Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av at det ikke går nedover. I sommer var det greit, da jeg var mer interessert i å komme gjennom sommerferien i stabil.

Har det siste 1,5 året tatt av ca 24 kg og har nå mer eller mindre variert i vekten innen for det samme kg siden begynnelsen av juni. Har nok minimum 10-15 kg igjen som jeg må ta av for å komme ditt jeg vil og har gått på med krum hals igjen nå de siste 2-3 ukene, uten at det har gjort noen forskjell. Dette har motivert meg for å gå mer drastisk til verk enn det jeg tidligere har gjort eventuelt se om det er nok med enkelte små justeringer.

Er for fullt i gang med treningen igjen og trener nå mellom 3 og 5 timer i uken. Det er mer eller mindre det jeg har tid til med full jobb, 3 unger og lang vei til jobb.

En normal dag i kosten består av

Frokost: 2 brødskiver med ost eller kjøttpålegg.

Mellommål: Smoothie fra kantinen, Go,Morgen yogurt eller 1 knekkebrød med ost.

Lunsj: I 97% av tilfellene Salat bestående av div. salat, egg, tunfisk, sylteagurk, blomkål, brokkoli og stekt sopp + 1 brødskive ( denne kutter jeg mer og mer ut). Dressing er ofte "hjemmelaget" pesto eller tomatpesto. Av og til supplerer jeg megd kjøtt eller fisk fra dagens varmrett. Hvis jeg ikke spiser salat er det 2-3 brødskiver med diverse fisk- el. kjøttpålegg.

Mellommål: Smoothie el. 1 knekkebrød med ost. Her varierer det litt etter hva jeg har hatt som mellommål på formiddagen.

Middag: 1 liten potet, litt ris eller litt pasta, mye grønnsaker eller salat + kjøtt el. fisk og tilhørende saus. Prøver å unngå for mye pastamiddager.

Kveldsmat spiser jeg bare av og til, og da kanskje et en skive eller knekkebrød med kjøttpålegg etter hard trening.

Snop og kaker har en meget liten plass i kostholdet og spiser jeg det er det i veldig små mengder. Lett-brus har jeg reusert mye på og drikker kanskje max 1 liter i uken. Prøver å drikke max 0.5l med skummet melk til dagen og min. 2l med vann.

Vekten ligger nå der jeg var for 18-14 år siden, før jeg begynte å få barn. Vil så gjerne ned de siste 10-15 kiloene for å bli normalvektig for første gang på 18-19 år. Slik som jeg var før jeg fikk hypothyreose.

Er det noen som har en ide om hvor jeg kan gjøre små el. større endringer for å komme igang med den siste etappen?

Fortsetter under...

Du bør nok begynne med å regne ut kaloribehovet ditt (formelen har vært oppgitt her på forumet flere ganger, jeg husker den ikke i hodet). Så bør du sette deg ned og regne ut kaloriinnholdet i det du spiser. Du bør spise ca. 500 kalorier mindre enn behovet. Vektklubben.no har en grei funksjon der du kan legge inn hva du spiser og hvor mye og få opp hvor mange kalorier det blir. Da har du et bedre grunnlag for å finne ut om du spiser for mye eller for lite og hvilke måltider/matvarer du evt. bør endre.

Gjest annlovinda

''Denne måten bruker Grete Roede for å finne ut kaloribehovet:

Start med din vekt x 10 (noter vekt x 10). Så legger du til din høyde x 6,25 (noter høyde x 6,25). Så trekker du fra din alder x 5 (noter alder x 5). Trekk så fra 161, og da har du hvilestoffskifte.

Så skal du gange hvilestoffskifte ditt med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (f.eks. hvis du har kontorjobb), med 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (f.eks. kontorjobb, men raser rundt i hagen/i huset etter jobb) og 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivtet (f.eks. er sykepleier, har tungt fysisk arbeid som tømmerhogger eller noe slikt). NB! Trim er ikke tatt i betraktning her.

Når du har ganget hvilestoffskiftet med ett av disse tallene, får du energiforbruk _før_ trim.

Så er det trim. I Grete Roede-sammenheng tenker man trimpoeng. Ett trimpoeng er 200 forbrukte kalorier. 200 kalorier forbruker man f.eks. ved 30 minutters "power-walk", 20 minutter jogging i litt tempo osv.

Hvis du f.eks. vet at du går 1 time rask gåtur 3 ganger i uka, så har du 6 trimpoeng.

Man tar så antall trimpoeng og ganger med 28,58. Tallet man da får legges til energiforbruket før trim, og svaret man da får tilsvarer det daglige energiforbruket.

