Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Valnøtt - du sier at du spiser grønnasker som vokser over bakken, hvilke grønnsaker da? Jeg prøvde å kikke litt i grønnsaksdisken i går og kom til broccoli (nam!), blomkål, squash, aubergine (ikke så nam...), løk og paprika og agurk. Tomater får jeg bare ikke ned og jeg har prøvd mange ganger!

Salater er jeg ikke flink nok til å spise. Hodekål? Kan den haes i woken tro? Er veldig glad i gulrot og kålrot jeg da og rå gulrot har i alle fall lav gi. :o)

Men har du tips til noen andre grønnsker jeg kan prøve???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/313972-hvilke-gr%C3%B8nnsaker-valn%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en god salat du kan lage. Smaker nydelig med svinefilet/svinekoteletter krydret med salt, pepper og litt paprika. Dropp ris/poteter, så slipper du karboen :)

Du trenger ruccola, rødløk, avocado, en sitron, pinekjerner og cherrytomater. Om du ikke klarer tomatene, så dropper du de bare.

Pinjekjernene rister du lett i en tørr panne. Avocadoen kuttes opp som normalt og dynkes i litt sitronsaft. Sleng alt opp i en bolle. Ha over bittelitt sitronsaft over det hele sammen med litt salt og pepper.

Ved siden av spiser du altså svinefilet eller svinekoteletter, pluss en god hvitløksdressing. Nam-nam! :)

Jeg har en god salat du kan lage. Smaker nydelig med svinefilet/svinekoteletter krydret med salt, pepper og litt paprika. Dropp ris/poteter, så slipper du karboen :)

Du trenger ruccola, rødløk, avocado, en sitron, pinekjerner og cherrytomater. Om du ikke klarer tomatene, så dropper du de bare.

Pinjekjernene rister du lett i en tørr panne. Avocadoen kuttes opp som normalt og dynkes i litt sitronsaft. Sleng alt opp i en bolle. Ha over bittelitt sitronsaft over det hele sammen med litt salt og pepper.

Ved siden av spiser du altså svinefilet eller svinekoteletter, pluss en god hvitløksdressing. Nam-nam! :)

Avocado? :o/ Hm. Kanskje jeg må gi den en sjanse til. Det er mange år siden jeg prøvde sist.

Avocado? :o/ Hm. Kanskje jeg må gi den en sjanse til. Det er mange år siden jeg prøvde sist.

Gi det en sjanse. Med litt sitron over smaker det ikke så fett og den holder ser mer appetittelig ut lengere.

Men! Avocado MÅ være moden. Kjenn på avocadoen før du kjøper den. Ved lett trykk skal den gi -litt- etter. Da er den myk og god, ikke hard og bitter :)

AneM1365380603

Jeg har vært flink å lage salater til middagen helt siden i vår. Jeg registrerer at det går mye mindre mat etter jeg begynte med det. Familien bruker lenger tid på å tygge og kjenner at de er mette etter mindre mengde. F eks spiser vi langt mindre pizza etter salaten kom på bordet.

Jeg synes rucola er kjempegodt i salat. Kinakålen kuttet jeg ut for lenge siden. Jeg bruker også isbergsalat. Det med å lage salat går på vane. En dag kommer du dithen at du savner den når den ikke er der :)

Gjest Valnøtt

Du kan fint spise gulrot - du skal ikke i ketose :-)

Jeg vil igrunnen si at du kan spise de fleste grønnsaker jeg - kanskje være litt forsiktig med mais evt.

Brokkoli og blomkål kan du spise så mye du vil av. Noe som er nydelig som erstatning for rid er å raspe blomkål så det blir sånne små korn, så smelter man litt smør i en kjele, og koker kornene et par minutter med litt vann i smøret. Det er knallgodt :-)

Annonse

Gjest Valnøtt

Jeg har vært flink å lage salater til middagen helt siden i vår. Jeg registrerer at det går mye mindre mat etter jeg begynte med det. Familien bruker lenger tid på å tygge og kjenner at de er mette etter mindre mengde. F eks spiser vi langt mindre pizza etter salaten kom på bordet.

