme symptomene med oppstart av ad som de som blir beskrevet her ved nedtrapping? S: Nei, vanligvis er det ulike bivirkninger. Hos de som har en disposisjon for panikkangst, kan slike anfall bli utløst ved oppstart på SSRI/SNRI. Og om jeg skulle prøve ad en gang til, tror du jeg ville få de samme problemene? S: Du har meget god innsikt i hva som skjer med deg og hvordan du tolker ting. 1. Rent biologisk/farmakologisk bør en kunne unngå det samme om en begynner med svært små doser og trapper langsomt opp. 2. Psykologisk er det mulig at du får den samme angsten. Tror du det er mulig for meg å komme helt over denne fobien for medisiner bare ved å eksponere meg ?( jeg har jo gjort det lenge nå ved å tvinge meg selv når jeg må. Uten at jeg synes jeg får det noe lettere neste gang jeg står ovenfor en ny type tablett.) S: Nei., jeg tror ikke eksponering alene hjelper. Du trenger kognitiv/metakognitiv psykoterapi. Skulle ønske det fantes behanldere som hadde spesialisert seg på dette som du sliter med. Takk for svar. Jeg går i terapi hos psykolog, men det er veldig lite fokus på dette med tabletter og angst. Og fastlegen har tydeligvis dårlig greie på dette. Jeg tror også det er behov for terapeuter med kompetanse på dette. Jeg har møtt veldig lite forståelse for denne angsten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Takk for svar. Jeg går i terapi hos psykolog, men det er veldig lite fokus på dette med tabletter og angst. Og fastlegen har tydeligvis dårlig greie på dette. Jeg tror også det er behov for terapeuter med kompetanse på dette. Jeg har møtt veldig lite forståelse for denne angsten Kan du ikke be psykologen om spesifikt fokus i noen timer på dette store problemet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest R_Fiona Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Kan du ikke be psykologen om spesifikt fokus i noen timer på dette store problemet? Jo, tror jeg skal gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ink1365380698 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg hadde akkuratt de samme symptomene som trådstarter beskriver når jeg startet opp på ad. Det var for meg det som startet panikkanfallene og som igjen fikk meg inn i psykiatrien. Spesielt det med lyn i hodet skremte meg veldig. Og jeg skulle ønske at fastlegen som skrev ut disse til meg hadde opplyst meg om bivirkninger som kunne oppstå. Jeg hadde nok ikke blitt så redd hvis jeg på forhånd hadded visst om dette. Dette ble så tøft for meg at jeg ikke har turt å prøve ad igjen. Enda det er flere år siden. Jeg tør knapt nok spise tabletter i det hele tatt. Hvis jeg må ta noe jeg ikke tidligere har erfaring med, starter jeg med å dele opp tablettene i så små deler som jeg klarer til å begynne med. Problemet er jo det at jeg kjenner etter, selv om jeg har tatt mikroskopiske mengder biter av en tablett. Og da synes jeg selvfølgelig at jeg har alle de rare symptomer som går an å få. Som du sikker forstår har jeg fått angst for tabletter etter dette. Noe som byr på problemer av og til fordi man gjenom et liv ikke klarer seg helt uten. Dette gjelder alle typer tabletter, til og med urter og vitaminer. Men har jeg først erfart at det går bra, kan jeg ta disse uten problemer. Så jeg har feks en type penicilin som jeg tør og ta de gangene jeg trenger det. Jeg får angst og halsen snører seg sammen bare jeg står med en tablett i hånden.. Så for å få ned noe må jeg knuse dem. Dette byr jo på en del problemer hvis jeg feks får lungebettenelse og må gå på legevakten istedet for til fastlegen. Vel, det jeg egentlig lurer på er om det er normalt å få de samme symptomene med oppstart av ad som de som blir beskrevet her ved nedtrapping? Og om jeg skulle prøve ad en gang til, tror du jeg ville få de samme problemene? Tror du det er mulig for meg å komme helt over denne fobien for medisiner bare ved å eksponere meg ?( jeg har jo gjort det lenge nå ved å tvinge meg selv når jeg må. Uten at jeg synes jeg får det noe lettere neste gang jeg står ovenfor en ny type tablett.) Jeg har og erfart dette på ssri. forgiftningsanfall de kalte panikkangst, og voldsomme abstinenser ved seponering. Ble lagt inn på sykehus. Og så fikk jeg en voldsom deprejon ved seponering som varte mange uker. og som fortsatt kommer og går. angst er blitt hverdagskost. jeg begynte med dem på grunn av svimmelhet og energiløshet, som de mente var psykosomatisk. Og så endete jeg med enda verre psykosomatiske plager pluss depresjon og panikkangst utløst av ssri. det var cipralex som ødela mitt liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest R_Fiona Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg har og erfart dette på ssri. forgiftningsanfall de kalte panikkangst, og voldsomme abstinenser ved seponering. Ble lagt inn på sykehus. Og så fikk jeg en voldsom deprejon ved seponering som varte mange uker. og som fortsatt kommer og går. angst er blitt hverdagskost. jeg begynte med dem på grunn av svimmelhet og energiløshet, som de mente var psykosomatisk. Og så endete jeg med enda verre psykosomatiske plager pluss depresjon og panikkangst utløst av ssri. det var cipralex som ødela mitt liv. Huff så leit å høre. Jeg visste virkelig ikke at det kunne gi slike symptomer. Trodde vel mer eller mindre at jeg var unntaket her. Hvis dette er mer vanlig enn jeg trodde, burde det være tett oppfølging når man starter på ad. Jeg fikk resepten i hånda, ingen ny legetime. Den gangen hadde jeg aldri vært borte i psykiatrien så jeg var helt overlatt til meg selv. Og som sagt, jeg ble skikkelig dårlig. Og de rundt meg reagerte desverre ikke før jeg var så syk at jeg nesten ikke greide å stå oppreist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2562611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
venninde Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Tusen, tusen takk for svaret... Har nå tatt Efexor... forhåpentligvis avtar alt ubehaget etterhvert. Hei, Er i samme situasjon som deg nå. Hjalp det deg å ta Efexor i tillegg til Wellbutrin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2585737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Hei, Er i samme situasjon som deg nå. Hjalp det deg å ta Efexor i tillegg til Wellbutrin. Ja, det hjalp!! Alle de ekle bivirkninger sluttet i løpet av en time eller to. Nå holder jeg på å trappe ned den lille dosen Efexor.... og det tar jeg meeeeeeeeeget forsiktig. Har akkurat begynt å dele den lille tabletten på 37,5mg i to. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2585753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna karine Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Ja, det hjalp!! Alle de ekle bivirkninger sluttet i løpet av en time eller to. Nå holder jeg på å trappe ned den lille dosen Efexor.... og det tar jeg meeeeeeeeeget forsiktig. Har akkurat begynt å dele den lille tabletten på 37,5mg i to. Å slutte helt på efexor kan være en skikkelig påkjenning. Håper det går greit for deg. Ta den tid du trenger. Så sant du har medisiner haster det jo ikke i seg selv. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2585755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Å slutte helt på efexor kan være en skikkelig påkjenning. Håper det går greit for deg. Ta den tid du trenger. Så sant du har medisiner haster det jo ikke i seg selv. Mvh Det har du rett i! Det var rett og slett helt grusomt å bare slutt brått. Hadde jeg ikke visst hvorfor jeg var så dårlig, hadde jeg trodd at jeg var blitt alvorlig syk. Men nå går det greit med litt Efexor i tillegg til Wellbutrin. Heldigvis 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313836-byttet-ad/#findComment-2585758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.