For å gå ned, bør man altså ligge 5-800 kalorier _under_ det tallet.''

Dette gjelder for kvinner.

Fant dette svaret i en tråd for et par uker siden.

Jeg vil også anbefale å bruke vektklubben sin nettside for utfylling av hva du spiser, enkelt å få svar på hvor mange kcal du da inntar.

Du bør nok begynne med å regne ut kaloribehovet ditt (formelen har vært oppgitt her på forumet flere ganger, jeg husker den ikke i hodet). Så bør du sette deg ned og regne ut kaloriinnholdet i det du spiser. Du bør spise ca. 500 kalorier mindre enn behovet. Vektklubben.no har en grei funksjon der du kan legge inn hva du spiser og hvor mye og få opp hvor mange kalorier det blir. Da har du et bedre grunnlag for å finne ut om du spiser for mye eller for lite og hvilke måltider/matvarer du evt. bør endre.

Jeg er medlem av vektklubben og det er den jeg har brukt til å ta av de første 24 kiloene. Ut i fra formelen trenger jeg mellom 2350 og 2400 kalorier daglig, så jeg har litt å gå på. Har fått oppgitt en daglig inntak på ca 1860 kalorier.

Nå går det litt trått, så jeg er ute etter å muligens få litt nye impulser på hva jeg kan gjøre i en travel hverdag.

Gjest annlovinda

Du har forresten vært kjempeflink og gått ned så mye.

Så akkurat i et annet svar at du allerede bruker vektklubben sine nettsider du også.

Jeg husker jeg fikk råd om å spise under anbefalt kcal inntak annenhver dag i en periode, for å 'lure' forbrenninga til å øke litt. Om det var tilfeldig vet jeg ikke, men husker det hjalp da iallefall.

Er selv i full gang igjen, nå skal resten av kiloene også av. BESTEMT på det nå.

Lykke til

Annonse

En liten ting jeg bare beit meg raskt merke i, er at en vanlig Go'morgen yoghurt mener jeg inneholder over 230 kcal - det er et helt frokostmåltid. Litt mye å ha som mellommåltid. :)

Hvordan går det med ditt vektprosjekt? Husker at du starta på noe tidligere i år. Hva var utgangspunktet, hvor ligger du nå, og hva er målet? Jeg trenger inspirasjon :o) Og en tupp i ræva...

Ut med brød - inn med grove knekkebrød (jeg elsker havreknekkebrød!). God morgen yoghurt er bare tull, bruk kesam (mager) eller cottage cheese med litt lettsyltetøy og havregryn eller en klibasert müsli istedet. Mye bedre og utrolig mye sunnere! Og myyyye mer mettende!

Mindre raske karbohydrater og mer proteiner og (fler)umettet fett.

Ut med brød - inn med grove knekkebrød (jeg elsker havreknekkebrød!). God morgen yoghurt er bare tull, bruk kesam (mager) eller cottage cheese med litt lettsyltetøy og havregryn eller en klibasert müsli istedet. Mye bedre og utrolig mye sunnere! Og myyyye mer mettende!

Mindre raske karbohydrater og mer proteiner og (fler)umettet fett.

Er litt begrenset av hva jeg finner i kantinene på jobb. Cottage cheese hadde vi før vi fikk inn nytt cateringselskap, ikke så lett å ta med seg mat som må holde seg kald på jobb.

Etter sommerferien har jeg hatt yogurt 2 ganger, men har erstattet denne med smoothie hovedsaklig.

Kanskje jeg må prøve å erstatte mine 2 skiver om morgenen med knekkebrød. Spiser på vei til jobb i bilen - jada, jeg vet det ikke er ideelt, men orker ikke stå opp kl 05.40 for å spise frokost hjemme - og da er skiver med enkelt pålegg lett å spise.

Jeg har det siste året klart å luke mange feller ut fra kostholdet, så det er den siste lille biten jeg trenger hjelp til. Det totale kaloriinntaket gjennom dagen skal være ganske greit. Spesielt også i forhold til trening, da det er sjelden jeg spiser opp treningskaloriene.

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1221122722' post='3955586]

Knekkebrød i stedet for brød, så raser vekta ned.

Føler det er litt enkelt å si at å kutte ut mine 2-4 daglige, tynne brødskiver er løsningen på alt, men det kan jo prøves. Er kjempeglad i sportswasa.

Er litt begrenset av hva jeg finner i kantinene på jobb. Cottage cheese hadde vi før vi fikk inn nytt cateringselskap, ikke så lett å ta med seg mat som må holde seg kald på jobb.

