Gå til innhold

Langtidsvirkninger av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei Nils Håvard :) Jeg er en mann i slutten av 20-årene som har slitt med alvorlig depresjon de siste 6 årene. Grunnen var at jeg `møtte veggen` som det så kjent heter. Dette pga ekstreme belastninger over flere år med tøffe studier. Jeg møtte først veggen en gang og fikk signaler av kroppen i form av konsentrasjonssvikt og moderate depressive symptomer. Jeg tok meg 1 mnd pause og opplevde at kropp og hjerne klarte å hente seg såpass inn at jeg valgte å fortsette med studiene. Før det da smalt som verst noen måneder senere. Det ble da så gale at jeg opplevde alt som energikrevende; bare det å skulle si noe føltes som en kraftanstrengelse i seg selv og jeg følte det som jeg måtte dra ordene mine utav munnen. Det har føltes som et drivhjul i hjernen stoppet opp. Jeg ble anbefalt å starte opp med medisiner da jeg søkte hjelp hos lege og har brukt medsiner mer eller mindre siden. Først cipramil med lite effekt før jeg gikk over til remeron og etterhvert kombinerte det med cipralex. Jeg har også prøvd efexor. Alle disse har som kjent bivirkninger og jeg har i lengre tid slitt med vektøkning og impotens litt avhengig av hvilken medisin jeg har brukt. Jeg har også prøvd meg uten medisiner men har opplevd at jeg blir tiltagende dårligere og til slutt uten energi. Jeg valgte for en tid tilbake å gå over til å kun bruke remeron og seponere efexor som jeg har kombinert det med. Disse to medisinene til sammen ga meg vektøkning og ikke minst impotens. Det som skremmer meg er at impotensen vedvarer selv om jeg har seponert efexoren. Sist jeg stod på remeron alene var impotens ikke et tema, kun vektøkning. Så mitt spm er som følger: kan jeg ha brukt medisiner over så lang tid og kroppen blitt så vant til dem at bivirkningene vil vedvare resten av livet? Jeg har fått et tips av en venn om å prøve Aurorix som har lite bivirkninger. Har du noen erfaringer med denne medisinen? Jeg har strevd i mange år med å prøve å bli frisk men opplever ikke noen nevneverdig progresjon. Alle bivirkningene hemmer også livskvaliteten betydelig i tillegg til at de gjør meg "flat" følelsesmessig. Jeg begynner å gå tom for pågangsmot og tanken om å gjøre slutt på livet har slått meg flere ganger. Selv om det ikke er en løsning i seg selv så begynner motivasjonen og iveren å glippe. Håper på en rask og positiv respons. På forhånd takk for hjelpen. Med vennlig hilsen lykkepille

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/314048-langtidsvirkninger-av-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å prøve ECT? Jeg har veldig god erfaring med det.

hei og takk for tilbakemelding

har du fått noen plager med bivirkninger i etterkant av ECT? Eksempelvis hukommelsestap? Har effekten av ECT gjort deg uavhengig av medisiner i etterkant og har effekten av behandlingen vedvart?

På forhånd takk

Nils Håvard Dahl, psykiater

Aurorix er et meget godt alternativ.

Enda bedre er sannsynligvis Wellbutrin. Det kommer på blå resept i disse dager, og det er spesialt bra for de som sliter med lite energi. Det har ikke negative virkninger verken på vekt eller sexliv.

hei og takk for tilbakemelding

har du fått noen plager med bivirkninger i etterkant av ECT? Eksempelvis hukommelsestap? Har effekten av ECT gjort deg uavhengig av medisiner i etterkant og har effekten av behandlingen vedvart?

På forhånd takk

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av ECT. Jeg har fått det i tre omganger. Første gang tok jeg 12 stykker, ble MYE bedre allerede etter 5 stykker. Etter ca. ett år ble jeg dårlig igjen og fikk 12 mye behandlinger. Så gikk det enda ett år og jeg ble på nytt dårlig, det var da ikke nødvendig å ta flere enn 6. Dette var i januar og jeg har vært i kjempeform etter dette. Bruker i tillegg Cymbalta og Trilafon. Disse medisinene skal jeg bruke i 2 år hvis jeg ikke har tilbakefall. Har ikke noen nevneverdige bivirkninger av disse medisinene heller. Har prøvd utrolig mange andre, men enten har det ingen virkning eller så var det masse bivirkninger. Jeg er veldig glad for at jeg kan ta ECT hvis jeg blir dårlig igjen. Det har forandret livet mitt. Jeg er i full jobb, har samboer, bra sexliv og et rikt sosialt liv. Må tilslutt nevne at jeg går til en behandler som jeg er veldig fornøyd med. H*n hjelper meg med alt.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger av ECT. Jeg har fått det i tre omganger. Første gang tok jeg 12 stykker, ble MYE bedre allerede etter 5 stykker. Etter ca. ett år ble jeg dårlig igjen og fikk 12 mye behandlinger. Så gikk det enda ett år og jeg ble på nytt dårlig, det var da ikke nødvendig å ta flere enn 6. Dette var i januar og jeg har vært i kjempeform etter dette. Bruker i tillegg Cymbalta og Trilafon. Disse medisinene skal jeg bruke i 2 år hvis jeg ikke har tilbakefall. Har ikke noen nevneverdige bivirkninger av disse medisinene heller. Har prøvd utrolig mange andre, men enten har det ingen virkning eller så var det masse bivirkninger. Jeg er veldig glad for at jeg kan ta ECT hvis jeg blir dårlig igjen. Det har forandret livet mitt. Jeg er i full jobb, har samboer, bra sexliv og et rikt sosialt liv. Må tilslutt nevne at jeg går til en behandler som jeg er veldig fornøyd med. H*n hjelper meg med alt.

Psykiateren jeg tok timer hos før var veldig ambivalent ift til å gi meg ECT. Dette fordi antideppen har en såpass bra virkning på meg at hun er redd for at ECT kan gjøre meg manisk.(Så var hun kanskje også litt for opphengt i bruk av medisiner). Men antideppen holder det bare sånn noenlunde i sjakk så lenge jeg bruker dem og er ikke en løsning på lang sikt. En kan jo bli deprimert av bivirkningene alene. Det er derfor jeg har tenkt at ECT kanskje kan få igang det i hjernen min som ligger "brakk" og forhåpentligvis gjør meg uavhengig av medisiner på sikt. Første pri bør vel bli å få meg en god behandler.

Takk for tilbakemeldinger :)

Annonse

Aurorix er et meget godt alternativ.

Enda bedre er sannsynligvis Wellbutrin. Det kommer på blå resept i disse dager, og det er spesialt bra for de som sliter med lite energi. Det har ikke negative virkninger verken på vekt eller sexliv.

Kan bruk av antidepressiva gjennom mange år føre til at bivirkningene(vektøkning og impotens) vedvarer selv lenge etter seponering av medisiner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...