Jeg synes rucola er kjempegodt i salat. Kinakålen kuttet jeg ut for lenge siden. Jeg bruker også isbergsalat. Det med å lage salat går på vane. En dag kommer du dithen at du savner den når den ikke er der :)

Enig - jeg synes all mat er litt rar uten salat til :-)

Du kan fint spise gulrot - du skal ikke i ketose :-)

Jeg vil igrunnen si at du kan spise de fleste grønnsaker jeg - kanskje være litt forsiktig med mais evt.

Brokkoli og blomkål kan du spise så mye du vil av. Noe som er nydelig som erstatning for rid er å raspe blomkål så det blir sånne små korn, så smelter man litt smør i en kjele, og koker kornene et par minutter med litt vann i smøret. Det er knallgodt :-)

Hmm... Den blomkålgreia må jeg prøve, høres spennende ut! :o)

Enig - jeg synes all mat er litt rar uten salat til :-)

''Enig - jeg synes all mat er litt rar uten salat til :-)''

*Humrer* Jeg spiser som oftest mye grønnsaker til maten da og prøver å ha salat når vi har mat det ikke passer å ha grønnsaker til (pizza f.eks.), men det er ikke alltid like lett å planlegge - det hender jo jeg kommer utover til min kjære og at han har laget middag alt. Og du vet - mannfolk og grønnsaker / salat... *sukk* Han spiser det om jeg lager det, men å kjøpe og lage det sjøl?! Gud forby.

Gjest Valnøtt

*Humrer* Jeg spiser som oftest mye grønnsaker til maten da og prøver å ha salat når vi har mat det ikke passer å ha grønnsaker til (pizza f.eks.), men det er ikke alltid like lett å planlegge - det hender jo jeg kommer utover til min kjære og at han har laget middag alt. Og du vet - mannfolk og grønnsaker / salat... *sukk* Han spiser det om jeg lager det, men å kjøpe og lage det sjøl?! Gud forby.

Hehe - jeg har en som er overlykkelig over at jeg lager maten. Så tar han seg av ryddingen etterpå. Samt legger gulvbelegg og sånne greier. :-)

Annonse

Sukkererter og bønner er to muligheter til.

Tomater kan spises på mange måter. Og mange av dem er supergode. F.eks. tomat, løk med balsamikoeddik litt salt og sukker. Jeg bruker også ofte en krydderurt som jeg ikke husker navnet på.... den har ganske store grønne blader....

Kål kan brukes i wok. Helt greit.

Gjest Valnøtt

Sukkererter og bønner er to muligheter til.

Tomater kan spises på mange måter. Og mange av dem er supergode. F.eks. tomat, løk med balsamikoeddik litt salt og sukker. Jeg bruker også ofte en krydderurt som jeg ikke husker navnet på.... den har ganske store grønne blader....

Kål kan brukes i wok. Helt greit.

Balsamicoeddik inneholder sukker. Og å strø sukker på tomaten ellers også ødelegger nok noe av det som var poenget her er jeg redd :-)

I sverige er det helt vanlig å servere en kålsalat til pizza. Kjempegodt. Er litt utsikker på hvordan den lages. (Kjøper den ferdig da jeg er i sverige). Vil tro det er kål, eddik med litt vann, litt salt, sukker og grovt pepper. Kjempegodt:-) De serverer det til veldig mange "dagens" i sverige.

Gi det en sjanse. Med litt sitron over smaker det ikke så fett og den holder ser mer appetittelig ut lengere.

Men! Avocado MÅ være moden. Kjenn på avocadoen før du kjøper den. Ved lett trykk skal den gi -litt- etter. Da er den myk og god, ikke hard og bitter :)

avocado m. litt sitron over - og salt. Mmmmmmm

Gjest Valnøtt

Men kanskje en måte å lære å like tomat?

Da har jeg heller tro på å spise de grønnsakene man liker :-)

Men mange begynner å like tomater når de får skikkelige tomater da. De små, svindyre fly-importerte greiene er nam for de fleste.

Da har jeg heller tro på å spise de grønnsakene man liker :-)

Men mange begynner å like tomater når de får skikkelige tomater da. De små, svindyre fly-importerte greiene er nam for de fleste.

Gubben spiste ikke tomater før. Men så ble han kjent med meg og fikk de servert i mange sammenheng. Nå liker han dem.

Og det finnes jo mange som er supergode da:-) Snuppa elsker å få dem i matboksen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...