Etter sommerferien har jeg hatt yogurt 2 ganger, men har erstattet denne med smoothie hovedsaklig.

Kanskje jeg må prøve å erstatte mine 2 skiver om morgenen med knekkebrød. Spiser på vei til jobb i bilen - jada, jeg vet det ikke er ideelt, men orker ikke stå opp kl 05.40 for å spise frokost hjemme - og da er skiver med enkelt pålegg lett å spise.

Jeg har det siste året klart å luke mange feller ut fra kostholdet, så det er den siste lille biten jeg trenger hjelp til. Det totale kaloriinntaket gjennom dagen skal være ganske greit. Spesielt også i forhold til trening, da det er sjelden jeg spiser opp treningskaloriene.

Kan du ikke høre med kantinepersonalet om du kan få oppbevare noen bokser cottage cheese i kjøleskapet hos dem? Evt. om de kan begynne å ta det inn igjen?

Jeg er medlem av vektklubben og det er den jeg har brukt til å ta av de første 24 kiloene. Ut i fra formelen trenger jeg mellom 2350 og 2400 kalorier daglig, så jeg har litt å gå på. Har fått oppgitt en daglig inntak på ca 1860 kalorier.

Nå går det litt trått, så jeg er ute etter å muligens få litt nye impulser på hva jeg kan gjøre i en travel hverdag.

Her er _min_ formel for å gå ned:

Frokost, 220 kalorier. 2 30-grams brødskiver med litt pålegg av mager variant.

En frukt eller lett yoghurt (0,0 % eller 0,1 %) mellom frokost og lunsj.

Lunsj, 220 kalorier. Enten samme som frokost, eller salat med 50 gram pasta og 100 gram kokt skinke (eller tilsvarende).

Mellom lunsj og mellommåltid, frukt eller yoghurt.

Mellommåltid (sånn i 14.30-tida): 2 grove knekkebrød med magert pålegg. 110 kalorier.

Middag: Max 100 gram pasta/ris/potet, 150 gram kjøtt eller fisk (kjøtt av "ren" type), masse salat eller grønnsaker. 400 kalorier.

Mellom middag og kveldsmat, en frukt eller en yoghurt.

Kveldsmat - som mellommåltid.

Før leggetid: Frukt eller yoghurt.

Spiser 3 frukter og 3 yoghurter hver dag, i og med at jeg ikke drikker melk. Drikker kun vann til alle måltider, samt et stort glass vann til alt jeg spiser av frukt og yoghurt. Frukt og yoghurt gir til sammen ca 400 kalorier pr dag.

Trener bort mellom 200 og 700 kalorier daglig; de store 700-kaloriersøktene tar jeg 2 dager i uka, ellers er jeg i aktivitet hver dag. Ligger stort sett på mellom 2500 og 3000 trente kalorier i uka.

Har til nå mistet 18 kg siden mai.

Når man slanker seg får man av og til stopp i vektreduksjonen, så det er litt morsomt å også følge med på cm-mål visse steder på kroppen. Forrige uke hadde jeg kun 0,5 minus på vekta, men hadde mistet 8 cm totalt på hals, arm, bryst, mage, rumpe og lår.

Stå på - du har vært kjempeflink! :-)

Annonse

Her er _min_ formel for å gå ned:

Frokost, 220 kalorier. 2 30-grams brødskiver med litt pålegg av mager variant.

En frukt eller lett yoghurt (0,0 % eller 0,1 %) mellom frokost og lunsj.

Lunsj, 220 kalorier. Enten samme som frokost, eller salat med 50 gram pasta og 100 gram kokt skinke (eller tilsvarende).

Mellom lunsj og mellommåltid, frukt eller yoghurt.

Mellommåltid (sånn i 14.30-tida): 2 grove knekkebrød med magert pålegg. 110 kalorier.

Middag: Max 100 gram pasta/ris/potet, 150 gram kjøtt eller fisk (kjøtt av "ren" type), masse salat eller grønnsaker. 400 kalorier.

Mellom middag og kveldsmat, en frukt eller en yoghurt.

Kveldsmat - som mellommåltid.

Før leggetid: Frukt eller yoghurt.

Spiser 3 frukter og 3 yoghurter hver dag, i og med at jeg ikke drikker melk. Drikker kun vann til alle måltider, samt et stort glass vann til alt jeg spiser av frukt og yoghurt. Frukt og yoghurt gir til sammen ca 400 kalorier pr dag.

Trener bort mellom 200 og 700 kalorier daglig; de store 700-kaloriersøktene tar jeg 2 dager i uka, ellers er jeg i aktivitet hver dag. Ligger stort sett på mellom 2500 og 3000 trente kalorier i uka.

