Gjest Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hei! Jeg er en jente på 35 år. Jeg er veggis og i løpet av en dag spiser jeg havregrøt el yoghurt til frokost, yoghurt m/musli og frukt til lunsj, middag er ofte ris el pasta m/brød og grønt. Jeg tar vitaminer i tillegg. Er dette et ok kosthold? El får jeg for lite proteiner? Jeg har lav forbrenning og spiser bare rundt 1000 kcal pr dag, spiser jeg mer, legger jeg på meg. Jeg er 168 og veier 55 kg og trives med det. Jeg trener ikke, og etter å ha prøvd masse forskjellig trening, har jeg bestemt meg for heller å gjøre det jeg liker, nemlig å gå tur og i løpet av en uke går jeg 5-8 timer. Når jeg går på flat mark ligger pulsen på 120, er det for lite? Hva bør pulsen min ligge på for å få best utbytte? Vær så snill å ikke svare at jeg må begynne å trene el spise kun proteiner.... Jeg har funnet et kosthold og en trimform som fungerer for meg og som jeg trives med, jeg vil bare vite om jeg er helt på jordet og bryter ned kroppen el noe sånt ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313973-kosthold-og-trim/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg har snakket litt med to som er vedetarianere. De har leste masse, og er nøye med å få i seg proteiner. Dette er visstnok ikke så enkelt. Normalt sett får man jo det via kjøtt, fisk og egg. Du bør nok som et minimum lese litt om dette og få i deg ekstra proteiner via bønner/linser og egg. Vekta de er vel i nedre del av hva som er OK. Men den virker ikke avskrekkende. Men ett inntak på 1000 kalorier er altfor lite. Selv de som er på strenge slankedietter spiser ikke så lite. Prøv å få inn et par mellom-måltider. Da har kroppen din det mye bedre. Pass også på å få i deg sunne fettsyrer. Kroppen fungerer ikke uten fett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313973-kosthold-og-trim/#findComment-2563818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Du vil nok slite med å få noe særlig utbytte av treningen på så lite proteiner - kroppen må ha dem for å klare å bygge muskler. Spaseringen din høres flott ut den - med såpass store mengder i såpass greit pulsnivå så får du mer mosjon enn mange andre. Spiser du litt mer proteiner så vil du se kjemperesultater av gåingen - og oppleve at siden du får mer muskler så kan du spise mye mer uten å legge på deg likevel. Musklene bruker jo ekstra kalorier hele døgnet. Spe på kosten med noen egg - det er ikke mye kalorier og masse proteiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313973-kosthold-og-trim/#findComment-2563826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 1000 kalorier er snaut, men så sier du at du går opp i vekt ved inntak av mer. Det betyr at hvis du skal spise et måltid til (proteinrikt) så må du intensivere treningen litt. Det ville du heller ikke høre Du har jo en fin vekt i forhold til høyde, så jeg antar at du ikke skal ned i vekt? Du vet sikkert at fettsyrer og vitamintilskudd er viktig på denne kosten. Gåturer er bra for hele kroppen og helt herlig trening når man liker det. Puls på 120 betyr jo at du går relativt raskt. Imidlertid (dette vil du ikke høre) anbefales det styrketrening i hvertfall en gang i uken. Du får ikke trent eksplosivitet i musklene ved gåturer dessverre og dette er viktig. Kombinasjonen styrke og kondisjon er uslåelig Jeg vet ikke hva du ønsker å oppnå med treningen, men skal du øke kondisen bør pulsen litt opp (dette er også bra for hjertet ditt). Da kan du begynne med følgende hvis det frister, løp 1 min, gå raskt 1 min og gjør dette under hele økten. Så øker du til å løpe 2 min og gå raskt 1 min. Til slutt er du over i lett trav (les jogging) og pulsen din vil ligge i et intervall på 140-160 og kondisen blir bedre. Dette er faktisk ganske morsomt, man blir raskt i bedre form av det. Hvis du på slutten av turen legger inn noen knebøy (eller utfall), feks 3 serier av 15 og noen armhevinger og situps på gulvet trener du også litt styrke. Dette behøver du ikke gjøre hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313973-kosthold-og-trim/#findComment-2566059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Som du vet er kjøtt, fisk, fugl og egg veldig gode kilder til protein. Hvis du spiser egg og melkeprodukter og samtidig er flink til å bruke soyaprodukter og belgfrukter vil du uten problemer få i deg nok proteiner. Det skal en del til for at man ikke får i seg nok protein, så jeg tviler på at du får i deg for lite. Men, fra det kostholdet du beskriver så ville jeg nok likevel rådet deg til å bruke litt mer soya og belgfrukter slik at du fikk et litt mer balansert kosthold. Du er tynn, og spiser jo som du sikkert selv vet litt for lite. Grunnen til at du legger på deg hvis du spiser mer kan faktisk være fordi du får i deg for lite proteiner. Det har nemlig vist seg at det er lettere å holde vekten når man får i seg nok protein. Mitt forslag er derfor at du både øker kalori- og proteininntaket ditt noe. Hvis du samtidig begynner å trene regelmessig vil du ikke gå opp i vekt, men høyst sannsynlig få mer energi og kanskje også mer muskler. Trening i form av turgåing er helt fint, ihvertfall når du går såpass raskt og såpass mye som det du gjør. Du er altså ikke helt på jordet! Men med litt mer proteinrik mat vil du kunne tillate deg selv å spise mer uten å gå opp i vekt. Det er ikke snakk om store mengder, bare at du har litt mer fokus på å få i deg bønner, erter, linser, soya, melkeprodukter (og egg hvis du spiser det). Fint at du tar vitaminer, men ta også tran eller omega-3 kapsler slik at du får i deg nok av de gunstige omega-3 fettsyrene. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/313973-kosthold-og-trim/#findComment-2566129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.