Har til nå mistet 18 kg siden mai.

Når man slanker seg får man av og til stopp i vektreduksjonen, så det er litt morsomt å også følge med på cm-mål visse steder på kroppen. Forrige uke hadde jeg kun 0,5 minus på vekta, men hadde mistet 8 cm totalt på hals, arm, bryst, mage, rumpe og lår.

Stå på - du har vært kjempeflink! :-)

''Har til nå mistet 18 kg siden mai.''

Wow. Det er jo minus en kilo - og minst 10.000 kcal. - i _uken_, det!? Hva spiste du før, egentlig? ;P

''Har til nå mistet 18 kg siden mai.''

Wow. Det er jo minus en kilo - og minst 10.000 kcal. - i _uken_, det!? Hva spiste du før, egentlig? ;P

''Hva spiste du før, egentlig?''

He-he, det kan du jo lure på... Det gikk ned mye sjokolade og kjeks, jeg er en kose-meg-mester. Fete sauser til middag, og for _mye_ middag. Mye brød.

Og _ingen_ aktivitet på bortimot et år. De siste 15 kg kom på fra i fjor høst til mai i år. Helt jævlig.

''Hva spiste du før, egentlig?''

He-he, det kan du jo lure på... Det gikk ned mye sjokolade og kjeks, jeg er en kose-meg-mester. Fete sauser til middag, og for _mye_ middag. Mye brød.

Og _ingen_ aktivitet på bortimot et år. De siste 15 kg kom på fra i fjor høst til mai i år. Helt jævlig.

Fordelen med kilo som kommer fort på, er at de ofte går forholdsvis fort av. Håper jeg - la på meg rundt fem kilo siste året ;).

Drastiske kurer er ingen ting for meg - forsøker å begrense inntaket av sjokolade og andre veldig fetende ting, trimmer litt og håper på det beste.

Uansett - imponerende innsats av deg, må jeg si! :D

Fordelen med kilo som kommer fort på, er at de ofte går forholdsvis fort av. Håper jeg - la på meg rundt fem kilo siste året ;).

Drastiske kurer er ingen ting for meg - forsøker å begrense inntaket av sjokolade og andre veldig fetende ting, trimmer litt og håper på det beste.

Uansett - imponerende innsats av deg, må jeg si! :D

''Drastiske kurer er ingen ting for meg - forsøker å begrense inntaket av sjokolade og andre veldig fetende ting, trimmer litt og håper på det beste.''

Jepp, og i framtiden er det meningen at jeg også skal leve slik. Problemet er bare at man får et veldig feil tankesett i hue etter en veldig dårlig periode, så jeg har valgt Grete Roede-kurs for å komme tilbake til en normal-matdag.

Er godt fornøyd med innsatsen, og jeg ser at dette er et kosthold jeg kan greie å videreføre, ikke bare gjennom noen stakkars kursuker.

Tenker dine kilo forsvinner, jeg, fem kilo er heller ingen grusom greie. :-)

''Drastiske kurer er ingen ting for meg - forsøker å begrense inntaket av sjokolade og andre veldig fetende ting, trimmer litt og håper på det beste.''

Jepp, og i framtiden er det meningen at jeg også skal leve slik. Problemet er bare at man får et veldig feil tankesett i hue etter en veldig dårlig periode, så jeg har valgt Grete Roede-kurs for å komme tilbake til en normal-matdag.

Er godt fornøyd med innsatsen, og jeg ser at dette er et kosthold jeg kan greie å videreføre, ikke bare gjennom noen stakkars kursuker.

Tenker dine kilo forsvinner, jeg, fem kilo er heller ingen grusom greie. :-)

:)

Fem kilo er bare de fra siste året da, gjør ingenting om de får følge av et par til på vei bort ;).

:)

Fem kilo er bare de fra siste året da, gjør ingenting om de får følge av et par til på vei bort ;).

Å - tror du de har blitt venner? :-)

Jeg mangler vel omtrent 5 kg på å komme dit jeg tror jeg vil være, er på et aldri så lite vektplatå akkurat nå. Frustrerende - men centimeterne reduseres, da, får være fornøyd med det.

Å - tror du de har blitt venner? :-)

Jeg mangler vel omtrent 5 kg på å komme dit jeg tror jeg vil være, er på et aldri så lite vektplatå akkurat nå. Frustrerende - men centimeterne reduseres, da, får være fornøyd med det.

Ja, du bør være fornøyd :P. Om ikke kiloene forsvinner i en fart akkurat nå, så sementerer du sikkert vekttapet som allerede har funnet sted :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...